Artikel Etsen

Misschien is het bij artikel etsen/koperchlorideproces het vermelden waard dat het resterende etsproduct NOOIT in contact mag komen met aceton .

waterstofperoxide + zoutzuur + aceton kan leiden tot acetonperoxide wat dan weer uiterst explosief is

Wat er van dat waterstof en zoutzuur nog over NA het etsproces?

iets staat me bij dat het waterstof periode haast weg is.

IF you can't convince them, then confuse them!
klein is fijn

Moderator

Ik zie even niet in waarom iemand de aceton zou weggooien. Je doet daarvan alleen een beetje op een doekje, de rest blijft in de fles.

Op 30 december 2009 18:26:35 schreef dré:

waterstofperoxide + zoutzuur + aceton kan leiden tot acetonperoxide wat dan weer uiterst explosief is

Vind 't nogal gezocht. Ik heb zo'n combinatie wel eens per ongeluk in 'n kolf gehad, en pas toen ik 't indampte aan de rotovap ging dat 'mis' (als in: inhoud van de kolf deed 'ploef', zonder verdere gevolgen, waarop d'r bij mij een lampje ging branden mbt de inhoud van die kolf (aan de hand van wat er in het reactiemengsel zat) en ik de kolf van de rotovap afhaalde).

Maar dan praat je dus over ~50'C warmte en vervolgens in laten dikken. Iets anders dan de zwaar verdunde waterige oplossingen waar electronici mee werken (ik mag aannemen dat je geen halve liter aceton in je etsmiddel gooit, en sowieso is 't gebruik van aceton een aparte stap..)