12V 50mA voeding, SMPS, klassiek of trafoloze oplossing

Ik heb net een leuk projectje op mijn breadboard staan. PIR-sensor bewegingsmelder gekoppeld met een schemerschakeling die samen een relais aansturen. Het relais moet de oriëntatieverlichting op de trap en overloop schakelen.

Dit lijkt te werken op enkele eigenaardigheden in verband met het sturen van het relais na. Bij het gebruik van enkele laagohmige relais (verschillende spoelspanningen) begon het relais na de eerste bewegingsmelding zonder te stoppen te ratelen. De uitgang van het timer IC NE555 zou volgens de datasheet toch gemakkelijk 100 mA moeten kunnen sinken of sourcen. De vrijloopdiode had ik sowieso al niet vergeten. En na wat zoeken op het internet het ik wat testen gedaan met het in serie schakelen van een diode met de relais-spoel. Zelfs het gebruiken van een BC547 of BD139 transistor bracht geen soelaas. Alleen bij het gebruik van een 12V Takamisawa relais met een spoelweerstand van 960 ohm had ik dit probleem niet. Weet iemand waaraan dit zou kunnen liggen?

Maar de reden waarom ik deze categorie in het forum gekozen heb is omdat ik ook nog graag een een 12V voeding wil bouwen die een stroom van 50 mA moet kunnen leveren uit het 230V net. De beperkingen zijn echter dat het moet passen in een inbouwdoos van 70x50x40 mm. En voor de PCB moet de PIR module nog doorheen het afdekplaatje passen.

Voor een klassieke oplossing had ik al een 2x9V printtrafo liggen. Maar de bouwhoogte valt nogal tegen.

Een SMPS heeft vaak kleinere hoogfrequent trafo's die een het geheel een stuk compacter maken. Zelf heb ik wat trafo's van Kaschke uit een sample kit, geleverd met wat IC's van Power Integration. Maar die oplossingen zijn wat oversized (6W, 9W tov 12V 50mA)en bovendien is de component-count nogal hoog.

En dan bestaat er nog een oplossing (quick and dirty) om een voeding te bouwen rond een condensator die in serie staat met het 230V net. Hierover kan ik nog het minste informatie vinden. Allicht omdat hier geen galvanische scheiding bestaat.

Wie kan mij wat ideeën aan de hand doen? Alvast bedankt!