Datalogger temperatuur + hydro

Goedendag,

Ik heb al in de zoekfunctie gekeken, 2 resultaten gevonden maar zonder oplossing. Ik ben opzoek naar een schakeling van een datalogger voor de temperatuur en de luchtvochtigheid van mijn kas.

Heeft iemand enig idee waar ik die kan vinden?

Alvast mijn dank.

Vriendelijke groet,
Jeroen

...en we maken met z'n allen een feest!

Een datalogger maken zal niet simpel zijn, je hebt er minstens een PC of laptop bij nodig. Voor de hardware zijn er wel enkele schema's te vinden op internet, maar dan bijhorende software wordt iets moeilijker.
Op het werk heb ik een tijdje geleden iets geprobeerd met datalogging, daar zaten ook temperaturen en drukken tussen. We hebben dit toen gedaan met een Labjack in combinatie met DAQ-software. Zo een Labjack kost als ik het goed heb ongeveer 150 Euro.

De jacht is mooier dan de vangst....

Dat moet als zelfbouw toch goedkoper kunnen lijkt mij? En een PC is geen probleem, die staat naast de kas. En een RS232 aansluiting (want daar zal het wel via gaan denk ik) is het probleem ook niet. Dus ik heb echt enkel hard- en software nodig.

[Bericht gewijzigd door JeroenI op vrijdag 29 januari 2010 20:00:24 (40%)

...en we maken met z'n allen een feest!

Ik denk dat je software schrijven het moeilijkste wordt. Je moet hardwarematig enkel de signalen die je wil meten omvormen zodat ze je PC niet beschadigen.
Je kan natuurlijk altijd gaan zoeken naar freeware op internet.

De jacht is mooier dan de vangst....

Heb je enig idee waar ik zo'n schakeling kan vinden? Mijn broer is nogal handig met .net en zal mij daarmee softwarematig wel mee kunnen helpen, denk ik.

...en we maken met z'n allen een feest!

Hier staat een 4 kanaals datalogger bij.
http://www.mmsoft.nl.nu/

Je zal alleen 1 van de temperatuursensoren+ic moeten vervangen door een hydrosensor.

die is niet te downloaden op een of andere gekke manier.

...en we maken met z'n allen een feest!

Ik kan hem wel downloaden, zal ik je een PB sturen met bijlage?

De jacht is mooier dan de vangst....

Zeer graag, alvast bedankt.

...en we maken met z'n allen een feest!

Je mail adres is niet openbaar, naar waar kan ik het sturen? Je kan mij ook een mail sturen, dan heb ik het ook. (zie mijn profiel)

De jacht is mooier dan de vangst....
...en we maken met z'n allen een feest!

Nog een mogelijkheid en compleet uitgewerkt:
http://www.digitemp.com/
Dat gebruik ik zelf al 5 jaar zonder problemen.

Vervangen DOOR.

Deze week ineengenutseld: temperatuur datalogger. Luchtvochtigheid gewoon aansluiten naast de temperatuursensor.

tombaugh: Weet je wat ik nooit zo goed snap, en wat ik nu ook in jou schakeling tegen kom, en toch eindelijk eens antwoord op wil weten :) Waarom staat er in de schakeling 2 dingen los van elkaar ?

[edit]
velleman kitjes ben ik een beetje op uitgekeken eigenlijk

[Bericht gewijzigd door JeroenI op vrijdag 29 januari 2010 20:34:34 (15%)

...en we maken met z'n allen een feest!

Op 29 januari 2010 20:33:52 schreef JeroenI:
tombaugh: Weet je wat ik nooit zo goed snap, en wat ik nu ook in jou schakeling tegen kom, en toch eindelijk eens antwoord op wil weten :) Waarom staat er in de schakeling 2 dingen los van elkaar ?

Bedoel je de chip links en de chip rechts? Rechts is de microcontroller die de analoge waarde van de sensor (voltage) omzet in een digitale waarde. Links is een FT232R die het seriële signaal omzet naar USB (virtuele COM poort). In andere schakelingen vind ja op die plaats vaak een MAX232 die niet omzet naar USB maar naar een serieel signaal dat door de computer kan gelezen worden (COM poort).

edit: of bedoel je dat stukje rechtsboven? Dat is de voeding, die lijkt los te staan maar hangt aan de rest van de schakeling via VCC (+) en GND (-).

Ooooh, ja ik bvedoel die rechts boven :)

Bedankt voor je uitleg.

...en we maken met z'n allen een feest!

Heb je dat circuit ook misschien in wat groter formaat ?

...en we maken met z'n allen een feest!

Op 29 januari 2010 20:46:14 schreef JeroenI:
Heb je dat circuit ook misschien in wat groter formaat ?

Ik heb de figuur klikbaar gemaakt. Let wel: bij deze schakeling ofwel USB gebruiken ofwel voeding, niet samen. Als je logger altijd aan de USB poort hangt dan kun je de voeding (dat stukje rechtsboven dus) zelfs weglaten.

Dat komt mooi uit, dan ga ik alleen gebruik maken van de usb :)

Hartelijk dank.

Hojé, even een vraag nog, wat is JP1 2 en 3... want dat staat er niet bij vermeld.

[edit]
en 4 ook niet :)

[edit2]
En waarom staat JP5 los van alles ?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 30 januari 2010 19:15:13 (50%)

...en we maken met z'n allen een feest!

JP2, JP3 en JP4 heb jij niet nodig. Dat zijn pinnen om andere in- en uitgangen van de atmega te kunnen gebruiken (zie foto's). JP1 heb je wel nodig aangezien daar de analoge signalen uitgelezen worden. Als je een breadboard gebruikt hoef je natuurlijk geen extra pinnen te voorzien. JP5 is een dubbele rij pinnen met aan de ene kant VCC en aan de andere kant GND. Die kun je gebruiken om andere componenten zoals een sensor te voeden.

Kijk eens naar de laatste foto. Het blauwe draadje (uitgang sensor) zit op JP1, de rode en zwarte draadjes op JP5 (voeding van de sensor).

`Weet je wat, ik ga morgen de spullen bestellen en dan kijken hoe ver ik kom :)

Bedankt voor je goede hulp.

...en we maken met z'n allen een feest!

Ok, ik ben er een paar dagen niet maar je vindt hier ongetwijfeld hulp...

Oh maar je zegt dat ik JP1 wel nodig heb, wat is dat dan precies?

Alvast bedankt!

...en we maken met z'n allen een feest!

Op JP1 sluit je de sensoren aan. Ik gebruik daar pinnetjes voor (zie hieronder), maar als je op breadboard werkt kun je rechtstreeks aanluiten.

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:wPYw_ZmbhqfuNM:http://rocky.digikey.com/weblib/Norcomp/Web%2520Photos/2163%2520series%25202mm%25201%2520row.jpg