windwijzer project.

Alleen berichten met de trefwoorden “breadboard” worden getoond. Alle berichten tonen

Beste mensen op CO,

Ik zal mezelf eerst eens voorstellen,
Ik ben Mark van der Poel 30 jaar jong en ben bezig met mijn BBL4 mechatronika.
Qua kennis van elektro is het redelijk basis.
Ik kan van een printlayout een printplaat maken en een beetje bakken (solderen). Ik ben nu bezig met Eagle een beetje onder de knie te krijgen.

Nu het probleem.
Voor school hebben we de opdracht gekregen om een windwijzer te maken die op een led paneel uit te lezen is.
We hebben op de as van de wijzer een binaire schijf gemaakt met gleuven er in die door middel van vier benaderings schakelaars (5volt) de 16 standen van de windroos weer moeten geven.
We hebben hierbij gekozen voor een IC namelijk de 74HCT154 4 to 16 demultiplexer. Zie datasheet http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/15542/PHILIPS/74HCT154….
Ik heb een opstelling gemaakt op een breadboard op 4.8 volt voedings spanning en de ingang a0 poort bekrachtigt op 4.8 volt. Wat er nu gebeurd is dat de uitgangen schakelen tussen Lo 3.3 volt en HI 4.8 volt. Maar volgen de waarheidstabel zijn dit niet de juiste. Is dit normaal? Wat kan ik hier mee?

De signalen moeten omgezet worden want alles is HI en een low.
Dit zal ik moeten doen met een PNP transistor om de led’s te kunnen schakelen, maar welke moet ik gebruiken en hoe moet ik de weerstand naar de basis berekenen?

Wie ban mijn een beetje op gang helpen?
Alvast bedankt voor de hulp.