pic 16f877A can not identify the target device.

hallo, hier ben ik weer helaas nog zonder foto's (camera is waarschijnlijk kaduuk) maar wel heb ik de condensator aangesloten en heb ik alles draden van de wisp nogeven wat verder ontbloot (ze gaan er nu verder in dan eerst)

en nu kan bumblebee (dat gebruik omdat ik dan gemakkelijk kan kijken of de pic word geidentificeerd) hem wel identificer.

maar nu doet hij het niet als ik de hex file heb geupload. dus ik even verifieren en ja hoor een foutmelding van dat 2 of mischien meer tekens anders zijn op de pc dan op de pic.

en als ik de pic wis zegmaar en daarna de gegevens download krijg ik geen leeg scherm is dat normaal?

of betent dit dat de pic iet goed meer te wissen is. is het dan ook mogelijk om de pic te resetten of zoiets?

mvgr

Klaas de Haan

Henry Rolls (van Rolls- Royce): "The quality remains long after the price is forgotten,"

gebruik xwisp en geef een copy-paste van de exacte foutmelding

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

Hallo
ik heb ook het boek gekocht met bij horende wip648.ik ben een week geleden drie dagen bezig geweest met het aansluiten en het programmeren van mijn pic met de zelfde foutmeldingen. bijvoorbeeld wel kunnen programmeren alleen de pic doet verder niks.

bij mij werkt nu alles goed dankzij dit forum en de site van W van Ooijen. ik ga je een aanstal stappen uitleggen die belangrijk zijn.

Download het download pakket wat beschreven staat in je boek zet het op de C schijf op je computer hier zit al de software in die je nodig hebt. Installeer het pakket.
Als je niet gebruikt maakt van de com1 moet je in de jal edit het volgende veranderen

14. Ik wil de Wisp programmer niet aan com poort 1 aansluiten. Wat moet ik nu doen?
a. Open JALedit en kies de menu opties "Compile", "Environment Options","Programmer". De onderste regel in deze window is nu
go %F
Deze moet vervangen worden door
port X go %F
Waarbij op X het nummer van de compoort moet komen. Wanneer u de Wisp programmer op com poort 4 hebt aangesloten wordt de onderste regel dus port 4 go %F (let op de spatie tussen port en 4).
b. De Visual Basic programma's gaan er vanuit dat u poort 1 gebruikt op de PC. Maakt u van een andere poort gebruik dan kunt u hier aangepaste versies downloaden waarbij de gebruikte poort instelbaar is. Kopieer het zip bestand naar de directory c:\picdev en unzip. U krijgt nu een directory met als naam vb50v2 waarin per hoofdstuk de nieuwe programma's staan.

Bron(http://www.elektor.nl/extra/pic-microcontrollers-bert-van-dam.765182.l…)

hal de jumper van je wisp648 er af.
Sluit je pic zo aan
http://www.voti.nl/blink/pics/bb-f877-big.jpg
http://www.voti.nl/blink/pics/b-877-150.gif
Bron(site van W van Ooien)

let niet op de rode led en de weerstand op poort twee die kan je weg laten.

Belangrijk sluit de kristal 20MHZ goed aan met twee 22pf of 20pf condensatoren zoals is afgebeeld

Ik had eerst ook over de plus en de min van de pic (poort 11,12,31,32) 100NF condensatoren zitten dit werkte niet. Je moet 1 condensator 100NF zoals op de afbeelding te zien is gelijk tussen de plus en de pin zetten van je breadboard. In het boek staat verder dat op pin 1 33K en een 10 K weerstand moet. De 10 K weerstand gewoon weg laten.

En de laatste stap geduld hebben

ps let niet op de spelling

Op 23 januari 2010 14:09:28 schreef ray008:
Belangrijk sluit de kristal 20MHZ goed aan met twee 22NF of 20NF condensatoren zoals is afgebeeld

net zo belangrijk als alle andere details...
maar neem wel 20 of 22 *p*F condensatoren, niet nF.

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

ik heb mijn tik foutje veranderd bedankt voor de controle

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 23 januari 2010 16:49:41 (66%)

hallo, bedankt voor alle reactis. ik heb die zoals in het boek beschrven op elke hoek een condensator maar is dat fout? moet ik gewoon ergens op die 1 van die 2 buitenste rails 1 condensator zetten?. en die condensator op poort 1 dan? en die 10k weerstand kan ik gewoon weglaten? en meneer van ooijen: dit krijg ik in de gewone xwisp:

code:

001 read configuration from
002    [C:\Documents and Settings\Klaas de Haan/.xwisp]
003 using serial port [Com1]
004 target PIC chip will be autodetected
   OK                              
005 GO 
006    LOAD C:/PICdev/Projects/finished/book/sec03/03.hex
      OK                              
   hardware: Wisp648 1.29 (fast) 
   
   device word 3FFF or FFFF, can not identify this target: defect, unsupported, or 16x84
   ERROR
007 GO 
   hardware: Wisp648 1.29 (fast) 
   
   device word 3FFF or FFFF, can not identify this target: defect, unsupported, or 16x84
   ERROR

hierbij wil ik nog toevoegen dat de pic in bumblebee en xwisp 2 wel word geidentificeerd maar niet word geverfieerd (sorry voor de spelfouten)

Henry Rolls (van Rolls- Royce): "The quality remains long after the price is forgotten,"

op pin 1 mag geen condensator staan kijk goed naar de afbeelding in mijn verhaal en de 10K weerstand kan je gewoon weg laten. als je maar wel een 33 k weerstand op pin 1 heb staan. de foutmelding die je krijgt heb ik ook vaak gehad. heb je de jumper wel verwijdert van de wisp648.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 23 januari 2010 16:50:03 (68%)

maar hoe zit het meteen kristal heeft die ook een + en een -? ik probeer vanmiddag nog even een foto te mekne van de opstelling.

en de jumper is verwijderd

[Bericht gewijzigd door Gewoon Klaas op zaterdag 23 januari 2010 16:01:02 (10%)

Henry Rolls (van Rolls- Royce): "The quality remains long after the price is forgotten,"

Kristal heeft geen polariteit

De pic stuurt een golfvorm door het kristal heen en die geeft dan een contstante frequentie af.

[Bericht gewijzigd door Kevinoud op zaterdag 23 januari 2010 16:09:01 (63%)

Een zak tuinaarde opescheuren

hallo, ik heb even een paar fotot's gemaakt (ik heb het nu zo aangelsoten als hierboven werd aangegeven maar hij zegt nu weer steeds dat de target niet kan worden geidentificeerd.
http://img11.imageshack.us/i/dsc02036iw.jpg/
http://img641.imageshack.us/i/dsc02031x.jpg/
http://img442.imageshack.us/i/dsc02030p.jpg/
http://img716.imageshack.us/i/dsc02029u.jpg/
http://img718.imageshack.us/i/dsc02028.jpg/

ps als ze te groot of te vaag zijn meld het dan even dan pas ik ze wel even aan maar als je op inzoomen klikt kan je de draadjes en de componenten wel goed zien (heb mijn breadbord nog nooit van zo dicht bij gezien

let nietop dat verbrande stukje, dat komt van een ontplofte 16f628A (had kortsluiting, mijn eigen fout)

[Bericht gewijzigd door Gewoon Klaas op maandag 25 januari 2010 16:46:09 (10%)

Henry Rolls (van Rolls- Royce): "The quality remains long after the price is forgotten,"

wat is je voeding (ik zie dat je Wisp648 gebruikt, maar wat stop je daar in)?

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

Ik zie nog steeds geen 100nF tussen + en - van de pic ;)

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

de 100nf is gewoon op 1 van de 2 buitenste
banen van het breadboard. (heel klein oranje dingetje) Ik stop dacht ik zo'n 12 tot 14 volt daarin ik zal voor de zekerheid nog even kijken maar wilt u ook de stroomsterkte weten?

Henry Rolls (van Rolls- Royce): "The quality remains long after the price is forgotten,"

de 100nf is gewoon op 1 van de 2 buitenste
banen van het breadboard

Ja, en dat ding hoort nu eigenlijk bijna IN de pic te zitten, en jij plaatst hem bij de buren achter ;(

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

maar moet ik dan gewoon 2 van die dingetjes tussen de + en de - poorten van die pic hangen?

Henry Rolls (van Rolls- Royce): "The quality remains long after the price is forgotten,"

de 100n moet zo dicht mogelijk op de PIC zitten....
ik begrijp niet waarom mictrochip zo'n ding niet gewoon inbouwt:P

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

Op 26 januari 2010 16:57:00 schreef Robotter:
maar moet ik dan gewoon 2 van die dingetjes tussen de + en de - poorten van die pic hangen?

dat is wel een goed idee, maar ik vermoed dat het niet je probleem is. toch maar even doen dus.

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

1 is genoeg, maar sluit hem zo dicht mogelijk bij de pic aan: de voeding en massa van de andere zijde haal je ook weer zo dicht mogelijk bij de condensator vandaan......

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

Dit moet je doen:
http://i8.photobucket.com/albums/a15/tokesnugerd/dsc02029u_edit.jpg

En dan checken of je breadboard overal nog een goed contact geeft... want met zo'n geblakerd stukje, kan er misschien wel wat meer mis zijn.

Ik heb zelf gisteren deze pic aangesloten op een (usb)wisp (zie elektronicastynus.be) en na wat klungelen met draadjes op de verkeerde plaats, had ik het eindelijk werkend.

Je hebt de pinnen aangesloten die aangesloten moeten zijn, maar zit alles wel in de juiste volgorde?

Op 26 januari 2010 17:14:06 schreef tokesnugerd:
Je hebt de pinnen aangesloten die aangesloten moeten zijn, maar zit alles wel in de juiste volgorde?

En als de Wisp648 connector door jouw gesoldeerd is: zit het wel goed in de connector?

Je kan in de xwisp GUI onder action > pins de individuele draden hoog of laag maken. even checken of jouw blauw wel de goede blauw is etc.

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

Op 26 januari 2010 17:14:06 schreef tokesnugerd:
Dit moet je doen:
http://i8.photobucket.com/albums/a15/tokesnugerd/dsc02029u_edit.jpg

En dan checken of je breadboard overal nog een goed contact geeft... want met zo'n geblakerd stukje, kan er misschien wel wat meer mis zijn.

Ik heb zelf gisteren deze pic aangesloten op een (usb)wisp (zie elektronicastynus.be) en na wat klungelen met draadjes op de verkeerde plaats, had ik het eindelijk werkend.

Je hebt de pinnen aangesloten die aangesloten moeten zijn, maar zit alles wel in de juiste volgorde?

bedankt voor je reactie maar het is toch 100nf en niet 100pf of is dat mijn fout? wel mooid uidelijk plaatje dank daarvoor.

en juiste volgorde wat bedoel je daarmee?

aan meneer van Ooijen: dat zal zal ik doen.

Henry Rolls (van Rolls- Royce): "The quality remains long after the price is forgotten,"
Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

ik heb even de aansluitingen met xwisp gecontroleerd en die aansluitingen kloppen.

alleen denk ik dat ik de 7805 (van de wisp) maar eens ga vervangen want als ik de stroom met via xwisp en dan gewoon de multi meter op de blauw-groene enz draad krijg ik wel gewoon 4.95 v of zoiets

maar als ik de gewoon de spanning tussen de rode en zwarte draad meet krijg ik soms wel 5.1 tot 5.2 volt en is dat niet wat veel? eerst gaf die 4.88volt en tijdens het meten werd de 7805 ook erg warm en dat word hij anders (als ik gewoon aansluit niet (of neemt meten veel stroom nee toch?)

Henry Rolls (van Rolls- Royce): "The quality remains long after the price is forgotten,"

Op 27 januari 2010 18:19:40 schreef Robotter:
maar als ik de gewoon de spanning tussen de rode en zwarte draad meet krijg ik soms wel 5.1 tot 5.2 volt en is dat niet wat veel? eerst gaf die 4.88volt en tijdens het meten werd de 7805 ook erg warm en dat word hij anders (als ik gewoon aansluit niet (of neemt meten veel stroom nee toch?)

stuur 'm maar op naar mij

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

@ meneer van Ooijen Heeft u mijn e-mail al gelezen?

Henry Rolls (van Rolls- Royce): "The quality remains long after the price is forgotten,"