Niet werkend FM bugje

ik heb deze fm bug gemaakt:http://users.telenet.be/ranzigen/td_circuits/circuits/fm_bug/fm_bug.ht…

en inplaats van de microfoon heb ik een audio ingang met stekker gemaakt en daarop een mp3

ik zet hem op 88 mhz, ik draai aan de variable condesator, maar ik hoor niets, op 88.1 mhz is het een grote stilte, zelfs als ik mij fm bug afzet komt er geen ruis door, maar als ik aan de draadjes van de batterij kom dan hoor ik de radio lichtjes kraken op 88.1mhz,

hier een foto'tje:
http://img94.imageshack.us/img94/1705/afbeeldingo.jpg

probeer een andere frequentie.
iets hoger, rond de 100Mhz. mijn FM bug gaat maar tussen de 90 en 107Mhz.
eigenlijk is t nog niet eens zo'n goed ontwerp, die dingen verschuiven van frequentie als je er al naar wijst.
kijk eens naar de bug van (z)weetvoetje:
http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/38

[Bericht gewijzigd door electro_freakz op woensdag 16 december 2009 14:19:27 (49%)

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

Opbouw ongeschikt. Draden veel korter houden, spoelen netter.
De interne verbindingen van het breadboard vormen ook weer allemaal condensatortjes waardoor het niet werkt zoals je wil.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
fred101

Golden Member

Hij moet in ieder geval kunnen werken want vragen over dit schema komen bijna wekelijks voorbij en de meeste krijgen hem werkend. Maar zoals je het nu gebouwd heb gaat het niet werken ben ik bang. Dit soort ontwerpen zijn meestal nog al afhankelijk van de bijeffecten ontstaan door de bouwwijze. Je moet hem dan ook net zo opbouwen als de maker dat doet of echt weten waar je mee bezig bent zodat je die effecten kunt compenseren.

De draden naar je spoel met die twee bochten maken je spoel veel groter dan de bedoeling is. Dat verlaagt de frequentie. Al die andere draadjes zijn ook spoeltjes. Dat hele bordje is een grote berg capaciteitjes. Ook dat verlaagt de frequentie.
De draadjes moeten zo kort mogelijk. Niet te veel dingen laten kruisen zoals die weerstanden links. Soms kan het geen kwaad maar soms maak je ongewild een condensator die net zorgt dat het niet werkt.

Als je een RF meetkopje maakt met een diode, Ctje en weerstand kun je zien of hij oscilleert. Waar hij oscilleert vindt je alleen met een breedband ontvanger of meetapparatuur. Hij kan bv best op 50MHz draaien.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

bedankt voor de snelle reacties,

ik ben het beginnen solderen op een stukje karton, heb niets anders in huis dan ofwel een broadboard ofwel een klein printplaatje met koperen rijen, ik heb het zo dicht op me elkaar gepropt dat ik niet meer weet waar ik wat moet solderen enzo,

irritant!

ik ga beter morgen een printje halen met eilandjes?

Het kan ook zoals hij het heeft gedaan: zonder enige printplaat.

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
fred101

Golden Member

Nee hoor, gewoon zo: http://www.hamforum.nl/download/file.php?id=1869&mode=view

Zoek maar eens op dode tor methode (death bug style)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

weeral opnieuw gesoldeerd, deze keer dead bug style:
http://img22.imageshack.us/img22/5154/afbeeldingm.jpg

maar weer werkt hij niet:(

ik moet er wel bij zeggen dat ik 1 tor bij de eerste poging verkeerd heb aangesloten, kan ie kapot zijn?

leime

Golden Member

Als je een reserve hebt liggen kun je het altijd proberen ;)

fred101

Golden Member

Zou kunnen maar die zijn niet zo kwetsbaar. Ik zie nog steeds dat hele spoelcircus zitten. Je hebt iets van 5 a 6 spoelen bij elkaar zitten ;-)
\
Knip die draden van die spoel af en ook die van de condensators. Dat spul soldeer je zo ongeveer met de huisjes tegen elkaar. Nooit meetr poot gebruiken dan absoluut nodig is. Wat is datr toren-van-piza ding. Een varcotje ? Maakt dat geen sluiting ?

De spoel wat uitrekken is al genoeg om MHz-en op te schuiven. Kun je nagaan wat al die lange draden doen. Je zit er zo 20-40MHz naast.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Heb gedaan wat je zij maar steeds is er nog niets te horen op de radio
http://img130.imageshack.us/img130/8559/afbeelding001l.jpg

Dat kan nog veel kleiner. Daarbij: Heb je je transistor vervangen? Die kan zomaar stuk zijn hoor.

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
fred101

Golden Member

Raken die spoel windingen elkaar of lijkt dat maar. Meet eens de spanning over R6, C3 en op de basis van T1

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

dat de windingen va het spoel elkaar raken lijkt maar zo,

ik heb de spanning R6 C3 en de basis van T1 gemeten en er staat gewoon helemaal geen spanning op

rob007

Yarr, Matey!

Mag ik toch even tikken dat het ook voor komt dat omdraaien van TOR
Ook vaak fataal kan zijn.
Koop er 3 de kosten kunnen het niet zijn!
Vaak zitten ze in sloop printjes ook dus kijk ff rond.

Het werd eerder al getikt,
Maak de pootjes beter wat korter.
Het nare bij HF zendertjes en ontvangertjes daar zijn lange draadjes hartstikke fout!
Het trimmertje wat je gebruikt is misschien ook niet helemaal goed(ik twijfel er aan)

Ook zie ik 2 X 10pF in serie (de gedachte hier achter is dacht ik wel goed!)
Maar je zou ook eens kunnen proberen om alleen die 10pF te plaatsen in plaats van 2 X 10pF
En misschien kun je over die trimmer dan die 10pF die je over hebt zetten.
(dus saampjes met C4 over L1)
Dit omdat het trimmertje misschien ietsjes qua waarde aan de lage kant is.

Ik zou het torretje wel verwisselen (je weet maar nooit!)

Heel veel succes!
RRob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

over het trimmertje:

de verkoper zij dat hij nog moeilijk aan 2-18 pf trimmer kon geraken, en dan heeft hij voor mij uit een sloop radio een trimmer gehaalt met de waarden 1-30pf

ik zal eens opzoek gaan naar zo een tor:)

fred101

Golden Member

Zolang je daar niets meet hoef je niks te kopen.

Op de basis van T1 moet je wat meten. In ieder geval 0,6V. Over C3 moet je minimaal 3V meten. Als je daar niets meet dan zou ik eens naar je voeding kijken. Batterij leeg ? Wat meet je over C6

[Bericht gewijzigd door fred101 op donderdag 17 december 2009 18:06:32 (12%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

C6 heb ik er uit gelaten, ik heb deze niet in huis,

als ik over R1 meet gaat de wijzer goed opzij dus het kan alvast niet aan de batterij liggen.

ik heb nog twee andere torren gevonden: BC337 kunnen deze ook worden gebruikt?

C6 eruit laten lijkt me geen goed idee, die zorgt voor extra stabiliteit. Check ook even alle connecties. Nergens sluiting? (Tip: multimeter op piep-stand)

Volgens (z)weetvoetje kun je in zijn ontwerp de meeste NPN transistoren gebruiken. Dat gaat hier wellicht ook op.

En dan nog iets over je opzet, het is een goed idee om de draadjes tactisch voor te buigen voor je ze aan elkaar soldeert. Zo kun je de eindjes korter dan 15mm houden, overal.
Voorbeeld:
http://i236.photobucket.com/albums/ff7/graafvaag/Fotos-1342_2.jpg

Het grote koperen vlak is de min, kleine strip is de plus. Zo zit alles ook nog eens goed stevig vast.

De spoelen heb ik in krimpkous gedaan zodat ze niet kunnen verbuigen.

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag
rob007

Yarr, Matey!

Over de trimmer:
Volgens mij is deze trimmer rond de 3 tot10pF of minder nog!
De trimmertjes waar we het over hebben moeten nog wel te koop zijn.
2 tot 22pF (groen) en anders 4 tot 40pF ietsje groter (grijs)

C6 is wel belangrijk!
Het kan zelfs zijn dat ie daardoor niet gaat oscilleren.
Heb je nu geen 1nF mag het ook 1,5nF of 2,2 tot wel 10nF zijn.

Vr Gr RRob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
fred101

Golden Member

Uitgaande van een spoel van de genoemde afmetingen zou deze ergens rond de 60-90nH zijn (afhankelijk van lengte en draaddikte)
Daarbij zou je zo'n 30p nodig hebben. De trimmer is 2-18p dus de rest is paracitair. Beetje lastig afregelen. Ik heb het schema in Simetrix gezet maar daar doet het ook weinig.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Idd. ik heb hier de spoeltjes ook anders..volgens mij had ik 6windingen om ca.7mm stijf tegen elkaar met koperdraad van 0,8mm...20pF trimmer...ik gok ook wel eens een beetje bij die bug zooi, en meestal gok ik aardig goed..;-) En als het dan nog niet goed is trek ik de spoel uit elkaar. (het blijft maar een bug tenslotte ;-))

ik heb toch nog een C6 in huis, ik plaats hem er tussen, en het rare is:
als ik meet met het schroefje van de variable condensator helemaal naar buiten gedraait (dus omhoog) dan meet ik niets.

als ik hem helemaal dichtdraai (naar binnen) dan slaagt de meter ineens naar rechts, maar ik kan nog steeds niets ontvangen op de radio:(

zou ik de windingen eens dichter of juis verder uit elkaar zetten?
of meer of minder windingen? momenteel zijn het er 5

Je moet eerst weten waar je bug nu uitzend.. voordat je in en uittrekt..Je kan ook allebei proberen...Spoeltjes veranderen kan ook..probeer het maar eens. ik heb bij deze bug ook andere spoeltjes gebruikt...