500kHz, wie gaat er mee experimenteren?

Het schema van mijn zendertje komt hiervan: http://wireless.org.uk/qtx.htm

@FET : jij hebt goede ogen zeg !! het klopt inderdaad dat ik een 500 Hz hoger in frequentie zou moeten gaan.
Wat de antenne betreft, dat zal niet voor vandaag zijn denk ik want het is hier net weeral begonnen met sneeuwen.

fred101

Golden Member

Zit hier ook met een probleempje in het zelfde schema als murphy. De Xtal oscillator is te standvastig.
Hij draait op 500KHz rond en is daar niet van af te brengen. Als ik de condensator parallel aan de trimmer en de trimmer los haal dan wordt 500.1

Ik denk dat ik een iets te goed kristal heb gebruikt (klein modern ding met een erg hoge Q). Ik heb ook nog oude grote 2 en 4 en 12 MHz kristallen. Eens uitzoeken of die 4060 ook door 24, 8 of 4 kan delen. (ik heb ook een mooi glazen kristal van 49.998KHz. De komma staat net een verkeerd.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Fred, probeer een Ceetje is serie met het Xtal.
/e
Of deze oscillator maken:
http://www.uploadarchief.net/files/download/oscibuffer500khztransverter.png

Wat is de frequentie van je (kleine, hoge Q) Xtal?
(Er wijzigen dan wat onderdelen waarden.)

Je gebruikt hetzelfde schema als Murphy, dus ga ik uit van 8MHz.
Dan worden:
C1=C2=150p
R1=2k2

De oscillator is een Colpitts die overwegend op de parallel resonantie fluit.
Via de link van Murphy, alles wat je wel en eigenlijk niet wilt weten over LF antenne's ...:
http://wireless.org.uk/on7yd/index.htm

/e2
Niet echt om te ontmoedigen, want deze is voor 136kHz. :-) ;-)
http://wireless.org.uk/gallery/DF2BCcoil.jpg

Thanks to: http://wireless.org.uk/

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op maandag 1 februari 2010 17:46:31 (13%)

JoWi

Special Member

Handig, die kan je vast ook afstemmen door meer of minder afval in de container te dumpen :)

Vanmiddag mijn eerste milliwatt signaaltje geproduceert:http://www.uploadarchief.net/files/download/dds_tx.jpg.
Had eigenlijk 501500 Hz moeten zijn, maar ik heb de exacte kristalfrequentie nog niet gemeten en ad hoc op 20.000.000 Hz ingesteld in de software.
Het is een 16F628A met een AD9832. Nu eerst de WSPR software afmaken in PicBasic en er een paar Watt eindtrapje achter hangen.

Ignorance is bliss

Je eigen WSPR software in een controller, en nog in picbasic ook. Interessant.
Ik neem aan dat je de vier toontjes direct aan de DDS chip doorgeeft.
Hoe ga je timen? Met GPS of met DCF77?
Dat laatste ben ik nog steeds van plan met een zelfbouw zender voor de 30m band, als 'boodschapgever' gebruik ik een mp3 speler die ook WAV kan afspelen.
Dat laatste heb ik getest en dat gaat uitstekend.

(Ter info: Iedere WSPR uitzending begint op een even minuut, met een 'randomizer' anders zou niemand wat ontvangen!)

fred101

Golden Member

Hij zit in elkaar. Maar ik kreeg gelijk een Bitx dejavu toen ik met die IFR520 (ik had geen 510) in de weer ging. Ik heb altijd ruzie met FET's (de halfgeleiders dan :-) )Voor de zekerheid eerst spanningen enzo uitgerekend. Alles klopte, die tor had ik ook niet, maar daar zit een andere zware jongen (dikke darlington). Ook dat deel werkte prima. Ik dacht, zal ik het filter nog even doormeten ? Ach, het is 500KHz. De waarden kloppen dus dat loopt wel los. Dat doe ik wel na de eerste test. Dummyload eraan. Keydown en 5A. Perfect gezien de Vg. En toen de scoop over de dummy maar daar stond niets. Scoop op de drain en daar stond een lullig signaaltje wat ineens verdween in een rookwolkje.

Oorzaak: 6,8nF condensators geeft niet helemaal het zelfde resultaat als 680nF ;-)En we weten, een reactantie stookt geen vermogen op dus deed het FETje het zelf maar. Daarna verbrande ik mijn klauwen aan het koelblok

Morgen verder. Er zit nu een Buz11 op het zelfde koelblok in (wordt wel een grotere), die kan wat meer hebben.
Het filter staat nu ongeveer goed. Alleen wil ik weten wat het insertion loss is want ik heb wel de originele waardes gebruikt maar ik heb ze op ferriet gezet en ik heb die waarden op de werkfrequentie gemeten. Ik moet nog even bedenken hoe ik dat ga meten. Ik geloof niet dat ik het een leuk idee vind om mijn vna hier aan te hangen terwijl die FET 4 a 5A bij 20 VDC staat te trekken. Misschien een S22 meting via een directional coupler.

Weet iemand wat de Zuit van die FET is, geen idee hoe dat bij FET's werkt ? Dan kan ik gewoon een S21 meting doen.

Murphy: hoe heb jij je filter gecontroleerd ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

De uitgangsimpedantie van een PA is afhankelijk van de schakeling. Zonder terugkoppeling en op lage frequenties is de FET min of meer een stroombron, hoge Z-uit dus.
Met sterke terugkoppeling en in lineaire mode kun je nog zinvol een Z-uit meting doen. Anders houdt het op denk ik. Daarnaast wil een PA ook nog wel eens een andere impedantie tonen bij verschillend uitgangsvermogen.

Welke schakeling heb je opgebouwd?

fred101

Golden Member

Die uit de link van Murphy hierboven. Er is geen terugkoppeling volgens mij. In de simulatie maakte de Zuit ook niet veel verschil dus ik had al zo'n idee dat die hoog was. Maar een FET die vol open staat heeft een lage Re (of hoe dat bij een Fet heet). De drain hangt dan toch zo ongeveer aan aarde ? Ik zou dus een lage Zuit verwachten. Ik zal morgen eens een boek er bij pakken.
Ik zit net via de UT twente te luisteren op 500. Daar zit SK6RUD die steeds een boodschap zendt. Grappig, hij geeft zijn www adres en vraagt om rst rapport. Hij zit nu op 501.

[Bericht gewijzigd door fred101 op dinsdag 2 februari 2010 00:51:07 (44%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Zeer handig om te testen is het verlagen van de voedingsspanning. Je hebt wel iets meer drain-capaciteit, maar dat valt aan het eind nog wel weg te krijgen.

De uitgangsweerstand van een FET is op deze frequenties al behoorlijk laag. (tenminste, bij voldoende snelle Fetjes. Als het goed is is de uitgangsimpedantie in de grootte orde enkele Ohms op zijn meest. Met 50 Ohm belasting zou het opgenomen vermogen erg klein moeten zijn.

Ik kan je trouwens afraden om die BUZ11 te gebruiken. Dat ding is bijna een factor 10 trager dan die IRF510. Die gaat (met een beetje pech) alleen maar open, en nooit meer dicht. De arme HEF4060 gaat dat ding niet goed open en dicht kunnen sturen vrees ik. Want die moet ineens 10x grotere stromen leveren. Gevolg is dat je fet steeds zo'n beetje op het randje van geleiden blijft staan, en dus heel veel gaat dissipieren.

Beter is het om dit te testen juist met snellere FETs (bijv. IRF810/IRF820) Als je de voedingsspanning van de FET wat verlaagt dan blaas je die dingen niet snel op, maar ze zijn wel erg snel, zodat ze heel snel open en dicht sturen. OK, ze hebben wel weerstand (in geleiding) van 3 Ohm tegen 0.5 voor die IRF510. Maar als je het toch maar met 50 Ohm belast zit hem daar het probleem niet in. Dat probleem komt pas wanneer je het uitgangsfilter gaat aanpassen zodat het omhoog gaat transformeren van bijv. 10 naar 50 Ohm. (om meer vermogen eruit te krijgen) Maar bij 50 Ohm belasting zou ik je eigenlijk aanraden om eens te kijken naar IRF820's.

Als dit goed werkt dan wordt hier het grootste deel van het vermogen gedissipieerd tijdens het omschakelen van de FET van geleiding naar isolatie en andersom. Want bij geleiding loopt er wel stroom maar is de drainspanning bijna nul volt (dus geen dissipatie). Bij isolatie loopt er geen stroom, maar is er wel drainspanning. Tijdens het omschakelen is er zowel stroom als drainspanning en dus dissipatie.
Als het ding goed werkt dan zie je op de drain dat tijdens geleiding de drain netjes tot bijna 0V naar beneden wordt getrokken. (en nee, dat ziet er alles behalve als een nette sinus uit.)

[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op dinsdag 2 februari 2010 00:54:52 (17%)

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Ah, klasse D. Dan is het nog weer anders. Misschien kun je dan het beste de load varieren, het vermogen meten en terugrekenen naar uitgangimpedantie.
Een zeer klein signaal er insturen (via het LPF) en dan de reflectie meten is denk ik niet zinvol. Als de zender uit staat is de impedantie anders dan bij bedrijf. En eenmaal in bedrijf wil je hem denk ik niet op je mooie VNA aansluiten ;-)

Ja, maar ik zie niet in wat hier klasse D aan is. Het is gewoon C. Klasse D wil zeggen dat je impulsbreedtemodulatie toepast. Dat lijkt me hier toch echt niet het geval. (al is misschien de duty-cycle van de blokgolf op de gate niet precies 50%)

edit: ik kijk nu nog eens goed naar het schema. En wat zie ik tot mijn verbazin: C1 van 6.8nF direct aan de drain. Die zou ik maar weg halen, en een ander filter ontwerpen met spoel als ingang. Deze condensator heeft het grote probleem dat ie voor een groot deel het rendement van de eindtor om zeep helpt, en het ding nodeloos warm stookt. Bij 20V voeding zorgt deze condensator voor maar liefst 6W extra dissipatie in de FET. De fet moet aan de drain bijna alleen maar zelfinducties zien. Een klein condensatortje kan handig zijn om spanningspieken wat op te vangen. Maar dat moet zeker niet te groot worden. Je kunt met behulp van een snelle diode en een zenerdiode de pure piekjes ook in die zenerdiode wegstoken.

Maar ik zou eerder voor een filter gaan met 1nF ofzo over de FET. Dan worden de spanningspieken ook al aardig beperkt, maar hoef je het rendement niet zo omlaag te doen.

[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op dinsdag 2 februari 2010 11:48:18 (65%)

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Ik bedoelde eigenlijk Class-E te schrijven. Of dit ook daadwerkelijk zo een schakeling is zou je moeten doorrekenen en/of meten. Die 6.8nF zou dan precies uitgekient moeten zijn. De klasse staat echter niet met name genoemd in het Murphy artikel. Of ik moet er over heen lezen.

Edit: onderaan bij de foto wordt GW4HXO genoemd.
Die is wel bezig geweest met class-E:
http://www.alan.melia.btinternet.co.uk/classepa.htm

[Bericht gewijzigd door jojo op dinsdag 2 februari 2010 12:12:39 (18%)

Probleem van frequentie opgelost !!
Het was inderdaad bijna niet mogelijk om het kristal te laten afwijken van zijn frequentie ... maar wat elektrisch niet kan is mechanisch toch wel mogelijk, dus het kristal open gemaakt en het plaatje bewerkt met waterschuurpapier nr 600

http://users.telenet.be/on6hn2/500kckristal.jpg

zoals je ziet zit ik nu op 501.110 MHz ipv van de oorspronkelijke 500.450 MHz.

http://users.telenet.be/on6hn2/500kc501110.jpg

@jojo: juist onder de IRF510 op het schema staat classe D geschreven.

Ik zie het inderdaad oook staan. Maar ik vraag me sterk af of dat correct is gezien de dimensionering van de componenten (met name die 6.8nF). De tekening is opgemaakt door GW3UEP en hij laat fotos zien van GW4HXO (die van het Class-E artikel). Ook is de waveform waar hij het over heeft "Check drain if w/form is a clean pulse" waarschijnlijk precies als die in het Class-E artikel.
Ik vind ook dit met scoop plaatjes die matchen met Class-E:
http://groups.google.com/group/uk500khz/web/gw3uep-cw-tx

Gisteravond vlak voor 11 uur hoorde ik nog 'n zweeds station... PSE RPRT TO WWW.RADIORUD.SE

Bleek een 3w bakentje te zijn. Prachtig, zo ver met zulke lage vermogens.
Ik gebruik mijn Yaesu FRG-7 en zo'n klein frans actief loopantennetje.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
fred101

Golden Member

Die zweed heb ik ook gehoord, dat was degene die ik bedoelde. Vandaag kreeg ik mail terug van hem. http://www.500khz.se/ Dat is ook een website van hem.

Mooie link, die scoop plaatjes komen me erg bekend voor, tenminste dat eventjes dat ik ze zag. Geen wonder dat ze er zo'n spuit vermogen uithalen. Als ik het goed begrijp ben ik dus nu een soort 500KHz Dirac pulser aan het maken. Zonder filter ook leuk als tdr te gebruiken.
Dat is wel het leuke van zo'n waterval bee;ld bij SDR. Je ziet signalen in frequentie verlopen, de bandbreedte, intermodulatie enz. Er zijn cw signalen die zie je diagonaal over je scherm gaan. Meestal zijn het mooie dunne lijntjes maar soms zijn het hele dikke "harige" strepen (in CW) Dat is dus niet zoals het hoort lijkt me.

Ik heb me vergist, ik heb de IFR640 als tweede gebruikt. Dat kleine blokje doet 100W ??? Leuk, die 5A lukt wel ;-)
Dat filter ziet er in RFsim99 niet uit. Lijkt wel een bandpass. Ik dacht dat dat kwam omdat RFsim van 50 ohm uitgaat. Met 10 ohm zag het er iets beter uit maar ik heb wel eens beter gezien. Dat gebruiken ze op die manier bij al die schema's. Wel met net andere waarden dus het zal wel doordacht/berekent zijn maar mijn eerste indruk in niet echt geweldig.

Dan weet ik nu dank zij die link ook wat die tor in de drain leiding doet. Dat is de pulsshaper. Er is ook een schema met twee bc550's als buffer tussen de FET en 4060. Goed idee.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik heb gisteren even WSPR geïnstalleerd om te zien wat dat doet.
Lachen, met een FRG7700 waarvan de display per kHz verspringt en waarvan ik de afwijking (afhankelijk van de BFO oscillator) niet ken. Uiteindelijk met de FT757 maar even een toontje gemaakt op 503.9 en daarop zo afgestemd dat het audio klonk als 1500 Hz.
's Nachts aan laten staan. Een hoop ruis. En de ontvanger moet eerst ophouden met driften..
Precies 2 stations ontvangen: G4JNT en, tot mijn verbazing, WD2XSH/17 (ofwel AA1A) in FN42pb. Da's toch ruim 5500 km.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
JoWi

Special Member

Op 2 februari 2010 14:41:51 schreef Ledlover:
Bleek een 3w bakentje te zijn. Prachtig, zo ver met zulke lage vermogens.

Heb je zijn antenne gezien?
Dat kan ik toch echt niet in de tuin kwijt. Het eiland ontbreekt trouwens ook :'-(

Ignorance is bliss
echtepino

Golden Member

Op 2 februari 2010 16:11:39 schreef JoWi:
[...]Heb je zijn antenne gezien?

OMG!!! :9~:9~:9~:9~:9~:9~:9~:9~:9~:9~:9~:9~:9~:9~

Word lid van de Benelux DX Club

Weet iemand toevallig met hoeveel vermogen PA0LCE werkt? Volgens mij hoorde ik 'm een paar uur geleden weer. Ik kan alleen z'n postadres vinden, voor zijn email adres heb je 'n ham account nodig bij qrz.com...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 2 februari 2010 15:25:55 schreef Frederick E. Terman:
[...]
Precies 2 stations ontvangen: G4JNT en, tot mijn verbazing, WD2XSH/17 (ofwel AA1A) in FN42pb. Da's toch ruim 5500 km.

Mooi hè, dat WSPR, mijn grootste afstand is helemaal naar Litchfield
... Australië met 5W op de 30m band met een kruising tussen een verticale dipool en een GP, een verticale dipool met een scheef been..
5000+ km Is op deze band best gewoontjes met WSPR!

/e
WD2XSH zit volgens de spot database op 500kHz met 5W ...

echtepino

Golden Member

Op 2 februari 2010 17:17:53 schreef Ledlover:
Ik kan alleen z'n postadres vinden, voor zijn email adres heb je 'n ham account nodig bij qrz.com...

Gewoon PA0LCE_@_amsat_._org proberen.
Edit: Oeps..spam.... zonder _ dus

Word lid van de Benelux DX Club
fred101

Golden Member

Op het filter na is het zenddeel nu wel OK denk ik. Probleem is dat mijn S-meter en directional couplers er niets van snappen op deze frequentie. Dat regelt wat lastig af. Ik heb er nu een groot koelblok naast liggen en er zit een IRF840 op. Bij 20V Vcc trekt de boel ongeveer 3,5A. Maar er staat maar 7 Vrms over de dummie tegen pulsen van zo'n 50V op de drain. De 1uF condensator tussen rfc en drainspoel werd bloed heet, die bleek door te slaan. Daarna begon bij meer dan 8V de FET te oscilleren. Dat was over toen ik hem verder weg op het koelblok monteerde. Nu alleen nog het filter. De ringkernen worden ook aardig warm, daar ga ik dus toch maar luchtspoelen voor gebruiken want er deugd niks van zoals het nu is. Ik denk dat ik de oscillator afkoppel, de meetzender op de drain plus een biasspanning en dan afregelen op maximale spanning over de dummyload. Als dat een beetje gecontroleerd lukt met laag vermogen hang ik de HP VNA er aan via een verzwakker.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Luchtspoelen zijn natuurlijk superieur ... Je moet ook condensatoren gebruiken voor 'puls belasting'. Zie toch het Teslacoil topic!
(Ik meen dat Wima's , die grote kleurige blokken, het beste zijn)

In de partlist worden ook polyprops benoemd. Die zouden normaal gesproken low loss moeten zijn.

Fred, worden alle spoelen warm, of alleen de RFC en L1? Daar loopt namelijk DC door waardoor ze sneller kunnen verzadigen.