pic 16f877A can not identify the target device.

Hallo,

Ik ben begonnen met het boek pic microcontrollers van Bert van Dam

Ik heb alles aangesloten zoals is uitgelegd in het tutorial project.

Alles gaat goed tot ik de hex file in de pic wil plaatsen dan krijg ik (zowel in bumblebee als in xwisp2) de melding: can not identify the target device. en als ik dan de pic handmatig opgeeft zegt hij dat het niet overeenkomt.

een keer kon hij de pic wel identificeren maar toen kon hij de pic niet verfieren.

ow ja: mijn programmer is de wisp648 van voti en bumble bee herkent de programmer wel altijd.

wat ik al heb gedaan:
een ander breadboard (geen resultaat_

alle draden 10x controlleres (geen resultaat)

jumper op de wisp op de andere zetten (geen resultaat)

Spanning meten op de gele draad van de wisp was 12.9 volt

eerder kon de wisp wel de pic 16f628A programmeren.

betekent dit dat ik de 16f877a wel weg kan gooien (ik heb hem gister ontavngen van dick best)

mvgr en bij voorbaat dank voor de hulp.

Klaas de Haan

Henry Rolls (van Rolls- Royce): "The quality remains long after the price is forgotten,"

of je hebt de pic verkeerd aangesloten ? wordt ie licht warm ? de pic mag helemaal NIET warm worden.
en anders draad breuk voor de 11e keer controleren.
en je whisp nog eens bekijken

cannot indentify target is heel vaak een draad breuk tenminste als de pic niet stuk is en de programmer goed is maar dat maakt het dan ook weer logisch

[Bericht gewijzigd door Kevinoud op donderdag 21 januari 2010 14:59:49 (30%)

Een zak tuinaarde opescheuren

de pic word helemaal niet warm en het controleren van de draad breuk moet dat in een van de draden die naar de wisp lopen zijn ga wel even meten

Henry Rolls (van Rolls- Royce): "The quality remains long after the price is forgotten,"

heb je beide voedingen aangesloten op de pic ?

Een zak tuinaarde opescheuren

ik heb het geprobeerd met alleen de voeding van de wisp, met beide, en met alleen dde voeding van het breadbordje

maar ls ik alleen de voeding van het breadbordjes aansluit brand de led op de wisp ook (ja hij knipperd ieerst 3 keer) en als k alleen de voeding van de wisp aanlsuit staat op het breadbordje ook gewooon 5 volt.

Henry Rolls (van Rolls- Royce): "The quality remains long after the price is forgotten,"

hmm je zou eens een scherpe foto kunnen maken dat zegt meer dan duizend woorden

Een zak tuinaarde opescheuren

jumper op de wisp648 verzetten, dit probleem had ik ook, <
opgelost met bovenstaande

loopy: heb ik ook al geprobeert ik meen dat ik het inde ts had gezet

Henry Rolls (van Rolls- Royce): "The quality remains long after the price is forgotten,"

hoe bedoel je beide voedingen kevinoud?

ik programmeer icp (dan nog geen 16f877 maar heb ze wel liggen )
en heb gewoon de voeding van de schakeling gebruikt en dat werkt prima.

mijn spullen:
wisp648
bumblebee
proton ide light

[Bericht gewijzigd door roel999 op donderdag 21 januari 2010 18:00:33 (11%)

ik doel erop dat de pic 16F877 2x VCC heeft en 2x Gnd en dat ik toen ik begon daar ook een probleem mee had omdat ik er maar 1 had aangesloten

En of je nou de voeding van je bord pak of van je programmer maakt niets uit zolang je ze maar niet beiden aan elkaar koppel omdat ze zeer wss wel iets afwijken.

Een zak tuinaarde opescheuren

Ik heb alles aangesloten zoals is uitgelegd in het tutorial project.

ik kan hier niet precies uit halen of het erbij zit hoor, maar heb je een 100nF over de pic gezet?

Hallo allemaal

Ik lees steeds dat het belangrijk is om de 100NF condensator te plaatsen. Ik weet niet hoe dat in de wereld komt maar dat heeft met de werking niets te maken!
Bij het niet plaatsen kan het zijn dat de UP gereset word of vastloopt tijdens het runnen van het programma maar zonder deze werkt deze normaal maar wel met de kans op het voorafgaande.
Schei daarom eens uit met het verhaal dat de condensator geplaatst moet worden.

Joop

en wat heb je daarmee toegevoegd ?
juist helemaal niets.

De 100nF is niet perse nodig maar sluit wel enige mogelijke problemen uit dus is wel degelijk nodig voor betrouwbaarheid

Een zak tuinaarde opescheuren

Ben ik niet mee eens. Voor de normale werking is deze condensator niet nodig!
Je kunt veel beter een goede voeding gebruiken inplaats van deze condensatar te plaatsen.
Bij elk probleem dat word gemeld word gevraagd, heb je een een condensator geplaatst. Dit slaat nergens op.

Joop

Dank u allemaal voor de reacties. Helaas ben ik komend weekeinde niet in de mogelijkheid om foto's te maken (mijn broer heeft de camera nodig) en mijn voeding is dacht ik wel goed. ik heb gewon een voeding met een 7805.

nog iemand suggesties wat het kan zijn?

Henry Rolls (van Rolls- Royce): "The quality remains long after the price is forgotten,"

@pe1bia: Ook als je voeding ideaal is, dus zonder enige vorm van rimpel, dan vang je storing op in de kabels van je voeding naar de PIC, en op alle metalen draden die ermee verbonden zijn. Dat kan soms het probleem zijn, en in een situatie als deze is het een kwestie van alle mogelijke oorzaken 1 voor 1 langsgaan.

OT: Heb je ook boven in je code je type PIC veranderd?

Ja ik heb de type veranderd maar dat maakt nu niets uit want als ik op idintificeer target druk lukt het niet maar toch nog even over die condensator hoe kan ik die het beste aansluiten op de pic waar tussen, ik maak gebruik van een breadbord

Henry Rolls (van Rolls- Royce): "The quality remains long after the price is forgotten,"

gewoon tussen de + en de -, zo dicht mogelijk bij de PIC.

en heb je misschien een belasting (LED bijv.) aangesloten op 1 van de programmeerlijnen? dat kan ook een error opleveren.

Tussen je + en - pootje van je pic: dus zo dicht mogelijk bij de pic....

Edit: 7001 miliseconden te laat ;)

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

+ en - pootje? welke zijn dat? bij een 16f877a

want in het boek staat dat de 100n condensator op de 1e pin moet (dezelfde als waar de gele draad van de wisp ook op moet) evenals een 10k en een 33k weerstand zegmaar in de volgorde : 10k weerstand- 100n condensator- 33k weerstand

of moet de condensator dan ook nog ergens anders want de 16f877a heeft 2+ en 2 - pootjes.

Op het breadbord heb ik al wel op elke hoek een 100n condensator.

Henry Rolls (van Rolls- Royce): "The quality remains long after the price is forgotten,"
Arco

Special Member

Pin 1 is de MCLR, niet de voeding.
Voeding alle Vcc's aan elkaar en alle Gnd's aan elkaar verbinden, (zo kort mogelijk, en daar de 100nF tussen.

Deze condensator heeft trouwens niks te maken met storingsonderdrukking van eventueel in de kabels opgevangen storing, maar werkt als een buffercondensator om de snel wisselende stroompieken, veroorzaakt door het digitale schakelen in de MCU, op te vangen.
(De elco in de voeding is daar niet geschikt voor, te hoge ESR op hoge frequenties...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 22 januari 2010 16:47:53 schreef pe1bia:
Voor de normale werking is deze condensator niet nodig!

Ik ben kwijt over welke condensator het gaat, maar als het de ontkoppeling van de voeding vlakbij de chip is: die is absoluut *wel* nodig, voor programmeren misschien nog wel meer dan voor gewoon gebruik.

Ervaring (bij een bepaalde opstelling, met dien programmer, voeding en target chip): programmeren zonder 100n gaat fout (verificatie fout), met gaat het goed. Dit is natuurlijk geen garantie dat het zonder altijd fout gaat, als je door rood licht rijdt is er ook geen garantie dat je aangereden wordt.

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

bedankt voor de reactie. is het dan ook mogelijk om gewoon 2 condensatoren te gebruiken. en dan gewoon tussen pin 31 en 32 (vss en vcc) en tussen pin 11 en 12 (ook vss en vcc)
http://www.best-microcontroller-projects.com/image-files/chip-pinout-16f877a.png dit is een plaatje van de poorten

Henry Rolls (van Rolls- Royce): "The quality remains long after the price is forgotten,"

Op 22 januari 2010 20:20:30 schreef Robotter:
bedankt voor de reactie. is het dan ook mogelijk om gewoon 2 condensatoren te gebruiken.

is prima, maar sluit dan wel al die 4 pinnen aan. en plaats een foto!

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

bedankt voor de reactie.

ik heb op dit moment problemen met de camera Dus dat gaat niet lukken maar ik heb pin 31 en 12 aan de - hangen en ik heb 32 en 11 aan de + hangen maar hoe sluit ik dat dan handig aan op een breadbord (ja ik moet nog wat wennen aan het werken met het breadboard.) kan ik gewoon een condensator tussen de pin 11 en 12 hangen (dus gewoon tegen de pic aan zegmaar) en datzelfde bij de 31 en 32?

EN meneer van ooijen: Ik denk dat ik het best aan u kan vragen: goe moet de jumper op de wisp staan voor het programmeren van een 16f877a?

edit: ik wil liever niet te veel van die pic's vernielen ze zijn me daar wat te duur voor.

Henry Rolls (van Rolls- Royce): "The quality remains long after the price is forgotten,"