Aardingspin in zandgrond

Anoniem

Ik begrijp het weer niet meer. Er wordt geluld over regeltjes die niet gekend zouden zijn, over allerlei al of niet verzonnen weerstandswaarden en gigantische pennen die tot in de magmalaag geklopt moeten worden.

In Belgie geldt het AREI en die is duidelijk: 30 Ohm zonder extra maatregelen en 100 Ohm met. Niet moeilijk toch?

Verder mag een aardpen bij nieuwbouw volgens mij helemaal niet.
'voor de tijdelijke toestand van de werfkast misschien wel, maar voor definitief moet er toch een lus.
Ik citeer uit het AREI:

"Voor elk nieuw gebouw waarvan de bodem van de funderingssleuf, van een gedeelte van of de gehele fundering, op ten minste 60 cm diepte ligt, moet op de bodem van de funderingssleuf een aardingslus worden aangebracht, die bestaat hetzij uit een volle geleider uit blank of verlood koper, hetzij uit 7 samengeslagen draden van half soepel koper, met een rondvormige doorsnede van 35 mm² en zonder las."

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als een werfkast een gebouw is, dan heb je volkomen gelijk......

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 20 januari 2010 19:31:20 schreef grotedikken:
Verder mag een aardpen bij nieuwbouw volgens mij helemaal niet.
'voor de tijdelijke toestand van de werfkast misschien wel, maar voor definitief moet er toch een lus.

Dat klopt. Een collega van me heeft eens een bouw gehad waar de aannemer de aardingslus vergeten leggen was, en de keurder zei dat dat je dan normaal niet zomaar met pennen mag gaan werken. Wat je in dat geval juist weer moest doen weet ik niet meer.

De vraag is niet of ik een aardingslus of aardingspen moet voorzien. Ik weet dat een werfkast mag geaard worden d.m.v. een aardingspen.

Waarom zou ik zelf geen aarding mogen slaan? Ze moet toch gekeurd worden door een erkende keurder, dus als ze goed is, is het veilig, en anders krijg ik geen keuringsrapport en dus ook geen aansluiting! Ben dus van plan zelf de aarding te slaan, waarom zou ik het niet doen?

Het is perfect mogelijk om zelf je aardpin te kloppen. Zoals je zegt ben je toch verplicht deze te laten nameten vooraleer men je aansluit.
Maar, het blijft een gok of de aarding wel voldoet of niet en de keurder blijft niet wachten tot je enkele pinnen extra hebt geslagen. Indien de pin niet goed is zal je een nieuwe keuring moeten aanvragen.
Best kan je eens vragen bij een klein installatiebedrijfje of ze even iemand willen langssturen om te meten, zij doen zo'n dingen vaak "goedkoop". Als je zelf al een pin van 6 meter in de grond klopt zit je meestal wel goed.

idd, je kunt het beste kijken wat het makkelijkst en goedkoopst is. Ik weet niet wat je moet betalen als het afgekeurd wordt, of hoelang je moet wachten.
Misschien is dat wel een groter ongemak dan eventjes iemand laten komen meten of 't goed is.

hallo iedereen.
Ken nu ook de situatie niet van de bouwwerf.
De zoon van mijn gebuur heeft ook gebouwd helemaal aleenstaande woning.
Dus ook een werfkast nodig gehad.
De aarding heeft hij aangesloten aan zijn aardlus in de fundering.
Tijdens de funderingswerken hebben ze een groep gebruikt.
Keuring aangevraagd en geen enkel probleem gehad.En zo was die ook al zeker dat er later geen probleem meer zouw optreden bij de aanvraag van de orginele aansluiting.
Zoals ik reeds vermeld heb ik ken de situatie niet van de werf.
De aardlus en de fundering zijn toch de eerste werkzaamheden en daar heb je toch niet veel geen elektr van doen.
Mvg danny

Op 22 januari 2010 09:22:16 schreef danny1:
De aarding heeft hij aangesloten aan zijn aardlus in de fundering.
Tijdens de funderingswerken hebben ze een groep gebruikt.

En welke aarding gebruikten ze dan tijdens het gebruik van de groep(=generator voor degene die dat niet wisten)?

Hallo tom.
Ik heb nog niet veel van die kleine generatoren zien staan die geaard zijn.
Het gaat namelijk bij de funderingen enkel voor een slijpschijf en in het slechste geval een lastoestel.
En dat is dan voor 1 max 2dagen en zelfs niet constant.
Heb er hier zelf een staan met een benzinemotor erop van sax en de generator is van het merk bobinus.
Ge zouw hem niet voor je plezier laten draaien in verband van verbruik en het enorme lawaai.
Bij gebruik (zeer zelden)heb ik hem nog nooit geaard.
Zie maar eens als er werkzaamheden zijn hoeveel generatoren ge ziet staan.
Zoek er maar eens eentje uit die geaard is;
Want velen ervan worden dagelijks 10 tal malen verzet of blijven gewoon op de vrachtwagen staan.
En voor een slijpschijf geaard of niet dat doet er niet toe.
Bekijk eens de steker van een slijpschijf er is zelfs geen aarding aan.
Mvg danny

Een generator die alleen gebruikt wordt om een paar apparaten op de bouwplaats te voeden hoeft in principe niet geaard te worden. Als de aardes van alle apparaten maar met het huis van de generator zijn verbonden, is voldaan aan het principe van potentiaalvereffening. Er kan dan door een interne sluiting in een apparaat geen spanning tussen het huis en de aarde ontstaan.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Ik heb inoxen buizen liggen van 4,2 meter lang. Ik ga er één m.b.v. een tuinslang in de grond "spuiten", hopelijk is 4,2 meter lang genoeg. Inox is toch geleidend genoeg om als aardingspen te gebruiken?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Het doet me deugd te zien dat je van alle duidelijke adviezen je geen snars aantrekt, en gewoon zelf doet wat je het beste lijkt.

Gelukkig worden in B eerst de installaties gekeurd.
Dat is hier in NL helaas, wel anders.....

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Henry S.

Moderator

En dan zeggen ze dat Hollanders zuinig zijn... Hopelijk kost herkeuren ook geld.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 25 januari 2010 21:45:26 schreef Henry S.:
En dan zeggen ze dat Hollanders zuinig zijn... Hopelijk kost herkeuren ook geld.

zoals eerder vermeld kost een keuring rond de 100 eurotjes,

Als t meezit, heb je een goede aarding en je heel wat geld bespaart, als t niet meezit dan zal er alsnog een bedrijf moeten komen wat een goede aarding aanlegt.
T is gewoon een gok.

@ twente een aardpin mag niet uit een inox pijp bestaan

25mm2 blank koper is het meest gebruikt

wat je niet weet, kan je altijd leren
Henry S.

Moderator

Op 26 januari 2010 09:33:58 schreef twente:
T is gewoon een gok.

Dure domme gok, terwijl al tig keer aangegeven is om het te laten doen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik heb me ooit laten vertellen dat alleen volle koperen pinnen of de gegalvaniseerde kruispinnen mochten gebruikt worden als aardpin. Een keurder kan hierover moeilijk doen en zal dan misschien zelfs niet beginnen met keuren.
Overigens lijkt "de grond in spuiten" mij een zeer slechte methode om een aarding te maken. Je spuit immers het zand rond de pin weg zodat deze weinig contact maakt met de grond. In het begin zal dit nog meevallen maar eens het water opgedroogd is zal je aardweerstand een stuk hoger gaan liggen.

Daar ik zelf elektricien ben, ben ik erg geneigd om te zeggen: "Blijft er me u poten vanaf as ge der niks van kent." Maar aangezien ik zelf ook liever alles zelf doe zeg ik: "Luister naar de goede raad van meer ervaren mensen."

Als je zelf deze werken wil uitvoeren, zou ik niet weten waarom je het zou laten doen. Moeilijk is het niet he, putje graven (min 70cm), pin slagen. Eventueel meerdere pinnen slagen. Kabel aansluiten. Putje toe. Keuring wijst dan uit of je goed zit.

Pen "spuiten" is geen goede methode. Je maakt dan minder goed kontakt met de aarde, wat net de bedoeling is. Een aardpin kost maar enkele euro's, daar ga je toch niet op besparen?

pointers don't kill programs, programmers kill programs

Ik ben bij mij in de straat eens gaan horen bij iemand die ook aan het bouwen is en een werfkast heeft staan. Hij heeft 2 of 3 pinnen in de grond geslagen. Ik ga denk ik koperen pinnen kopen (9 eur per stuk) en dan kan ik gratis een megger-apparaat lenen om het uit te meten alvorens ik de keurder laat komen.
Bedankt voor de tips. Ze zeiden dat ik beter 3 aparte pinnen kon kopen ipv 3 pinnen boven elkaar. Is dat zo?

[Bericht gewijzigd door bobbydrop op dinsdag 26 januari 2010 22:56:00 (12%)

een megger is een isolatiemeter dus volgens mij niet geschikt om je aarding uit te meten.
Hoe je je pinnen combineert is van veel factoren afhankelijk. Stand grondwater, soort bodem,... Als je twijfelt zou ik ook eerder 2 of 3 pinnen slagen. Meten, en indien spreidingsweerstand nog te groot is de pinnen verlengen met een meter en nogmaals meten.

pointers don't kill programs, programmers kill programs
Henry S.

Moderator

Op 26 januari 2010 22:04:36 schreef sven:
Als je zelf deze werken wil uitvoeren, zou ik niet weten waarom je het zou laten doen.

Gebrek aan kennis zegt genoeg.

Moeilijk is het niet he, putje graven (min 70cm), pin slagen. Eventueel meerdere pinnen slagen. Kabel aansluiten. Putje toe. Keuring wijst dan uit of je goed zit.

Gegarandeerde afkeur, dubbele kosten.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Lambiek

Special Member

Niet aan beginnen, als je geen goede spullen hebt.

Heb zelf al heel wat aarde's geslagen, en je kan er niets over zeggen. De ene keer heb je genoeg aan een pen van 6 meter, en de andere keer heb je aan 4 pennen van 15 meter nog niet genoeg.

Ik sla de aarde's zo laag mogelijk, zo dicht mogelijk bij de 0_OHm je moet de veiligheid niet van je aardlek af laten hangen, die dingen weigeren nog wel eens.

Dus mijn advies, laat het doen, zonder meter en kennis wordt het niets.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Heb afgelopen 20 jaar bij al mijn verbouwingen en nieuwbouw zelf de aarde geslagen, standaard pinnen passen precies in een boorhamer. Zakken dus makkelijk in de grond. Een installateur erbij halen met een megger en klaar binnen een half uurtje.
De pinnen zijn in 1,5 en 3 meter te koop, verbindingsbusjes en een draadklem erbij.

Ik heb dit topic met interesse gevolgd.

Leuk om te zien hoe men in twee kampen verdeelt. Een groep die bang is voor electrocutie en de andere groep die totaal niet de vrees heeft dat zijn kinderen stuiptrekkend aan de waterleiding geplakt eindigen!

Zelf zou ik ook het meetresultaat van de keurmeester nog in twijfel trekken. Een meting uitgevoerd in hartje winter, dus in een vochtige periode kan wel eens heel anders uitpakken dan aan het einde van de zomer na een lange droge periode. Zeker als je hoog boven het grondwater op zandgrond woont. Wat een luxe heb ik toch met grondwater op maximaal 2.5 meter onder mijn voeten. Heb ik mij nog nooit gerealiseerd.

Wat ik mij afvraag is hoe zo'n keurmeester die meting doet. Wat kan hij als referentiepunt voor zijn meting gebruiken?
Als Bobbydrop zijn werfkast midden in een weiland plaatst met nog geen randaarde op 100 meter afstand.
Slaat de keurmeester dan zelf een referentie aardpen?
Verlengsnoertje naar de dichtsbijzijnde netaansluiting misschien :-)

reading can seriously damage your ignorance