500kHz, wie gaat er mee experimenteren?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik snap ook niet dat je daar nog steeds niet overheen komt - dat ze dus, zeg maar, in Lopik HUN antennestroommeter zien oplopen als je vlieger in de lucht staat...!

Serieus, daar zou je nog wat op moeten vinden voor het mooi.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Misschien aan de secundaire kant van de stroommeter een 455KHz IF-trafootje/kring parallel en die pieken op 500KHz? Het is dan puur om de meter schoner te laten meten. Hij is dan wel alleen voor 1 band geschikt.

[Bericht gewijzigd door jojo op woensdag 8 september 2010 17:30:12 (29%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat zou helpen, hoewel er nog wel een restje zou overblijven.
Een parallelkring in serie, gepiekt op Maria, zou ook kunnen; dan kun je de uitslag daarvan misschien wel op nul krijgen. Maar dan moet je even opnieuw ijken op 504 kHz.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fred101

Golden Member

Je hebt gewoon een AM filter nodig. Dat is het enige wat werkt. een anti maria filter

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 8 september 2010 21:52:24 schreef Frederick E. Terman:
Dat zou helpen, hoewel er nog wel een restje zou overblijven.
Een parallelkring in serie, gepiekt op Maria, zou ook kunnen; dan kun je de uitslag daarvan misschien wel op nul krijgen. Maar dan moet je even opnieuw ijken op 504 kHz.

Dat had ik in LT-SPICE gezet, maar als je een beetje onderdrukking wilt op 675KHz moet dat kringetje een redelijke Q hebben. Er trad iig een aardige wisselwerking op tussen het pieken van het anti-maria filter en de spoel die zowiezo nodig is om het geheel op 500KHz te krijgen.

Voor een vaste antenne is dit misschien nog te doen. Maar een vlieger die iedere dag dat je er mee speelt anders kan staan maakt dit niet zo makkelijk. Een VNA ga ik er in ieder geval niet aanhangen. We hebben (zonder bleeder bij het oplaten) al vonken zien overspringen (en gevoeld), vanwege de statische elektriciteit. Hardstikke eng.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik bedoel eigenlijk dat parallelkringetje aan de secundaire kant van de stroomtrafo te zetten, vlak voor de gelijkrichter dus.
Voor de afstemming van de antenne zal dat weinig uitmaken.

Het enige is dat je dan op 504 kHz nog wat inductie in serie met de diode hebt. Maar dat is makkelijk opnieuw te ijken. (Signaal naar dummy, meten zonder parallelkring, waarde onthouden, meten met parallelkring, trimmer draaien tot aflezing weer hetzelfde is.)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
JoWi

Special Member

Op 8 september 2010 23:50:03 schreef fred101:
Je hebt gewoon een AM filter nodig. Dat is het enige wat werkt. een anti maria filter

En dit is hem dan:
http://pe1grl.khds.nl/500kHz/rxtxbf.jpg

Om ook te kunnen ontvangen met de vlieger antenne.
Bevat een TX/RX relais en om de ontvanger wat te helpen een bandpass filter van YU1LM wat Radio Maria 20 dB onderdrukt. 1500 kHz is trouwens bijna 70dB down, dus de middengolf wordt redelijk onderdrukt.

Schema en grafiek op mijn homepage.

Is de TS trouwens nog aktief geweest op 500 kHz ?

Hopelijk wordt de vergunning verlengt, anders heb ik nog een maand.
Morgenavond wel een ideale windrichting en sterkte voor de vlieger, maar een beetje te koud.

Ignorance is bliss
Frederick E. Terman

Honourable Member

Wat een fraai kastje nu weer!
Komt na de zender en dit filter dan nog weer de aanpassing aan de antenne? Want anders zou de doorlaat van je filter niet uitkomen met het ontwerp.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
JoWi

Special Member

Kastje: DvdA. 3 Euro of 5 voor 10 Euro voor zover ik mij herinner. En dan hou je nog een 25X om en 3 D-Sub chassisdelen over. Iets waar ik vaak op let, want nieuwe kastjes zijn meestal niet goedkoop.

De opstelling:
Zender en ontvanger aan switch, de ontvanger via het filter.
Dan de autotrafo, dan de loading coil, dan de antennestroommeter en uiteindelijk de antenne.

De autotrafo transformeert trouwens bij een antenne van 120 meter omhoog, de impedantie van de antenne is dan 70 ohm (15 ohm weerstand in de antennedraad, 20 ohm stralingsweerstand en de rest in spoel- en aardweerstand). Dus de RX en TX zien 50 ohm.

Ik las trouwens op het net dat nu ook in Spanje 500kHz is toegestaan tot 31 mei 2011. Zijn er weer nieuwe "klanten" voor mijn signaal :)

Ignorance is bliss
Frederick E. Terman

Honourable Member

Prachtig..
Zeg, reageert de antennestroommeter nu ook minder op Radio tante Marie, of maakt dat niet uit aan die kant van het filter?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
JoWi

Special Member

Mogen we weer?

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2011-11306.html

Het lijkt erop dat het weer is toegestaan, maar details ontbreken.

Ignorance is bliss

Helaas JoWi, nog niet ... Let op artikel II uit dat document!
Het kan nog een paar maanden duren.

Hmmm dan ga ik mijn southern avionics zender toch maar eens uitgraven op zolder om wat modificaties aan te brengen :)

Nu nog even een ontvanger regelen :)

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Kanniewachtuh tot die Nautel dingen komen. Dan blijft er vast nog een Southern Avionics over.

Uitleg: Nautel is een merk bakenzender. Er worden er een paar aangekocht om oude bakens te vervangen.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op maandag 11 juli 2011 16:56:09 (36%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 11 juli 2011 00:01:17 schreef Frederick E. Terman:
Kanniewachtuh tot die Nautel dingen komen. Dan blijft er vast nog een Southern Avionics over.

Of 2 :)

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.

En eindelijk ... Het is dan zover!
We mogen los! (Ook 70MHz is vrijgegeven, dat terzijde)
https://www.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2011-23518.html
Vier hele kilo-Herzen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Hé, het toegestane vermogen op 500 kHz is nu anders gesteld.
Eerst was het maximaal 5W EIRP (dat sloeg dus op het werkelijk uitgezonden signaal). Nu is het 100W zenderuitgang.
Voor de mensen met heel goede antennes een vooruitgang; voor degenen die een slechte antenne met zendervermogen compenseerden juist een vermindering.
Als technische uitdaging dus een vooruitgang (want een MF zendereindtrap is toch een beetje 'been there', een antenne voor die band blijft spannend).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

En alleen op het gehoor te nemen telegrafie is nog toegestaan, geen WSPR meer, maar niet getreurd, er is nog QRSS. Ook een weak signal mode.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Donders, nu je het zegt. Alleen 'op het gehoor'. en ook alleen nog maar aan/uit, geen fsk meer. ← ik zat te slapen geloof ik.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op vrijdag 30 december 2011 15:20:03 (19%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Kijk je nu niet naar de 137kHz band?
Ik zie toch bij 501kHz-505kHz A1A, F1A, G1A, J2A staan.

/e
Artikel II:
Deze regeling treedt in werking op 1 januari 2012.
Dus nog een paar nachtjes slapen ... :-)

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op vrijdag 30 december 2011 15:23:57 (39%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Touché.
Evengoed... G1A ? Handgesleutelde phase shift. Dat is zo idioot dat we dat eens moeten proberen. Zal wel differential phase worden. Of gewoon toggelen als de pauze en het teken verkeerdom klinken? :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

In ieder geval moet je tot de orde der chiroptera behoren om dat op het gehoor op te kunnen nemen ...

Is dat wel zo moeilijk? Referentietoon, gekoppeld aan de frequentie van het gedownmixed RF signaal, en vervolgens sommeren zodat bij geen faseverschuiving er signaal is, en bij 180 graden verschuiving geen signaal is.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Tja, dat geldt voor iedere vorm van HF telegrafie voor 'opname op het gehoor', dat je er een hulpschakeling voor nodig hebt. Tenzij je elektromagnetische oren hebt, die ook nog hoog genoeg doorlopen. :)

Maar je moet wel de beginfase weten, dat bedoelde ik meer. De keuze van de detector maakt daarbij niet zoveel uit. Al is het wel een goede aanleiding om meteen coherent CW te gaan toepassen.

Eigenlijk grappig, als je er bij stilstaat: 'gewone' CW (aan/uit) is als AM modulatie met draaggolf. Fasegesleutelde CW (met 180 graden modulatie) is als AM modulatie zònder draaggolf, DSB dus.

En in beide gevallen hoef je alleen maar carrier bij te mengen, maar weet je de oorspronkelijke fase niet. Doe je het verkeerdom, dan staat de modulatie op zijn kop - alleen maakt dat bij spraak niet uit. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik ga mijn southern avionics SAC100 maar eens uit de kast halen en beginnen met afregelen :-p

Nu alleen nog een antenne oplossing bedenken. :-)

edit : en even een oplossing bedenken om de modulator,de keyer en de monitor te modificeren :-)

[Bericht gewijzigd door jovak op zaterdag 31 december 2011 00:39:52 (25%)

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.