Sorry voor de trage reactie , maar dat komt doordat ik deze week een aantal dagen was geveld door de griep ( zonder sombrero , gelukkig ) .
@FET : Ik ben serieus twee dagen bezig geweest om dat hoofdstuk te lezen , nee , begrijpen . En dat doe ik het nog niet . Het principe wel , geloof ik , maar die Engelse taal en dàn die wiskunde erbij ( ze halen er ook "zomaar" ineens twee variabelen bij ... ) , dat schijn ik niet te trekken
.
Had ik vroeger maar beter mijn best gedaan op school , hoewel misschien vloog het mij toen wel te gemakkelijk aan en ik heb er daarna minimaal 25 jaar niets meer mee gedaan .
Het één en ander blijkt ook wel uit mijn berekeningen van die filters : op mij nog onduidelijke wijze ben ik een factor 2 de mist in gegaan . Toen ik de gevonden waardes in de formules toepaste , zag ik het meteen .
Maar waar ik de fout heb gemaakt is mij nog steeds niet duidelijk .
Aangezien dit geen wiskunde forum betreft , houd ik mij verder stil hierover en zal ik mij terugtrekken bij rekenwerk en stilletjes in een hoekje gaan zitten .
En FET , dat mijn schetsje niet zou kloppen wist ik al wel van te voren , dat was te kort door de bocht .
Verder ben ik er ook achter , denk ik , waarom mijn modulatie zo zacht bleef . Je moet niet met een varicap een kristaloscillator proberen te moduleren , zeker niet als er al een betere plek in het apparaat is : De VCO .
Audio signaal via een weerstandje en een instelpotmetertje ( dan is het signaal al door een spraakfiltertje ) naar die varicap en voilà , prima ( systeem Cybernet MARC "bakkies"
) FM modulatie .
Ik had wat beter uit mijn doppen moeten kijken waar dat modulatie signaal eigenlijk heen ging in zo'n schema ...
De test met tegenstations zou gisteravond plaats hebben gevonden , maar er kwam onverwachts visite , dus vandaag maar iets gaan proberen . Resultaten volgen .
Zit ik alleen nog met de fm demodulator .
Het kr*ng is nog steeds niet helemaal naar mijn zin . Maar ik denk wel dat ik weet wat er aan schort , namelijk toch het midfrequent .
Nu ik er een aantal uren mee aan het luisteren ben geweest , vallen mij een paar dingen op . Of het nu harde signalen of zachte zijn , als dat station maar niet te hard gemoduleerd is , kan ik hem verstaan . Zodra het maar ietsiepietsie harder gemoduleerd is , vervormt het audiosignaal enorm , en de S-meter begint te "klapperen" . Dan valt het mf signaal dus buiten het bereik van de mf filters , lijkt mij .
Vervelend dus , want minimaal 80% van de stations op 11m is erg hard gemoduleerd .
En ik voel er weinig voor om mijn mf filter om te gaan schakelen van "narrow" naar "wide" . Hoewel ... het apparaat heeft maar 40 kanaaltjes dus de andere modi zullen weinig of niet gebruikt worden .
Wordt wederom vervolgd