K8000 digitale uitgangen

Alleen berichten met de trefwoorden “digitale voeding” worden getoond. Alle berichten tonen

stomme vraag misschien maar; als ik een digitale uitgang op de k8000 aanzet moet ik toch een spanning meten op de betreffende uitgang neem ik aan?

ik weet dat ik zuinig ben met info, maar ik dacht van; die opto's van de digitale uitgangen zijn misschien sterk genoeg voor een 5v relais te schakelen dus ik begon met de spanning te meten op zo'n uitgang maar dat resulteerde in een spanning van niets, noppes, nul...
kan dit?

ik heb deze vraag nog al eens gesteld maar-> als ik een digitale uitgang van k8000 aan/hoog maak meet ik dus geen spanning, ik dacht dat ik zo'n uitgang ook als voeding kon gebruiken?

situatieschets;
zo'n mysterieuze uitgang op de k8000 wil ik gebruiken om een relais te schakelen, of ik de uitgang hoog of laag zet-> een spanning meet ik niet, men zegt mij; dit is een open collector uitgang die enkel naar de massa kan schakelen, dus maak ik een schakeling met een voeding, relais,... de bedoeling was om van de spoel naar de massa te 'schakelen' via een uitgang van de interface kaart, als ik dit dus opstel blijkt dat deze uitgang, bestaande uit een printconn met '+' en '-' sowieso verbonden zijn wat mijn schakeling is volledig verbonden, ongeacht deze nu laag of hoog staat.
btw: ik dank hoe langer hoe meer dat ik intellectueel zeer beperkt ben dus mijn excuses voor mijn stomme vragen en bedankt voor jullie geduld.

Op 18 december 2009 10:39:34 schreef Sinutab:
ik heb deze vraag nog al eens gesteld maar-> als ik een digitale uitgang van k8000 aan/hoog maak meet ik dus geen spanning, ik dacht dat ik zo'n uitgang ook als voeding kon gebruiken?

Als je de multimeter tussen de positieve voeding en een uitgang van je K8000 hangt dan zul je toch echt wat meten.

If you want to succeed, double your failure rate.

ik ga eerst de print nog eens goed doormeten en de solderingen eens onder de loep nemen, vervolgens ga ik alles nog eens uitgebreid testen, als ik dan nog steeds problemen heb post ik de volledige schakeling.
toch al bedankt jongens!

Als je de multimeter tussen de positieve voeding en een uitgang van je K8000 hangt dan zul je toch echt wat meten.

ik meet dan 0,3vdc, kan toch niet hé

[Bericht gewijzigd door Sinutab op vrijdag 18 december 2009 12:34:28 (27%)

Even het schema bekeken van zo'n K8000 en de uitgang is alleen een optocoupler, je zult dus geen spanning meten. Je moet het zien als een schakelaar, daar meet je ook geen spanning over , of hij nu open is of dicht. Je zult dus een voeding op je relais moeten zetten, de andere kant naar je kaart + aansluiting en vervolgens de - weer naar de nul van je voeding. Je voedingsspanning is gelijk aan de spanning die je relais nodig hebt.

Ik ben er klaar mee voor

zover was ik dus ook al, ik dacht zelfs dat ik misschien via de opto rectstreeks mijn relais kon schakelen. nee dus :)
dus heb ik een schakeling met een aparte voeding ed waarmee ik dus de spoel van de relais naar de massa wil schakelen. dit gaat ook niet(bij mij althans) want deze uitgang geleidt sowieso, of de poort nu hoog of laag staat!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 18 december 2009 13:16:19 (40%)