Philips DN290 - (reparatie)handleiding gezocht

Gisteren een Philips DN290 op de kop weten te tikken welke een defect heeft.

Alles lijkt te werken behalve dat de tuner niets lijkt te doen.

Voor alsnog krijg ik niet meer als geruis uit de speakers.

Zowel de AM als FM band doen beide niets anders als ruis uitzenden.

De antenne zit aangesloten aan de tuner aangezien het geruis sterker wordt zodra de antenne aangesloten zit.

Het tuner blok is een gesoldeerde module en lijkt dus "uitwisselbaar". Zelf heb ik het idee dat hier het probleem inzit omdat de behuizing van de tuner zelf sporen van oxide vertonen. Echter of de tuner print kan ik niets bijzonders ontdekken van iets als waterschade.

Als iemand een idee heeft waar deze tuner module nog meer in te vinden is hoor ik dat graag zodat ik wat kan uitwisselen.

Als iemand een handleiding, reparatie handleiding, schema of wat dan ook heeft dan hoor ik dat graag want ook het display moet uitgewisseld worden aangezien de kristallen uitgelopen zijn. Of als iemand nog iedeeën heeft hoor ik dat ook graag

Het gaat hier kennelijk om een autoradio, type 22DN290 of 90DN290. Dit even om het zoeken naar documentatie mogelijk makkelijker te maken.

Bedankt voor je toevoeging, het gaat om de 22DN290/00-R voor de volledigheid.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (62%)]

Ik heb de tuner net los los gesoldeerd en "helaas" geen optische schade kunnen detecteren...

Waar het op lijkt is dat de afstemming niet werkt en dat hij ver buiten de band ligt en daar ook blijft. Am/FM omschakeling werkt wel aangezien de ruis totaal anders is.

De tuner zelf is opgebouwd rond een AN7273 (datasheet).

Op de print zitten ook een tweetal pennen waar TP bij vermeld staat. Dit lijken mij "Test Pins", maar wat en hoe is daar aan te testen?

Onderstaand wat foto's...

ter impressie, de radio zelf:

http://uploadjefoto.axclub.nl/2010/2010_01_23-13.00-72.jpg

De tuner:

http://uploadjefoto.axclub.nl/2010/2010_01_23-12.58-15.jpg

http://uploadjefoto.axclub.nl/2010/2010_01_23-12.59-8.jpg

Niemand die mij verder kan helpen?

Je zou toch zeggen dat er ergens nog wel een service manual moet zijn...

Dat spul is inmiddels zou oud, daar is niet veel meer van te krijgen qua manuals. Als zo'n ding ontstemd is doe je er niet veel meer aan vrees ik.
Rob.

Aan de hand van de datasheets van de IC's is daar nog wat mee te doen, vraagt wat ervaring.

Hoe oud is die radio, als ik dat vragen mag?

Op 1 februari 2010 20:06:00 schreef Henry S.:
Aan de hand van de datasheets van de IC's is daar nog wat mee te doen, vraagt wat ervaring.

Voor alsnog wil ook dat helaas niet lukken...

Op 1 februari 2010 21:03:06 schreef dawmast:
Hoe oud is die radio, als ik dat vragen mag?

De radio is van 1989 en was zo'n beetje de eerste (al dan niet de eerste?) radio waar onderdelen makkelijk van los te koppelen waren zodat je niet de complete radio mee nam om hem tegen diefstal te beveiligen maar enkel de afstandsbediening.

Manual heeft vast iemand nog wel liggen, in 1989 hadden veel reparateurs daar nog gewoon een abonnement op.

Je kunt ook bij phillips Archief navragen ,daarkun je terecht voor hun oude apperatuur.

En waar vindt ik dat Philips Archief?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (72%)]

jeugdsentiment die radio zat in onze auto toen . hij ligt nog in de schuur ergens ...

spray maar eens wat contactspray in de stekkers aan beide zijden tussen de ab en tunerunit , deze waren weleens vuil . is er een ook een variabele dc spanning met zoeken in de am / fm band op 1 van de tunerpootjes ? en branden de lampjes op de ab wel , anders mist hij miss wel een spanning .

ook kan er een draad los zitten in de dinstekker naar de ab toe .
en je hebt de 3e vlakstekker niet aangesloten , wat doet deze ?

[Bericht gewijzigd door testman op (13%)]

Kijk, hier ga ik zo meteen eens mee aan de slag. Bedankt alvast!

die derde aansluiting is voor een elektrische antenne. Zo auto antenne die dus uitschuift zodra de radio wordt aangezet.

Mod-edit: Lees http://www.circuitsonline.net/forum/faq/1#replys even

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (65%)]

Kennelijk heb ik dus veels te moeilijk zitten doen... Kort gezegd werkt de radio weer goed...

De tussenkabel had een aantal plekjes waar de mantel was beschadigd inwendig waren alle draden toch doorverbonden (althans zo leek het). Na deze toch eens doorgemeten te hebben bleek het toch zo te zijn dat twee draden onderbroken waren.

Na de kabel ingekort te hebben en opnieuw gesoldeerd te hebben doet de radio het weer perfect :D

Het misleidende was dat de afstandsbediening het gewoon leek te doen waardoor die kabel eigenlijk verder niet meer doorgemeten is maar eigenlijk door de reactie van testman toch maar eens gedaan.

Bij deze iedereen bedankt voor het meedenken!