versterker ruist

Nou, hij ruist meteen al als ik hem aanzet. Zal dus wel aan de halfgeleiders liggen. Er zit per eindtrap nog TIP31 (BD241) en TIP32 (DB242), 2N6178 en een BC557 in. Daar tussen zit een (volgens mij) fasedraaier met BC548, deze zitten ook in de ingangstrap. Versterker is compleet discreet opgebouwd.
Naast ruisen bromt hij ook een beetje. Dat wordt een stuk minder dan ik het aluminium fraame vast pak.

Anoniem

Op 21 januari 2004 00:21:51 schreef jw:
Naast ruisen bromt hij ook een beetje. Dat wordt een stuk minder dan ik het aluminium fraame vast pak.

Het brommen komt waarschijnlijk omdat de versterker niet is geaard. Dit zie je ook wel bij pc-speakers. Dit komt dan omdat de pc niet is geaard, waardoor er 115V ~ op de behuizing komt te staan. De behuizing is meteen de GND. De GND van de audio-uitgang hangt daar ook aan. En daardoor gaan de speakers brommen.

Wat wordt eigelijk bedoelt met 'een versterker discreet opbouwen'?

Wanneer er geen gebruik wordt gemaakt van IC's

No pain no gain

Versterker is wel geaard. Hij blijft brommen. Als ie niet geaard is bromt hij inderdaad harder.

bromt/ruist hij ook als er niks op de input zit? snoertjes moeten er ook af

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ja, dan ruist/bromt hij ook en als ik met mijn hand in de buurt van de ingang (printplaat) kom begint hij nog harder te brommen.

ik denk aan een betere afscherming

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Afscherming helpt deels. Hij blijft brommen. Zelfs met de voorversterker losgekoppeld.

bekijk even je voedingstrafo of de platen niet van elkaar zijn losgeraakt. deze kunnen lichtjes gaan trillen wat ook als brom wordt ervaren.
trafo oke, bekijk of de sinaalkabel een te lange weg over de printplaat moet afleggen.
zo ja dan kan jij ze beter (dus L+R) met elkaar twisten.
al zijn die al afgeschermde kabels toch proberen.

Om te controleren of de ruis/brom uit de ingangstrappen komt kun je de ingangen (DUS NIET DE UITGANG VAN DE VERSTERKER!!!) kortsluiten.

Als de brom/ruis dan verdwijnt, dan zou je kunnen overwegen om 1:1 ingangs trafootjes te gebruiken.

De versterker bestaat uit een voorversterker (met de volumeregeling, bass/treble) en een (volgens mij push-pull) eindversterker. Als ik de ingang van de voorversterker kortsluit heeft dat geen resultaat. Als ik de ingang van de einversterker kortsluit is de ruis en de brom weg! Probleem ligt dus in de voorversterker, of maak ik nu een denkfout? Van deze voorversterker zijn alle actieve componenten inmiddels al vervangen.
Ik kan wel zeggen dat de ruis en brom sinds het begin duidelijk zijn afgenomen, maar helemaal tevreden ben ik nog niet. Het gaat overigens over een versterker uit een Leslie (zo'n roterend luidsprekergeval).

High met Henk

Special Member

meet eens even met een scoopje op de voeding, dan weet je of de voeding misschien wel het probleem is

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Het wordt steeds gekker. Als de treble-potm. uit staat en de volume potm. staat helemaal open of dicht ruist hij niet. In het gebied daartussen wel. Bij de teble op half ruist hij altijd.

Hugo Welther

Moderator

Dat is logisch.
Ruis is een sinus vormige spanning waarbij alle frequenties in het hoorbare frequentiegebied (en daarboven) evenredig vertegenwoordigd zijn.
Het menselijk oor neemt je echter in de maling en laat je alleen de hogere tonen van de ruis horen.
Met de treble "uit" onderdruk je de hoge tonen vanaf een bepaalde frequentie, dus verminderd de ruis voor je gehoor.

Hang je er een scoop aan dan zal je de ruis nog gewoon zien op de lagere frequenties.

Je constatering levert je dus op dat de ruis ontstaat voor of in de toonregeling. Vervang de treble potmeter eens.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 14 februari 2004 17:10:23 schreef jw:
Het wordt steeds gekker. Als de treble-potm. uit staat en de volume potm. staat helemaal open of dicht ruist hij niet. In het gebied daartussen wel. Bij de teble op half ruist hij altijd.

Dan zou ik de potmeter van de volumeregeling eens vervangen. Wnat bij helemaal dicht en helemaal open raak de potmeter de metalen uiteinden van de koolstofstrip in de potmeter. Waarschijnlijk is dat dus de boosdoener.

Zowel de treble- als de volumepotmeter zijn net nieuw.

Hugo Welther

Moderator

Nog een mogelijkheid.
Welke transistors zitten er tussen de ingang en de volume/toon regeling. BC557 of BC547's?

Vervang deze dan eens door BC327 of BC337.
Waarschijnlijk proberen ze in die versterker met weinig torren een hoge versterking te verkrijgen. Hierdoor staat de torren wat op het randje ingesteld waardoor ze meer gaan ruisen.
De BC327 en BC337 zijn ruisarme torren.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ook BC550C is super ruisarm, goed verkrijgbaar en goedkoop.

Andere torren. Da's een goeie, zal het proberen. Ik heb de "nieuwe" potmeters vervangen door de oude...ruist al een stuk minder...Nieuwe potmeters zijn van het merk Radiohm, troep dus..... Feit blijft dat met volume helemaal open of dicht de ruis weg is.

Eh.. In oude meuk... Willen condensatoren zich nog wel eens anders gaan gedragen.
Als je niet alles wilt vervangen... Zou ik eens met een scoop de signaalweg volgen. Zie je vanzelf waar de ruis opeens opduikt.

Tevens ff kijken wat je voeding doet (ivm. de brom). Zit hier nog iets met een (inmiddels overleden) condensator aan ground?

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!
Hugo Welther

Moderator

Op 15 februari 2004 19:54:11 schreef jw:
...Nieuwe potmeters zijn van het merk Radiohm, troep dus..... Feit blijft dat met volume helemaal open of dicht de ruis weg is.

Radiohm zijn inderdaad niet de best potmeters.
Radiohm maakt potmeters in twee versies, plastic uitvoering: dit is troep, en in een metalen uitvoering: die zijn kwalitatief wat beter.
Ik gebruik zelf in audio potmeters van het merk Preh of Alps.

Dat de ruis weg is met de volume dicht betekend dat de ruis in de voorversterker ontstaat, tenzij de volume regelaar direct op de ingang zit.
Dan zou het de 1e transistor wel eens kunnen zijn of de ingangs condensator/elco.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Wat ook nog zou kunnen is dat de versterker op een hoge frequentie gaat oscilleren en je dat als ruis hoort.
Dit zou inderdaad aan verouderde C's kunnen liggen of aan een aardlus in de versterker wat kan verklaren waarom het ruisen weg is als ie 'vol open' staat.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Als ik de ingang aan massa leg verdwijnt de ruis. Dit gebeurt dus ook als de volumepotmeter uit staan of helemaal open met de treblepotmeter uit. Vreemde is dat als de volumepotmeter in het midden staat de treblepotmeter niks veranderd aan de hoeveelheid ruis. Als ik met de scoop op de ingang meet zit hier nagenoeg geen ruis. Deze ontstaat ergens bij de volumepotmeter. Als ik vervolgens de probe aan het chassis leg zie ik hetzelfde "ruissignaal". Scoopd staat dan op de gevoeligste stand. In het toonregelgedeelte heb ik inmiddels alle compenenten vervangen. Nog steeds ruis.
Ik wordt hier vrij wanhopig van.....

High met Henk

Special Member

je hebt een spanning op je chassis dus?
Aard dat ding dan gewoon eens. dan moet die spanning weg zijn

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Hij is wel geaard via randaarde stopcontact. Als ik hem in een niet geaard stopcontact plug staat er ± 60V op het chassis. Is dat normaal?