Software Sparta Ion

Dit topic is gesloten

Als je E01 Melding heb, dus accu van 70% ineens naar 0% gaat, is dat omdat de cellen dan slecht zijn, of dat de bms niet meer weet wat nou vol en leeg is?

Zaten inderdaad een cell in die spontaan weg viel onder belasting. Deze vervangen. Pakket aan de Batterytester gehad, en pakket heeft nu weer een mooie kromming zonder spanningsvallen.

Echter de accu gaat nog steeds van ca 70% naar 0% hoe is dit te verhelpen dat hij weer mooi verloopt van 100% naar 0%

Moet de bms dit leren en zal dit steeds beter worden, of is dit enkel te verhelpen met software update, of is dit helemaal niet te verhelpen?

Actiradius van 100 naar 70 is overgens enorm toegenomen, maar dan van 70 dus bam naar 0 en E01

Hoop dat iemand hier een duidelijk antwoord en oplossing voor heeft. Alvast bedankt.

werkt die weerstand nog wel die tussen de 10 cellen zit ?

Vraag nu heb ik een accu en wil de cellen los halen zonder de krimpkous te beschadigen iemand een goed idee ?
Het zit met silicone vast

Wat ik nu weer heb meegemaakt. Het achterwiel van mijn Koga Tesla begon steeds meer speling te krijgen. Naar de fietsenmaker gebracht. Na diagnose bleek dat het wiel versleten was en dat een nieuw wiel zo duur zou zijn dat dat eigenlijk de moeite niet meer waard was. Toen zei ik dat ik nog een identieke fiets had waarvan de accu defect was (E00001) maar het wiel nog goed. De fietsenmaker heeft vervolgens het wiel verwisseld, maar kon het nieuwe wiel niet aanmelden. Het wiel was nieuwer dan de (fiets)accu en zou niet bij elkaar passen. Hij kon de boel softwarematig niet meer aan elkaar koppelen. Ik zei dat is vreemd want de accu van mijn fiets heeft al in 3 verschillende Koga's gezeten. Zelfs die oudere met Magyra remmen. Ik heb die accu steeds zelf probleemloos verwisseld zonder iets softwarematigs te doen of zo.

Anyway. De fietsenmaker zei dat hij er niks meer aan kon doen dan een nieuwe accu bestellen van 600 euro.

Daar had ik geen zin in. Heb met de fietsenmaker afgesproken dat als ik een goed plan had hij wel kosteloos de boel wilde omprogrammeren. Momenteel zit ik dus met een fiets(accu) die steeds E00014 aangeeft in combinatie met het donorwiel. Iemand suggesties?

Op 15 september 2019 10:29:40 schreef vraag1:
werkt die weerstand nog wel die tussen de 10 cellen zit ?

kun je die weerstand niet sowieso foppen, door beide einden aan dezelfde helft van de accu te hangen zodat er nooit spanningsverschil is? Heeft iemand dit al eens geprobeerd?

Het is niet één weerstand, het is een spanningsdeler waarmee de helft van de packspanning gemeten wordt. Ik heb hier ooit in een ander topic uitgelegd hoe je die kunt neppen, met één extra weerstand. Echter, als je cellen in orde zijn is dat helemaal niet nodig, en als de cellen slecht zijn gaat het toch snel stuk.

@Midas00: je kunt die motor met beleid open maken de lagers vervangen (het zijn standaard lagers, 6302 als ik me goed herinner), en hem met verse locktite weer in elkaar zetten.

E14 betekend, geloof ik, dat de accu en motor niet bij elkaar aangemeld zijn. Ik vind het raar dat je zegt dat jouw accu al in 3 fietsen heeft gezeten zonder aan te melden, dat kan gewoonlijk helemaal niet.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dank Sparky. Ja die fietsenmaker vond het ook vreemd dat ik die accu in meerder fietsen heb gehad. Toch kon dat gewoon zonder iets te programmeren. Waarschijnlijk is de accu dan te oud in combinatie met het donorwiel. De fietsenmaker kon de combinatie display-accu-motor niet programmeren. Navraag bij Sparta leverde op dat er twee jaar verschil zat tussen de accu en het wiel. Misschien moet het serienummer van een wat oudere fiets worden ingegeven of zo. Ik heb zelf nog nooit gezien hoe het programmeren in zijn werk gaat en wat je wel en niet moet ingeven.

Anyway, de fietsenmaker was bereid om nog een keer te programmeren als ik een oplossing had bedacht voor dit merkwaardige probleem. any help appreciated

Volgens mij maakt niet uit hoe oud de accu is , heb een andere accu en een ander display over laten zetten geen probleem .

Of het is een oud model print dan zou ik het me kunnen voorstellen
de nieuwe model is de chip groter.

Wat was het probleem met achterwiel ? deksel gescheurd ?
anders andere deksel en klaar of laten lassen heb ik ook al eens laten doen :)

[Bericht gewijzigd door vraag1 op dinsdag 5 november 2019 14:54:34 (24%)

dat denk ik ook. Ik denk dat het mis is gegaan bij het aanmelden. De fietsenmaker heeft toen een framenummer ingevoerd waarbij er door de software waarschijnlijk een check is gedaan en is geconcludeerd dat de accu en het wiel niet bij elkaar hoorden. Maar voor mij is dat puur gissen. Ik weet niet hoe dat aanmelden in zijn werk gaat

Nee ik weet dat ook niet
Wat ik wel weet dat je een andere accu kan gebruiken zonder iets aan te melden , zeker bij de nieuwe chip op de print in de accu , dat meestal met een accu waar kit in zit kan je zien als je de sticker weg haal onder de deksel

Ok. Voor zover ik weet bestaat het elektrische deel van de fiets uit drie dingen: het display, de accu en het achterwiel. de lampen zijn niet van belang. Het gaat er om om werkende combinaties van die drie zaken te krijgen. Nu weet ik dat een display alleen maar werkt bij een specifiek wiel. Dat is kennelijk ergens opgeslagen. Nu vraag ik me af waar het systeem data in opslaat. Is dat alleen in de accu (het centrale brein)? Of wordt ook data in het wiel en/of het display geprogrammeerd? En wat voor data wordt er opgeslagen?

Dus mijn vraag is eigenlijk: waar wordt welke informatie opgeslagen?

Weet iemand dat?

Weet ik ook niet in wiel zit wel een chip ,

Ik denk deze meneer het wel weet
https://infant.tweakblogs.net/blog/8836/dooie-fiets-vervolg.html

Nu heb ik zelf ook een vraag

Ik zit te denken om de cellen te vervangen voor ion accu,s
2x 5 A parallel plus een bms

https://nl.aliexpress.com/item/32845939599.html?spm=a2g0o.productlist.…

Maar als 8 cellen neem is de spanning net de laag voor de lader zou de lader nog wat op te schroeven zijn en werk de banaan accu print dan nog wel het scheelt ongeveer 2.1 volt dat meer voltage is

Iemand al mee bezig geweest ?

Ik heb ruim drie jaar een Sparta Glion ebike en voor het eerst kreeg ik gisteren op het display de E0003 foutmelding met de tekst "ga naar uw dealer". Ik kan de fiets gewoon opladen en de display werkt normaal , alleen komt die foutmelding als ik de trapinstellingen 1 t/m 3 instel. Wat moet ik hierbij verwachten?

E003 is defekte accu. In ieder geval werkt de print in de accu niet meer.Nog niet meegemaakt dat die storing verholpen is.

Ik heb een koga tesla ion opgeknapt. Alles ok en geen foutmeldingen. Toch trapt hij zwaar en heb ik Het gevoel dat hij weinig of geen ondersteuning geeft. Iemand tips?

Heb je de krachtsensor gekalibreerd? Weet je zeker dat je het achterwiel correct gemonteerd hebt, met de no-turn washers correct (niet links en rechts verwisseld)?

Zie je de accu ontladen terwijl je fietst? Als de lading niet significant afneemt, wordt er blijkbaar niet ondersteund.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik heb alleen de lichtknop een paar seconden ingedrukt voor de kalibratie . Bedoel je dat of wat anders? Ik weet niet of het juiste moment is gebruikt voor het aandraaien van de moeren maakt dat uit?

Het probleem is ontstaan toen ik twee fietsen naar de fietsenmaker bracht met de vraag of hij de achterwielen kon wisselen zodat ik een goede fiets zou overhouden. Hij kon de nieuwe combinatie echter niet aanmelden (zie ook de posts hierboven).

Toen heb ik de fiets zo weer terug gekregen en heb het display dat bij het verwisselde wiel hoorde zelf op de fiets gezet. Toen werkte het en was er geen foutcode meer. Echter zoals gezegd is de ondersteuning minimaal of helemaal niet. Ik denk dus dat er bij het wisselen van het wiel nog wat meer werk hoort. Heeft iemand een instructie van hoe het achterwiel gewisseld kan worden inclusief kalibratie etc.?

Ik heb zojuist zelf maar wat met een momentsleutel geprobeerd. En de moeren tussen 35 en 60 Nm geprobeerd./ Maakt allemaal niet veel uit. Ook de washers (links en rechts) zitten goed. Zou het kunnen dat de fietsenmaker nog iets met zijn computer moet doen? Kalibreren of aanmelden of zo?

Op 18 augustus 2010 21:25:17 schreef Mondje.:
Is er iemand die iets kan met de software of de softwaregegevens van het programma en fietssoftware?

Laat maar even horen.

Mondje.

ja ik wil die software wel om te testen. alle linkjes die je er bij had staan werken momenteel niet. zou je voor mij die software weer willen delen?

Op 11 januari 2020 23:33:49 schreef BenI2C:
Dat is een ouwe ......

Ja dat wel! hopen dat de software er nog is....

Hoi allemaal,
Ik heb van de week een bicycle interface van EBSC
Op de kop getikt, alles zit erbij alleen geen software voor
Op de computer (zit er wel bij maar de cd is gebroken)
Nu dacht ik mischien heeft iemand deze nog?
Hoeft niet de nieuwste update te hebben, mag ook van 2010 zijn.
Of weet iemand misschien hoe je een gebroken cd moet maken?
Vragen en antwoorden zijn welkom

Groet

Dat heeft weinig zin, denk ik, aangezien die software bij de installatie en daarna elke 30 dagen verbinding moet kunnen maken met de servers van Sparta, om te controleren of je nog een geldige dealer account hebt. Tenzij je dat zelf kunt kraken, verwacht ik dus niet dat je er iets aan zult hebben. Daarbij is de dealer software vrij beperkt, wat je echt wilt hebben is de interne tool, maar dat ga je waarschijnlijk nergens vinden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dit topic is gesloten