Ik heb zelf geen Sparta ion fiets thuis staan om te sniffen. Op marktplaats (MP) worden deze fietsen regelmatig aangeboden.
Dit topic is gesloten
Ik heb zelf geen Sparta ion fiets thuis staan om te sniffen. Op marktplaats (MP) worden deze fietsen regelmatig aangeboden.
Dit is de binnenkant van een toprun motor:
Meer info:
http://toprun.en.ec21.com/company_info.jsp
Typenr: TPH-B(W)24
Dit type motor is voor direct aansluiten van een throttle handle.
Typenr dat op de Sparta ion zit is: TPH-b(a1)24R
Heren,
Is er al gemeten of er 5v op de Atmega staat ?
Het lijkt mij dat deze in principe altijd aanwezig moet zijn.
Helaas heb ik niet zo 'n fiets / accu.
Zit er in het voedings gedeelte niet nog een print (soldeer) zekering ?
Ook al staat er 5V op die ATMega, wat kom je daar verder mee ?
Als jij een dubbelzijdige smd print wil reverse engineren laat het me weten. Zelf met het shema kom je nog nauwelijks verder, je zult ook de firmware moeten hebben.
Je zult toch stap voor stap alles moeten na lopen en dat begint lijkt mij bij een werkende controller. Misschien is het probleem wel dat de 5v voeding weg valt door een defecte spannings regelaar of print zekering. Dan is de kans aanwezig dat waneer dit hersteld is, dat deze gewoon weer werkt.
Het zou toch wel handig zijn als er een schema van de print gemaakt kan worden. gemakkelijk is het niet doordat er smd onderdelen opzitten waarvan niet direct gezegd kan worden als het een transistor is of een diode is. want ik denk zelf ook, dat er eerder een component stuk is dan dat er een programma fout is. heb zelf eens aan de print gemeten en zag een onder breking in de PCB via, na deze gerepareerd te hebben heeft het display een paar seconden gewerkt en daarna gewoon weer dood.
Ik denk dan die onderbreking gekomen is door en sluiting in een circuit. Nadat jij deze hersteld hebt, is het systeem even in werking geweest en na enige tijd is er weer een sluiting opgetreden, waardoor de display weer is uitgevallen.
Krijgt de processor nog 5v ?
Ja er stond nog wel 5 volt op het systeem, heb onlangs weer een accu pack gekregen waar ik de batterij alleen van gebruik. maar zal nog een keer een setje maken om iets te kunnen testen. ze gaan namelijk met bosjes kapot. volgens de fietsen-maker gaan ze stuk tijdens het plaatsen van de uitlees apparatuur. maar dat testen kom ik de komende 2 maanden nog niet aan toe. en met een schema kan het wel gemakkelijker gaan. P.s. als het display wil doen, moest er 1 van de twee relais opkomen weet niet meer welke.
volgens de fietsen-maker gaan ze stuk tijdens het plaatsen van de uitlees apparatuur.
Lijkt me dan toch een processor probleem. Ik heb van de eerdere series accu's printjes met corrosie erop, men is dus later pas met de beschermlak begonnen.
Is er iemand die iets kan met de software of de softwaregegevens van het programma en fietssoftware?
Laat maar even horen.
Mondje.
Als jij de software hebt die in de ATmega zit, dan wordt het reverse engineren van het printje ook interessant. Stuur me in dat geval maar een mailtje.
Beste Forum leden,
Ik volg deze discussie al n tijdje, en waarom, Mijn Ion heeft het ook begeven, overigens een geweldige fiets, zeker als je ver achteraf woont.. dus echt niet alleen iets voor ouderen.
Maar goed, hij kapte er mee.. niets meer. Ik zit zelf ook in de elektronica, maar vooral analoog en audio. En aangezien we hier met software te maken hebben, ikke naar de fietsenmaker. Uitlezen nier meer mogelijk. Ik kreeg de defecte accu om er eens na te kijken; open gemaakt, een twijfelachtig Ctje, c3 geloof ik. Dus vervangen. maar nergens kan ik een 5v of 3v voeding vinden voor de processor. Ik vermoed dat daar het probleem zit.. heb inmiddels 3 defecte accu's liggen... met hetzelfde probleem, goede cellen, kapotte print.
Er moet toch een oplossing zijn om dat printje aan de gang te krijgen?
In afwachting..
neej, dat is heel dn al. dat printje bestaat niet los.
Jos
Als er iemand met een defecte accu woonachtig is in de omgeving van Hengelo (ov) dan wil ik er wel moeite in steken om de fout op te sporen.
even offtopic
de sparta ion is voor de snelle toerders onder ons geen geschikte fiets. ( ik fiets 66 km per dag met de ion )
bij 28 km gaat de motor uit en dan is alsof je tegen berg opfietst.
dit zou toch anders kunnen.
gewoon de begenzer eruit.( dat zou met de software kunnen dacht ik )
en dat je de achterwiel opnieuw moet aanmeden als je een lekke band hebt.
als je zelf een nieuwe band erop zet kost het nog geld omdat je naar de fietsenmaker moet om je achterwiel aan te melden.(monopoliegedrag )
zelf denk ik dat sparta de software bij de fiets had moeten doen.
zodat je zelf de fiets naar je eigen keus kunt instellen.
Op 23 augustus 2010 10:16:19 schreef bert pd3ct:
even offtopicde sparta ion is voor de snelle toerders onder ons geen geschikte fiets. ( ik fiets 66 km per dag met de ion )
bij 28 km gaat de motor uit en dan is alsof je tegen berg opfietst.
dit zou toch anders kunnen.gewoon de begenzer eruit.( dat zou met de software kunnen dacht ik )
.
De begrenzer is wettelijk verplicht anders is het niet langer een gewone fiets.
Teveel tweaken aan die fiets zorgt er meteen voor dat je uit de verzekering valt. Het motorvermogen mag maximaal 250W zijn, en de trapsensor moet werken. Mocht dit niet meer het geval zijn (dus de trapsensor overbrugd / gehacked) dan ben je niet meer verzekerd met alle gevolgen van dien.
Wel ben ik een groot voorstander van het maken van een nieuwe besturing voor die sparta ion's mits ze dezelfde functionaliteit bieden als de originele.
Wel ben ik een groot voorstander van het maken van een nieuwe besturing voor die sparta ion's mits ze dezelfde functionaliteit bieden als de originele.
Daar ben ik mee bezig, maar in m'n eentje met een fulltime baan gaat dat niet zo hard.
Veel posters in dit topic nemen mi een afwachtende houding aan, laat een ander het maar uitzoeken. Als een paar mensen bij elkaar zouden gaan zitten is het protocol tussen de besturing, motor en LCD mi zo gevonden.
Daarnaast kreeg ik van poster "mondje" de indruk dat hij / zij meer wist, nog geen email reactie gehad en zijn / haar email staat niet in het profiel.
Misschien een domme vraag, maar heeft al iemand geprobeerd om het printje in een kapotte pack te repareren? Lijkt me nogal een stuk simpeler dan om het hele verhaal na te bouwen.
Ik denk dat we als eerste even moeten uitvogelen in welk protocol het wiel en de stuurcomputer babbelen met de accu. Ik kan zelf de Ion van m'n pa niet uit elkaar halen. Schema's en/of reverse engineeren zouden al het eea duidelijk kunnen maken.
Daarom hoop ik eigenlijk op foto's van alle electronica.
Mijn Atmega van mijn accu is in elk geval kaduuk. Leest ook los van de print niet uit. Krijg een bult fouten en verder niets. Ook tijdens geforceerd leeggooien krijg ik fouten. Verder was 1 relais ingebrand en 1 smd torretje stuk.
Volgens mij zijn er toch al een aantal revisies aan de printen geweest,
Mijn print, mede die van Dominic hebben een ingebrand torretje en een plakkerig relais, ook valt er verder weinig uit de AVR te krijgen.
Echoflex: Ik woon in Enschede, heb hier iig een defecte print liggen, kun je hier wat mee? Ik ben momenteel druk bezig met de revisie van m'n Zundapp, en nog veel meer dingen
Ik kan zelf de Ion van m'n pa niet uit elkaar halen.
Met spelden en een logic analyzer kom je al een heel eind, ik heb zelf nog geen Sparta Ion, ben wel bezig via marktplaats om er een te kopen.
<edit> Ik wil je eventueel een ATMega sturen uit een defect pack waar nog wel code instaat. </edit>
[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op 23 augustus 2010 16:14:18 (20%)
Ik probeer de software op de www te zetten.
Het betreft de software voor het programma wat de fietsenmakers gebruiken, daar zitten ook bestanden die op de fiets geladen word.
Maar ik ben natuurlijk ook maar iemand die moet werken en andere bezigheden heeft.
Hoop dat ik het snel voor elkaar heb.
lachen revisie zundapp
evn offtopic
Hier heb je ook een ander forum voor (laat ik daar nou de eigenaar van zijn )
Pieter
Maar om terug te komen op mijn union switch (fiets van dutch bike group 50% halfords)
De importeur dbg wil niet mee werken met een andere display waar de software in zit ,had namelijk de fabrikant tranz x de tech dienst in duitsland gesproken ,en wilde wel voor 55 euro een onbegrensde controller /display /software opsturen ,maar wilde de dbg niet voor hun voeten schoppen ,afijn volgesn de directie van dbg is dan het hek van de dam ,en als leverancier zouden ze in de toekomst te veel problemen met wetgeving krijgen dachten ze ,dus weer een dood spoor
zoek nu via een duitse dealer wel een ingang ,morgen ook eens eea losschroeven en meten ,volgens mij moet eea te overbruggen zijn
Dit topic is gesloten