Aansturing LCD4x20 HD4780

Alleen berichten met de trefwoorden “breadboard” worden getoond. Alle berichten tonen

Voor een project maak ik gebruik van een 4x20 LCD. Om deze aan te sturen maak ik gebruik van een mcp23017 IO expander. Ik programmeer dit allemaal in C. Van te voren heb ik alles uitgetest op een een Breadboard. Hier werkte het volledig om het display aan te sturen. Vervolgens is hier een printplaat bij gemaakt. Deze is volledig doorgemeten en blijkt te kloppen.

Nu heb ik alle componenten erop staan en blijkt het niet helemaal goed te gaan. Ik heb vervolgens de hele initialisatie stap voor stap doorgenomen. Alle pinnen zijn doorgemeten op een scoop en dit blijkt allemaal te kloppen. Tijdens het doormeten zat de LCD er niet op. Ik was aan het meten over de header waar de lcd word op gezet. Vervolgens ben ik het ook gaan meten met de LCD er wel op. Toen kwam ik er achter dat pin DB2 altijd 1 is. Dit was niet het geval toen de LCD er niet op zat.

Hierdoor dacht ik dat het probleem in mijn LCD zit. Deze heb ik vervolgens getest op een werkend project. En daar deed hij het vervolgens wel. Het lijkt mij dan niet dat het aan de LCD ligt.

Beide gedeelten(LCD & IO Expander) blijken los te werken maar samen niet. Weet iemand hoe het mogelijk is dat wanneer ik beide onderdelen met elkaar verbind DB2 ineens hoog is?

ALvast bedankt!

Edit: Uiteraard is het een HD44780