Motor Ontstoring

ElecM

aka m.devriesjr

Beste CO'ers..

Wat is jullie beste ervaring met het onstoren van een motor.. (12V, Inom 1A)

Wat nu te zien is:
De 0 direct op de accuklem is 0 volt, als ik meet op de 0 bij de uc(en de motor loopt) is hier een offset (sinusvormig (positief)) van 20 a 40mV te zien.

Op de 5V zijn op alle diverse pieken in het systeem pieken te zien, op dezelfde frequentie als de PWM frequentie 10KHz... Bovendien op alle signaallijnen...

Wat ik geprobeerd heb:
C parralel over de motor

Elko parralel over de motor

Snelle diodes antiparralel over de MOSFET en motor

Wat zijn jullie ervaringen mbt het ontstoren van een motor? Welke oplossingen gebruiken jullie, heb de circuits zoveel mogelijk proberen te scheiden (hoge stroomgeleidende sporen en de PWM sporen, met de digitale electronica)

Lambiek

Special Member

Wat wel gedaan wordt is een condensator over de plus en min zetten, en dan twee condensatoren van de behuizing af een naar de plus en een naar de min. Of een filter maken met een spoel met een ferietkern er in. Kijk eens op internet naar filters, of op een modelbou site.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Datalijnen belasten met pull-down weerstanden, indien mogelijk een ground lijn tussen de vermogensdelen en de digitale elektronica, en als het allemaal niet wil helpen, een weerstandje in serie met de gate om de slew-rate wat te beperken. Deze laatste optie heeft natuurlijk wel als groot nadeel van de FET langer in zijn lineaire gebied zit, en de schakelverliezen dus groter worden.

EDIT en natuurlijk alles fatsoenlijk ontkoppelen, afgeschermde motorkabels gebruiken, en de motorkabels niet parallel leggen met andere kabels.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op 17 november 2009 20:21:53 (16%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
ElecM

aka m.devriesjr

Die weerstand in serie heb ik gedaan, hierdoor blijft de motor lopen. Wanneer ik deze weerstand eruit haal wordt de voeding zo gestoord dat deze de microcontroller reset vermoedelijk(99%) door het beïnvloeden van het kloksignaal van het xtal........ (

En alles is fatsoenlijk ontkoppeld met 100nF c's direct over de voedingspinnen..

[Bericht gewijzigd door ElecM op 17 november 2009 20:25:10 (15%)

Lambiek

Special Member

Heb je je print ook goed ontstoord.

EDIT:
Zet eens een goede elco over de voeding 2200uF ofzo.

[Bericht gewijzigd door Lambiek op 17 november 2009 20:29:23 (47%)

ElecM

aka m.devriesjr

Lambiek

Special Member

ElecM

aka m.devriesjr

Oke, over de voeding heb ik een elco van 470uF, kan hem nog wel dikker maken maar betwijfel of het zal helpen..

Lambiek

Special Member

Heb je de motor ook zo ontstoord zoals ik had geschreven, doe het zelf ook altijd zo en heb nooit problemen.

ElecM

aka m.devriesjr

Wel met die elco over de Plus en Min van de motor.. Niet met de behuizing omdat dit een plastic (ABS) behuizing is.. Hoe moet ik deze elco selecteren (moet deze ook aan bepaalde eisen voldoen?)

Lambiek

Special Member

Ho, geen elco over de motor zetten die moet over de voeding van je schakeling. En keramische over de motor, iets van 100nF.

ElecM

aka m.devriesjr

Oke zal ik morgen proberen, zou een ferrite bead ook helpen en de draden van de motor daar omheen te wikkelen?

Lambiek

Special Member

Snap niet hoe het kan, of is het een slechte kwaliteit motor.
Kan je eens een schema plaatsen, misschien zien we dan meer.

ElecM

aka m.devriesjr

Doe ik morgen, heb het schema niet voorhanden..