Welke weerstand voor leds

Henry S.

Moderator

Op 19 oktober 2009 21:44:24 schreef isgoed:
Sorry hoor, maar ik word hier zo moe van. Als je je gelijk wil halen kom dan tenminste met argumenten.

Die zijn al zovaak gegeven, en je had een linkje kunnen lezen.

en een persoonlijke off-topic discussie te willen gaan voeren

Zo ontopic als maar kan, haal die balk uit je oog...
Niks persoonlijks, nog niet.

PS: Humor in dit forum wordt blijkbaar ook niet gewaardeerd.

Dom geouwehoer zal je bedoelen...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Lucky Luke

Golden Member

Op 19 oktober 2009 21:32:47 schreef isgoed:
[...]LOL: je destructieve test werkte niet. Mijn LEDs zijn nog steeds heel!

Maar ze geven wel al een wat andere kleur licht dan ze horen te geven... Geef het wat tijd en er gaan wat LED's echt stuk.
Bovendien heb ik het vermoeden dat MiXiT een computervoeding gaat gebruiken... Die heeft een wat lagere inwendige weerstand dan een 9V blok... (meet voor mijn part de kortsluitstroom van beiden >:) Uiteraard ben ik niet verantwoordelijk voor opgeblazen meters of voedingen, uitgevallen computers of wat dan ook)

Zoals je ziet 170 mA. De stroom begint op 175 mA, maar zwakt af vanwege het warmer worden van de weerstand na verloop van tijd.

Als je langer gaat testen dus opletten dat die weerstand niet ergens doorheensmelt oid. 170 < 180 trouwens, maar zou eigenlijk alsnog fout moeten gaan.

De beste tip tot nu toe voor MiXiT gaf ik al in mijn eerste post in de edit, maar is het herhalen waard. Probeer gewoon eerst eens te kijken of je ze niet gewoon in serie van 4 parallel kan schakelen. Ik kan 4 of 3 LEDs parallel schakelen, dus LEDs hebben best wat marge. Bij 5 LEDS brandt er geen één meer.

2x4 LEDs parallel gaat nog:
[afbeelding]
Bij een serie met 4 groen geeft kan de batterij nog 8.4 V leveren:
Bij een serie met 3 rood + 4 groen kan de batterij nog 8.3 V leveren:
[afbeelding]

Ik vrees dat dat niet goed gaat op een computervoeding, maar moet toegeven dat ik het nog niet in de praktijk getest heb...
Wel goed dat jij het wel allemaal echt test. Heb je deze al geprobeerd?

Op 19 oktober 2009 14:49:07 schreef Lucky luke:
Of niet-destructief: alle LED's paralel achter 1 weerstand van 10k, zonder eigen weerstand voor elke LED. Dan zie je op z'n minst helderheidsverschillen (en waarschijnlijk lichten er gewoon alleen een paar rode LED's op, of de gele, maar doet groen niks). Dit hele grapje uiteraard gewoon op dat 9V blokje, voor je ze op netspanning aan gaat sluiten om aan te tonen dat het wel degelijk destructief is...

Toch zou (in theorie :P ) de theorie in de praktijk toepasbaar moeten zijn...
Alleen zie je in een test van 1 uur niet of de levensduur van 100.000 uur verkort is naar 100 uur...

Verder begin ik me af te vragen waar MiXiT gebleven is...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)