Ik heb een probleem met een 8 jaar oude Bang&Olufsen Beovision MX5500 televisie.

Na een 4 dagen lang vervormd tv-beeld (bol kromtrekken) rook ik ineens een plastic brandlucht voordat de tv er helemaal mee ophield. Ik dacht zelf aan een gesmolten condensator, maar ik zie buiten een paar zwarte plekken op de printplaten verder geen gesmolten of verbrande componenten.

Zou het de voeding kunnen zijn of is hier iets anders aan de hand?

Bekend verhaal, iemand?

Ga er maar vanuit dat er ergens op de print(en) iets fout gegaan is, kortsluiting ofzo, heb je al gekeken of de zekering door is?

Op 13 januari 2004 20:35:35 schreef weardguy:
Ga er maar vanuit dat er ergens op de print(en) iets fout gegaan is, kortsluiting ofzo, heb je al gekeken of de zekering door is?

Als het de zekering zou zijn dan veroorzaakt dat geen plastic brandlucht lijkt mij. Maar ik zie verder ook geen gesmolten componenten of echt zwartgeblakerde dingen dan enkel een paar plekjes op de printplaat. Het rode standby lampje kan gewoon aan met de stekker in het stopcontact, dus geen kapotte voeding lijkt me, en ik kan de tv ook nog aanzetten met de afstandbediening, daarna is alleen sneeuw te zien met een kromtrekkend beeld (rechts) en de plastic brandlucht word heviger naargelang de tv aanstaat. Daarom heb ik nu een vermoeden dat de trafo naar de knoppen is, (dat is toch dat zwarte blok met die 2 rode kabels waarvan 1 met een zuignap op de beeldbuis zit?). Ik kan helaas niet zien waar hij zo warm wordt, maar de lucht komt volgens mij wel daarvandaan. Maar hoe weet ik zeker dat het daadwerkelijk de trafo is?
Op de trafo staat alleen een N en daaronder A 105, meer kan ik niet vinden. Wat kost een nieuwe ongeveer en is dat makkelijk zelf te doen? (indien de trafo kapot is dan).

Opgelet met die trafo he,.... je haren kunnen er nogal snel van gaan rechtstaan :P

Te laat! De puntjes van de printplaat staan al in m'n vingers gebrand, vergat de stekker eruit te halen met m'n stomme hoofd :+. Was ff gillen en sidderen als een aal, mmmmmaarrrrr ddddddan heppie ook wat.... (8> :D

P.S. Weet iemand hoe ik aan het serienummer van de lijntrafo voor de B&O Beovision mx5500 kan komen? kan n.l. niets vinden op het net en op de trafo zelf staat niet meer dan een "N" en daaronder "A 105".

Als je nog sneeuw op het beeld hebt is in ieder geval de lijntrafo nog in orde.
Lijntrafo stuk: 99 van 100 keer geen beeld meer.

De sneeuw geeft ook aan dat je videoversterkers ook nog in orde zijn. Anders geen beeld of weggevallen kleuren.

Mocht de lijntrafo toch stuk zijn kan je hier proberen voor een vervanger van König: www.webe.nl

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]

Het is jammer dat er zo weinig echte kennis is op dit gebied hier op dit forum.
Wanneer je de vraag goed leest en dan de antwoorden bekijkt lijkt het er op dat er best veel mensen zijn die nog niet kunnen lezen.
Het probleem is begonnen volgens B$O met het bol kromtrekken.
Dit duit erop dat er iets mis is met de oost/west.
B&O kijk eens of er een los soldeer kontakt is bij het oost/west spoeltje, eventueel de transistor die de oost/west modulator stuurt, of misschien is een van de inkoppel condensatoren kapot.
Kijk nu omdat dit even heeft geduurt of misschien het condensatortje dat par. staat met de transistor die de lijntransformator stuurt niet kaopt is gegaan en eventueel ook die transistor zelf.
succes ermee

Kent iemand een schema of foto met alle onderdelen op een tv printplaat afgebeeld? (Liefst van een B&O MX5500 natuurlijk). Ik kan n.l. niets op het net vinden.

Op 14 januari 2004 08:17:33 schreef mississippi:
Dit duit erop dat er iets mis is met de oost/west.
B&O kijk eens of er een los soldeer kontakt is bij het oost/west spoeltje, eventueel de transistor die de oost/west modulator stuurt, of misschien is een van de inkoppel condensatoren kapot.
Kijk nu omdat dit even heeft geduurt of misschien het condensatortje dat par. staat met de transistor die de lijntransformator stuurt niet kaopt is gegaan en eventueel ook die transistor zelf.
succes ermee

Dus ik vervang in ieder geval de 2 transistors met de aanduiding tr2 + tr3 (oost/west) links naast de trafo?
Maar B&O zegt door de tel. dat ook de tuner kapot zou moeten zijn omdat ik nu alleen sneeuw heb en geen beeld meer. Is dat juist?

in je eerste verhaal vertel je niks over sneeuw.

Wanneer je noch "licht" hebt en sneeuw kan het inderdaad de kanalenkiezer zijn.

Maar ik ga ervan uit dat je nu helemaal niks meer hebt.
Een schema heb ik geprobeerd te vinden maar is niet gelukt.

Dus kijk in de buurt van de lijntransformator en meet dan maar elke component na op kortsluiting.
misschien is dit het sneltste.
Ik ga toch nog verder met zoeken naar een schema, dat verteld en zoekt beter dan op deze manier.

Nou laat maar zitten, ik haal dat ijzeren klemmetje van de TR1 transistor die links naast de trafo zit, en deze is zowat verkoolt. Haal 'm er zo uit zonder soldeerbout. Gevolg is dat er 1 gat overblijft in m'n printplaat i.p.v. 3 kleine gaatjes.
Zal wel een andere tv worden, iemand nog suggesties?!

Wanneer het jou lukt om alles schoon te krassen zodat als je er een nieuwe inzet en goed aansluit hoet er niks aan de hand meer te zijn.

Op 15 januari 2004 18:14:06 schreef mississippi:
Wanneer het jou lukt om alles schoon te krassen zodat als je er een nieuwe inzet en goed aansluit hoet er niks aan de hand meer te zijn.

Ook dat flinterdunne koperen geleiders circuit op de printplaat is flink beschadigd. Lijkt me dus zinloos.

Als ik zoiets krijg om te maken kras ik alles schoon en leg draadjes netjes van de componenten naar de dichtsbijzijnde goede plaats.
Het is even wat werk maar het loont toch.

Als je wat wilt verdienen en mij een plezier wilt doen, mag je het wat mij betreft proberen, ik krijg het niet voor elkaar en heb er de spullen niet voor. Omgeving Den Haag, mail me maar.

Hoe maak ik de kabels van de trafo los? De kabels zitten in draaiende hulsen maar laten zich niet zomaar loskoppelen. Is dit een doorknipsysteem ofzo?
Iemand een suggestie?

mag ik je dan nog wel ff waarschuwen dat je daarmee moet uitkijken want op de beeldbuis zelf staat ook nog een dikke spanning van een paar Kv!!!!!

als je de dop uit de buis trekt moet je m eerst ontladen voor je er met je fikken an komt! vonk springt met gemak een cm over!

misschien dat je er een 2e keer niet zow best vannaf zou komen ;)

succes