Welke weerstand voor leds

Alleen berichten met de trefwoorden “led weerstand” worden getoond. Alle berichten tonen

Hallo iedereen.

Ik ben bezig met een casemod, nu ben ik al zover dat ik de leds kan gaan inbouwen, ik heb nog geen leds of andere zaken om ze te laten branden, een soldeerapparaat wordt nog besteld.

Ik wil 75 leds over 3 schakelaars gaan verdelen, 25 per schakelaar. Maar welke weerstanden heb ik nodig ? Is er geen weerstand die er voor zorgt dat die 25 leds aankan ? Zodat ik maar 3 weerstanden hoef te kopen.

Als dit niet kan, welke weerstand moet ik dan nemen per hoeveel leds ?

Alvast bedankt,
Arno.

We hebben wat meer informatie nodig.
1) Welke kleur van led (welk type)
2) Op wat voedingsspanning ga je deze leds aansluiten (5 of 12wss)

Take my advice!I don't use it anyway

De kleur leds ben ik nog niet helemaal uit, ik verwachtte eigenlijk al dat iemand aarom zal vragen.
De leds worden lekker simpel op 12 volt aangesloten.

Even later.....

http://www.leds-buy.nl/groene-led-graden-5mm-p-727.html
Deze leds wil ik erin

Laten we 3V per ledje nemen bij 20mA.

De leds sluit je waarschijnlijk aan op de 12V van de molex.

Wat je kan doen is:

3 leds per keer in serie en dat 25 keer = 25 weerstanden.
Of alle leds paralel = 75 weerstanden.

Weerstand reken je uit met R=U/I
R=weerstand
U=spanning (12V-(3*3))
I=stroom (0.02 A)

Ik heb net met wat moeite uitgerekend dat ik een 165 ohm weerstand nodig heb. Maar ik moet een iets hogere waarde hebben, dus dan wordt het een 180 ohm weerstand.

Maar T-baev zei 3 leds per keer in serie. Maar de tekst zegt, je kan zoveel leds aansluiten als je wilt, als je de leds maar in serie aansluit en de voeding het maar kan leveren.

Dus wat is waar ?

EDIT:

http://i36.tinypic.com/fwuihu.jpg

Op 18 oktober 2009 12:19:40 schreef T-baev:
Laten we 3V per ledje nemen bij 20mA.

De leds sluit je waarschijnlijk aan op de 12V van de molex.

Wat je kan doen is:

3 leds per keer in serie en dat 25 keer = 25 weerstanden.
Of alle leds paralel = 75 weerstanden.

Weerstand reken je uit met R=U/I
R=weerstand
U=spanning (12V-(3*3))
I=stroom (0.02 A)

Bovenstaande klopt, maar je kan het ook met 1 weerstand doen. Volgens de berekening hierboven moet de weerstand 105 Ohm zijn.

Nu kan je inderdaad 25 keer parallel gaan als:

code:


.---------------------.
|                     |
|       .-------------+------------------
|       |  |  |  |  |  |  |  |  |  |
|       R  R  R  R  R  R  R  R  R  R
|       |  |  |  |  |  |  |  |  |  | 
12V     L  L  L  L  L  L  L  L  L  L
|       |  |  |  |  |  |  |  |  |  |   Etc..
|       L  L  L  L  L  L  L  L  L  L
|       |  |  |  |  |  |  |  |  |  |
|       L  L  L  L  L  L  L  L  L  L
|       |  |  |  |  |  |  |  |  |  |
|       \-------------+-----------------
|                     |
\---------------------/

Waarbij elke weerstand 0.02A*(12-3.3*3)V = 0.042 W moet kunnen trekken (standaard koolfilm is geschikt (0.25W))

Maar je kan het ook met een enkele weerstand doen als:

code:


.---------------------.
|                     |
|                     R
|                     |
|       .-------------+------------------
|       |  |  |  |  |  |  |  |  |  |
|       L  L  L  L  L  L  L  L  L  L 
12V     |  |  |  |  |  |  |  |  |  |
|       L  L  L  L  L  L  L  L  L  L    Etc..
|       |  |  |  |  |  |  |  |  |  |
|       L  L  L  L  L  L  L  L  L  L
|       |  |  |  |  |  |  |  |  |  |
|       \-------------+-----------------
|                     |
\---------------------/

Maar nu trekt de weerstand 25*0.042W = 1.05 W
edit2: mbt onderstaande: de weerstand zou nu R = (12V-3*3.3V)/(25*0.02A) = 4.2 Ohm moeten zijn.

(Edit: Je zou misschien kunnen proberen of de leds in series van 4 nog genoeg licht geven. Dan heb je helemaal geen weerstand meer nodig.)

Op 18 oktober 2009 12:31:10 schreef MiXiT:
Maar T-baev zei 3 leds per keer in serie. Maar de tekst zegt, je kan zoveel leds aansluiten als je wilt, als je de leds maar in serie aansluit en de voeding het maar kan leveren.

Dus wat is waar ?

Beide zijn waar. Als jij 75 LEDs in serie wil aansluiten heb je een voeding nodig die 75*3.3V = 247.5 V kan leveren. Die heb je niet, dus moet je ze parallel schakelen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 18 oktober 2009 18:13:44 (10%)

Op 18 oktober 2009 13:18:32 schreef isgoed:

Maar je kan het ook met een enkele weerstand doen als:
[...]
Maar nu trekt de weerstand 25*0.042W = 1.05 W

Hmm, misschien dat jij ook nog even de search moet gebruiken als je zoiets adviseert...

Je stroom is in serie gelijk en wordt parallel gedeeld. Over je weerstand staat I = U/R = (12-(3*3)) / 180 = 17mA (wat opzich goed is), maar die 17mA wordt over 25 parallelle ketens verdeeld, oftw elke LED heeft 17/25=0,68mA om te branden. Ik denk dat je dat niet echt zult zien.

Edit:
Of je neemt een weerstand van 7 ohm (R = U/I = 3/(0,017*25)), maar dan verbruik je P = U*I = 3*0,425 = 1,27W. Een normale weerstand komt in 1/4W dus daar ga je al behoorlijk overheen. Daarnaast komt ook nog eens dat niet alle LEDs precies dezelfde specificaties hebben, dus niet alle LEDs gebruiken precies 3,3V. Voor één keten van 3 LEDs maakt deze afwijking niet zoveel uit, maar doe je deze afwijking x25, dan tikt dat behoorlijk door.

Stel dat je er per keten van 3 LEDs 1mA naast zit, in totaal zit je er dan 25mA naast. Dan ga je dus dik over de maximale waarde van een LED heen.

[Bericht gewijzigd door Nixk-89 op zondag 18 oktober 2009 14:55:53 (11%)

Ik breek natuurwetten, het is namelijk altijd de electronica die fout zit, nooit ik!

Op 18 oktober 2009 14:49:47 schreef Nixk-89:
Je stroom is in serie gelijk en wordt parallel gedeeld. Over je weerstand staat I = U/R = (12-(3*3)) / 180 = 17mA (wat opzich goed is), maar die 17mA wordt over 25 parallelle ketens verdeeld, oftw elke LED heeft 17/25=0,68mA om te branden. Ik denk dat je dat niet echt zult zien.

Ah dat klopt idd. Dus in het geval van een enkele weerstand moet je een 6.8 Ohm weerstand hebben die iig 1.5 W aan kan.

Voor één keten van 3 LEDs maakt deze afwijking niet zoveel uit, maar doe je deze afwijking x25, dan tikt dat behoorlijk door.

Wiskundig gezien neemt de fout juist af hoe meer je er gebruikt.

Stel dat je er per keten van 3 LEDs 1mA naast zit, in totaal zit je er dan 25mA naast. Dan ga je dus dik over de maximale waarde van een LED heen.

Dit zie ik weer niet: 1mA per serie blijft toch gewoon 1mA per serie.

Ja, maar die 25 mA staat op je weerstand/voeding, dus dat maakt voor die LEDs niks uit.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 18 oktober 2009 18:14:10 (59%)

@isgoed,

Stel nu dat er één led stuk gaat. Wat wordt de stroom door de andere led's? Wat doen de andere led's na verloop van tijd?

Henry S.

Moderator

Op 18 oktober 2009 13:18:32 schreef isgoed:
Maar je kan het ook met een enkele weerstand doen als:

Dat moet je juist niet doen.
Voordat je meer onzin gaat posten: http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/32

En lees http://www.circuitsonline.net/forum/faq#replys ook even.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
benleentje

Golden Member

Op 18 oktober 2009 16:11:08 schreef isgoed:
Ja, maar die 25 mA staat op je weerstand/voeding, dus dat maakt voor die LEDs niks uit.

Als nu in elke keten de stroom 1mA minder is. De stroom is daar dan 19mA. Dan is de stroom in de overgebleven keten 20mA + 24mA = EofL RIP.

Maar het zit nog veel complexer dan dat omdat elke diode nu eenmaal een andere spanningsval heeft. De tak met de laagste spanningsval bepaalt dan ook de spanning over de andere leds. Maar omdat deze leds een hogere spanning hebben sperren deze nog. Alle stroom moet nu door die ene tak totdat de spanning weer wat gestegen is zodat andere takken ook gaan geleiden. De tak die als eerst aan geleiden was blijft de meeste stroom trekken en zal snel opgeven, terwijl andere takken ook al wat stroom trekken en sommige takken nog steeds sperren.

Het is op zich een hele mooie OTP schakeling die je zelf eens moet bouwen je ziet 1 voor 1 en soms meerdere keten tegelijk fel oplichten en daarna weer doven in een willekeurige volgorde. Het leuke is dat je elke keer als je hem opbouwt het weer in een andere volgorde gaat branden. Helaas moet je nu nog een manier vinden om de leds opnieuw te ontsteken. Ik denk dat enkel een aansteker nog wil lukken.

OTP = One time programming niet te verwarren met OTP van een µC

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 18 oktober 2009 19:44:05 schreef benleentje:
Als nu in elke keten de stroom 1mA minder is. De stroom is daar dan 19mA. Dan is de stroom in de overgebleven keten 20mA + 24mA = EofL RIP.

Er kan alleen maar meer stroom door één tak gaan als je het voltage verhoogt, maar een lagere stroom duidt juist op een lager voltage. Wat jij zegt kan dus niet.

De rest van je verhaal zou theoretisch kunnen als LEDs zich zouden gedragen als perfecte stapfuncties. De IV-curve van een led is echter exponentieel. Ik kan je bevindingen dan ook niet reproduceren:

9 LEDs parallel, elk met 300 Ohm voorweerstand:
geen knipperlichtjes of overbelaste LEDs.
http://i.imagehost.org/0694/IMG_1458.jpg

9 LEDs parallel, elk met 300 Ohm voorweerstand en 10 kOhm voorweerstand op de voeding:
Enkel zwakker licht, maar nog steeds geen knipperlichtjes.
http://i.imagehost.org/0037/IMG_1460.jpg

benleentje

Golden Member

Er kan alleen maar meer stroom door één tak gaan als je het voltage verhoogt, maar een lagere stroom duidt juist op een lager voltage.

Voor al duidelijk heid we hebben het over de situatie dat je maar EEN weerstand gebruikt voor 25 led ketens. In je voorbeeld heb je voor elke led een weerstand van 300 ohm gebruikt. plaats nu eens een weerstand van 33 ohm. Volgens jouw zou de stroom zich dan evenredig over elke led verdelen.

Ik ken de IV curve van een led en weet ook dat ze zelf identieke leds altijd anders zijn. De led bepaals aan de hand van de stroom zelf de spanning over zichzelf. De led met de laagste Uf krijgt daardoor automatisch de hoogste stroom.

Wat ik dus eigenlijk wil zeggen dat ik het gewoon slecht advies vind om te vertellen dat je met 1 enkel weerstand af kan terwijl theoretisch dat zeer onverstandig is. Op 75 leds maken die 24 extra weerstanden ook niets meer uit.

Ik heb wel de verhalen gelezen dat het bij een enkeling toevallig goed gaat maar de theorie staaft dat niet.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Lucky Luke

Golden Member

Op 18 oktober 2009 23:03:39 schreef isgoed:
9 LEDs parallel, elk met 300 Ohm voorweerstand en 10 kOhm voorweerstand op de voeding:
Enkel zwakker licht, maar nog steeds geen knipperlichtjes.
[afbeelding]

Nee, zo hebben ze nog steeds elk een eigen weerstand, + dat die 10k zodanig hoog is dat het inderdaad goed gaat.

Doe nu eens gewoon gewoon die 9 LED's paralel (zonder eigen weerstand) en zet daar 1 weerstand voor, bijvoorbeeld die 300 Ohm. Spanning zodanig hoog kiezen dat er 9*20mA = 180mA door de weerstand gaat. (zet 'n stroommeter in serie). Dan zul je zien dat het wél fout gaat. Neem gewoon exact dezelfde LED's (dus rood, groen en geel door elkaar) en weerstand (1/4W).

Of niet-destructief: alle LED's paralel achter 1 weerstand van 10k, zonder eigen weerstand voor elke LED. Dan zie je op z'n minst helderheidsverschillen (en waarschijnlijk lichten er gewoon alleen een paar rode LED's op, of de gele, maar doet groen niks). Dit hele grapje uiteraard gewoon op dat 9V blokje, voor je ze op netspanning aan gaat sluiten om aan te tonen dat het wel degelijk destructief is...

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op maandag 19 oktober 2009 14:53:06 (20%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 19 oktober 2009 14:49:07 schreef Lucky luke:
Doe nu eens gewoon gewoon die 9 LED's paralel (zonder eigen weerstand) en zet daar 1 weerstand voor, bijvoorbeeld die 300 Ohm. Spanning zodanig hoog kiezen dat er 9*20mA = 180mA door de weerstand gaat. (zet 'n stroommeter in serie). Dan zul je zien dat het wél fout gaat. Neem gewoon exact dezelfde LED's (dus rood, groen en geel door elkaar) en weerstand (1/4W).

Of niet-destructief:

LOL: je destructieve test werkte niet. Mijn LEDs zijn nog steeds heel!

Batterij: 8.37 V
Voorweerstand 50 Ohm + 100 Ohm parallel = 33 Ohm
Spanningsval over weerstand: 5.4 V
Spanningsval over LED 2.27 V
Batterij onder Load: 7.63 V
Zoals je ziet 170 mA. De stroom begint op 175 mA, maar zwakt af vanwege het warmer worden van de weerstand na verloop van tijd.
http://i.imagehost.org/0835/01_Parallelle_LEDs.jpg

idem, maar nu met weerstand voor gele LED. De groen LEDs zijn nu helderder.
http://i.imagehost.org/0785/02_Parallelle_LEDs_1_weerstand.jpg

De beste tip tot nu toe voor MiXiT gaf ik al in mijn eerste post in de edit, maar is het herhalen waard. Probeer gewoon eerst eens te kijken of je ze niet gewoon in serie van 4 parallel kan schakelen. Ik kan 4 of 3 LEDs parallel schakelen, dus LEDs hebben best wat marge. Bij 5 LEDS brandt er geen één meer.

2x4 LEDs parallel gaat nog:
http://i.imagehost.org/0276/03_Serie_LEDs_2x4.jpg
Bij een serie met 4 groen geeft kan de batterij nog 8.4 V leveren:
Bij een serie met 3 rood + 4 groen kan de batterij nog 8.3 V leveren:
http://i.imagehost.org/0653/04_Serie_LEDs_4_3.jpg

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 19 oktober 2009 21:33:32 (5%)

Henry S.

Moderator

Op 19 oktober 2009 21:32:47 schreef isgoed:
[...]LOL: je destructieve test werkte niet. Mijn LEDs zijn nog steeds heel!

Nog wel... Maar wat is er over van de levensduur?

Helemaal niets, nada, rien de knots, nougabollen, nothing, zero.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Een LED kan je ook niet opblazen op een 9V blok, want die kan niet zoveel stroom trekken (125mA of max 150mA). Je kan zelfs 300-500mA door een LED jagen (hang maar eens een LED tussen de + en de - van je USB poort, geeft nog een leuk effect btw), zonder dat deze kapot gaat, althans zo lijkt het. Door ver boven de maximale stroom te zitten verkort je de levensduur van de LED dramatisch.

Probeer het maar eens op een voeding die 1A+ kan leveren. Voor motivatie staat hierboven al een aantal keer (op verschillende manieren uitgelegd) dat de spanningen en dus ook de stromen over alle LEDs niet gelijk zijn, wat dus gecompenseerd moet worden door de andere LEDs.

Daarom moet je dus elke serieschakeling van LEDs appart voorschakelen met een weerstand in plaats van alle LEDs met 1 weerstand.

Zoek maar eens een datasheet op van een LED, daarin zie je dat de stroom over de LED bv tussen de 3 en 3,6V kan liggen (min/max). Reken dat maar eens door en dan snap je waarom ;)

PS:

Op 18 oktober 2009 18:16:47 schreef Henry S.:Voordat je meer onzin gaat posten: http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/32

Als je die link had gevolgd, dan had je gezien dat een LED zich NIET als een weerstand gedraagt, dus de spanning en de stroom zijn NIET evenredig met elkaar. Een hogere spanningsval van delta V betekent een verhoging van de stroom met A kwadraat (of zelfs meer).

[Bericht gewijzigd door Nixk-89 op maandag 19 oktober 2009 22:28:31 (19%)

Ik breek natuurwetten, het is namelijk altijd de electronica die fout zit, nooit ik!
benleentje

Golden Member

Ik heb je al een aantal keer proberen uit te leggen wat er aan de hand is. Je ziet zelf ook wel dat de gele led veel feller brand dan de andere. Zit dit eens een hele nacht of dag aan en laat dan het resultaat eens zien. Een batterij is ook niet eerlijk. Je batterij zakte met de eerste test bijna 1.5V. die 1.5V extra zal de leds nog sneller doe sneuvelen.

fijn zijn als je uitlegt wat er aan de hand is

en een persoonlijke off-topic discussie te willen gaan voeren

Er is niets off-topic aan omdat ik vind dat je slechte adviezen geeft over parallel ketens. Met jouw advies is het gewoon een slecht ontwerp en is de levensduur niet gegarandeerd. Leuk als dan door jouw advies de TS elke week wat leds moet vervangen.

Sorry hoor, maar ik word hier zo moe van. Als je je gelijk wil halen kom dan tenminste met argumenten.

Jij komt met praktijk argumenten ik met duidelijke theorie waar ik toch meer op vertrouw. Dat het even een paar seconde goed gaat op een batterij is leuk. Ik zou liever zien dat je de proef zou doen met een stroom meter bij elke led zodat je me kan laten zien wat de verschillen in stroom zijn.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Lucky Luke

Golden Member

Op 19 oktober 2009 21:32:47 schreef isgoed:
[...]LOL: je destructieve test werkte niet. Mijn LEDs zijn nog steeds heel!

Maar ze geven wel al een wat andere kleur licht dan ze horen te geven... Geef het wat tijd en er gaan wat LED's echt stuk.
Bovendien heb ik het vermoeden dat MiXiT een computervoeding gaat gebruiken... Die heeft een wat lagere inwendige weerstand dan een 9V blok... (meet voor mijn part de kortsluitstroom van beiden >:) Uiteraard ben ik niet verantwoordelijk voor opgeblazen meters of voedingen, uitgevallen computers of wat dan ook)

Zoals je ziet 170 mA. De stroom begint op 175 mA, maar zwakt af vanwege het warmer worden van de weerstand na verloop van tijd.

Als je langer gaat testen dus opletten dat die weerstand niet ergens doorheensmelt oid. 170 < 180 trouwens, maar zou eigenlijk alsnog fout moeten gaan.

De beste tip tot nu toe voor MiXiT gaf ik al in mijn eerste post in de edit, maar is het herhalen waard. Probeer gewoon eerst eens te kijken of je ze niet gewoon in serie van 4 parallel kan schakelen. Ik kan 4 of 3 LEDs parallel schakelen, dus LEDs hebben best wat marge. Bij 5 LEDS brandt er geen één meer.

2x4 LEDs parallel gaat nog:
[afbeelding]
Bij een serie met 4 groen geeft kan de batterij nog 8.4 V leveren:
Bij een serie met 3 rood + 4 groen kan de batterij nog 8.3 V leveren:
[afbeelding]

Ik vrees dat dat niet goed gaat op een computervoeding, maar moet toegeven dat ik het nog niet in de praktijk getest heb...
Wel goed dat jij het wel allemaal echt test. Heb je deze al geprobeerd?

Op 19 oktober 2009 14:49:07 schreef Lucky luke:
Of niet-destructief: alle LED's paralel achter 1 weerstand van 10k, zonder eigen weerstand voor elke LED. Dan zie je op z'n minst helderheidsverschillen (en waarschijnlijk lichten er gewoon alleen een paar rode LED's op, of de gele, maar doet groen niks). Dit hele grapje uiteraard gewoon op dat 9V blokje, voor je ze op netspanning aan gaat sluiten om aan te tonen dat het wel degelijk destructief is...

Toch zou (in theorie :P ) de theorie in de praktijk toepasbaar moeten zijn...
Alleen zie je in een test van 1 uur niet of de levensduur van 100.000 uur verkort is naar 100 uur...

Verder begin ik me af te vragen waar MiXiT gebleven is...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)