Mmm... ik zou niet weten waarom de 555 niet stabiel genoeg zou zijn... Misschien dat je met grote temperatuursverschillen een probleem krijgt omdat de 555 idd met weerstandjes werkt. Maar nogmaals, ik heb hier geen problemen mee gehad.
Het principe achter het moduleren werkt als volgt:
De TSOP38 wil graag een amplitude-gemoduleerd signaal van 38 kHz ontvangen, de TSOP filtert nl. DC-spanningen, constante 38 kHz signalen en alle signalen met een andere frequentie...
Wat wil amplitude-modulatie nou eigenlijk zeggen? Bij het gebruik van de 555 is het niet veel meer dan het aan/uit schakelen van het 38 kHz signaal. De ene keer is de amplitude 5 volt (of meer... hangt af van de spanning die je op de 555 zet) en de andere keer is de amplitude 0 volt. Ik heb dit aan/uit schakelen gedaan met een frequentie van ongeveer 500 Hz. Het leuke van de TSOP is dat je deze 500 Hz direct terug ziet aan de uitgang...
Met de reset-pin van de 555 kun je zorgen dat het 38 kHz signaal 500 keer/seconde aan/uit gaat... Heel simpel eigenlijk
Nu kun je zeggen dat je het signaal van 38 kHz amplitude-moduleert met een frequentie van 500 Hz.
Die 500 Hz kun je bijvoorbeeld opwekken met een tweede 555 (je kunt dus een 556 nemen voor het projectje) of je wekt deze frequentie op met de microcontroller. Je zou ook met de microcontroller alles kunnen oplossen en op deze manier kunnen zorgen dat je een frequentie uitstuurt van 38 kHz, maar dat was mij toen te veel werk...