Alarm voor doorgebrande 12V lampen

Ik ben op zoek naar een schema dat een indicatie 'alarm' geeft via LED's als er een lamp van 12V (20W) defect is. Doel is dat ik een indicatie krijg als er een navigatielamp op m'n boot defect is en ik dit dus kan opmerken, eventueel ook met een buzzer gekoppeld.
weet iemand hoe zoiets te verwezelijken of te kennen.
Dank op voorhand.

Henry S.

Moderator

In serie met elke lamp een kleine weerstand (klein omdat je maar 12V hebt en zoveel mogelijk wilt behouden) van voldoende vermogen. De spanning over de weerstanden aan comparators voeren, die omklapt zogauw de spanning wegvalt.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Bestaat er hiervan een schemaatje van ?

Zoek eens onder reedrelais in forum-zoeken in de bovenste zwarte balk: 119 topics!

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
Henry S.

Moderator

Op 5 maart 2010 23:13:31 schreef Sprangie:
Bestaat er hiervan een schemaatje van ?

Ik denk het wel, het is een basisprincipe. Maar het opzoeken daarvan gaat meer tijd kosten dan zelf proberen. Of zoekresultaten doorspitten.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 5 maart 2010 23:27:31 (25%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Alvast bedankt voor de info, ik heb iets gevonden maar het werkt juist andersom, nl. als de lamp ok is, is er een LED die oplicht, is de lamp defect, is de LED uit. Helaas! Ga trachten uit te zoeken hoe ik dit zou kunnen aanpassen, weet niet goed hoe daar ik niet heel veel van electronica als het ware ken. Tracht ook om het gevonden schema op de forum te plaatsen. Eventueel handig voor iemand anders.

Hierbij, als ik het goed gedaan heb het gevonden schema.

http://www.uploadarchief.net/files/download/navigatiecontrole.jpg

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 6 maart 2010 01:47:32 (14%)

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden, maar het simpelste en betrouwbaarste is een reedcontact met een zelfgewukkelde spoel er omheen en waarbij de stroom door de spoel het contact aantrekt.
Kwestie van een ledje met serieweerstand via het contact tussen plus 12v en massa te verbinden.
Indien geen stroom en reedcontact valt af dus led brandt niet meer= lamp doet het niet om wat voor reden dan ook;
lamp kapot of kabelbreuk.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.

Een andere mogelijkheid is het vervangen van je bootlampen door LED-vervangers, die gaan zo lang mee dat doorbranden voorlopig niet aan de orde zal zijn, met of zonder alarm. Draadbreuken, lostrillende fittingen en andere ongevallen kunnen natuurlijk nog wel optreden.

Henry S.

Moderator

Op 5 maart 2010 23:37:08 schreef Sprangie:
Alvast bedankt voor de info, ik heb iets gevonden maar het werkt juist andersom, nl. als de lamp ok is, is er een LED die oplicht, is de lamp defect, is de LED uit. Helaas!
[...]
Hierbij, als ik het goed gedaan heb het gevonden schema.

http://www.uploadarchief.net/files/download/navigatiecontrole.jpg

Dat klopt helemaal.

Een tweede transistor kan dit weer omkeren.

Een weerstand van 33k tussen de bovenkant van de 820Ω weerstand en de basis van een tweede transistor (BC557B), tussen geschakelde 12V en emitter een zener van ongeveer 5V (4V7, 5V1, 5V6), tussen collector en massa weer een 470Ω weerstand en led. De eerste led kan dan groen worden, de tweede rood.

Edit, net getest en zener toegevoegd.

De 1e led blijft dan nog zwak branden bij een onderbreking. Dat is weer op te lossen door over de eerste led en weerstand een weerstand van 10k te zetten.

De 2e led kan ook zwak gaan branden als er geen onderbreking is, dan moet de zenerspanning verhoogd worden, of een diode ermee in serie (is ook 0.7V verhoging).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Bedankt voor de goede tip met de 2e transistor en 2e LED. Ik zal dit eens gaan uitpuzzelen enbouwen. Ik heb dit nodig voor 4 navigatielampen, hierbij geen probleem. Enkel wil ik ook nog 1 schakelingetje met een NE555 maken die intermiterend een zoemer aanstuurt. Dat is op zich geen enkel probleem, enkel zou ik dit gebruiken voor de 4 circuits. Ik dacht dan om op de 2e transistor (collector) een diode 1N4148 te zetten en die dan te verbinden met de trigger-ingang van de NE555 via een weerstand, en dit zo 4 maal. Is dit een goed idee? Dit is dacht ik de eenvoudigste manier.
Hieronder heb ik een schemaatje gemaakt, ik hoop dat het werkt !

http://www.uploadarchief.net/files/download/navigatiecontrole_2.jpg

Henry S.

Moderator

Even wat opmerking op dat schema:

-R4 moet hoger worden, 820Ω of iets in die buurt.
-Zet over R4 en led2 een 10k weerstand, dat werkt goed tegen tegelijk oplichten.
-De zener moet als zener werken, niet als normale diode, omkeren.
-Extra diode is een optie.
-De 555 doet zo niets, de schakeling is niet compleet:

Zie de datasheet en hou figuur 4 aan, samen met de formules en grafiek erbij kan je bijv voor Ra 10k nemen en voor Rb 47k. C wordt dan 100nF.

Maak je Ra kleiner, maar hou je de totale waarde van Ra+2Rb gelijk, dan verhoogt de dutycycle bij gelijke frequentie, en dus het volume. Bovenstaande waardes geven ongeveer 45% duty cycle.

D = \frac{R_b}{(R_a+2 \cdot R_b)}

-Maak gebruik van het resetcircuit, pootje 4, zolang die ingang hoog is dan gaat de zoemer. Trek pootje 4 met 10k naar de massa. Nu is de 555 stil zolang je geen spanning op poortje 4 zet.

Via de diode zet je bij storing spanning op pootje 4, alarm. Je kan zoveel diodes aan de reset hangen als je maar wilt.

-De weerstand aan de zoemer hangt af van je type zoemer. Zo kiezen dat de uitgang niet overbelast wordt en je toch genoeg lawaai hebt.

NB. Dit is ondertussen zover uitgewerkt dat er een schakeling van gemaakt wordt.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Hey Henry,
Bedankt om mij met m'n project te willen helpen. Ik ben helemaal geen krak in deze zaken, doch met een beperkte kennis dus met uw ifo heb ik weer wat bijgeleerd. Ik voel mij nu ook geeerd dat dit ontwerp mee in de lijst van de schakelingen komt. Geeft tevens een leuk gevoel dat ik iets heb kunnen bijdragen.

DE OLDE

Overleden

Citroën XM heeft een controleblokje voor defecte lampen. Wellicht ook andere merken. Je zou eens kunnen informeren bij de XMclub. Het zijn daar over het algemeen hulpvaardige jongens. :)

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Ik heb na enige tijd mijn schema aangepast volgens de aanwijzingen.
Ik heb het momenteel nog niet getest daar ik niet weet met welk programma je dit eventueel zou kunnen doen (als dit bestaat?)

Morgen ga ik trachten de componenten hiervoor te halen en dan testen maar. Hopelijk positieve werking.

http://www.uploadarchief.net/files/download/navigatiecontrole_3.jpg

Ben effe verkeerd geweest qua schema. Hieronder is het juiste terug te vinden.

http://www.uploadarchief.net/files/download/navigatiecontrole_4.jpg

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 27 maart 2010 16:40:40 (17%)

Hey wat leuk, nog een boten liefhebber.

Wat voor boot heb je?

Hoi, Ik bezit samen met m'n beste vriend een IMEXUS 22, dit is een mix van zeil- en motorboot en is nog juist trailerbaar.
Wij zijn volop bezig allerlei snufjes in te bouwen en indien mogelijk wat m'n elektronica & elektriciteit kennis toe te passen door handige schakelingen te maken voor op onze boot.
Knutsel jij ook veel aan jouw boot ?

Beetje offtopic maar dat maakt niet uit.
Mooi bootje heb je daar.

Ik heb zelf een Koralle zeilbootje, ooit gekregen. Nogal een nat bootje dus elektronica kan er niet echt in.

Ik heb wel ouders die gek van boten zijn en vaar dus al sinds mijn geboorte. Die hebben een centurion 47. Ik weet dus ook dat het altijd wat met boten elektronica is, zeker als je op zee vaart.

Mvg
Pepijn

Henry S.

Moderator

Op 27 maart 2010 00:52:47 schreef Sprangie:
Ik heb na enige tijd mijn schema aangepast volgens de aanwijzingen.
Ik heb het momenteel nog niet getest daar ik niet weet met welk programma je dit eventueel zou kunnen doen (als dit bestaat?)

Breadboard?

http://www.uploadarchief.net/files/download/navigatiecontrole_4.jpg

R10 kan 470Ω worden, daar is de spanning lager.

Ik zie dat je RC tijd sterk verhoogd hebt met een een C van 2.2µF. Bedenk dat een buzzer een beperkt frequentiegebied heeft, over R16 hebben we het ook al eens gehad.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Thevel

Golden Member

Het kan nog simpeler, indien de lamp brand valt er altijd een klein beetje spanning over de bedrading.
Deze spanning kun je eenvoudig detecteren met een opamp.
Het voordeel is dat je de bestaande bedrading niet hoeft te onderbreken.

Edit/
je kan ook een comparator gebruiken, b.v een LM339.
In dit ic zitten 4 comparator's met 1 ic kun je dus 4 lampen detecteren.

[Bericht gewijzigd door Thevel op zaterdag 27 maart 2010 17:07:46 (23%)

Ik heb idd. een 'breadboard' aangeschaft om deze schakeling in elkaar te steken en te zien wat de resultaten zijn.
Om de LM339 te integreren in m'n schakeling, daar ben ik niet zo goed van bij kennis om dit te ontwikkelen.
Ik start eerst met mijn eigen schemaatje. Eventueel voor een volgende versie. Toch bedankt.

Henry S.

Moderator

@thevel: Dat was zo ongeveer m'n eerste post in dit topic. ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik hedb de schakeling gebouwd op een breadboard en het linker gedeelte werkt zoals het moet maar ik heb steeds als de lamp niet defect is, steeds een spanning van ong. 1,8V op pin 4 van de 555 staan. Heb volgende eens gewijzigd: pin 4 doorverbonden met pin 8 en de 12V (voeding op pin 8) loggekoppeld. nu doet ie het wel. Misschien niet zoals het hoort?
Ik heb ook een weerstand van 10k tussen C van T2 en massa geplaatst omdat die led ook nog heel zacht oplicht bij defecte lamp(La4).

over de LM339, daar geraak ik momenteel niet wijs uit.

Henry S.

Moderator

Wat staat er op pin4 zonder dat er diodes aangesloten zijn?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Thevel

Golden Member

Op 28 maart 2010 23:46:41 schreef Sprangie:
over de LM339, daar geraak ik momenteel niet wijs uit.

Ik heb momenteel geen tijd om een schakeling met een LM339 te creëren
Deze week gaat het wel lukken, laat het dus ff weten of je geïnteresseerd bent, ik teken dan wel een schema voor je.

@ Henry, situatie als volgt(met diode aan pin4), spanning op LAMP (LA4) OK - LED groen OK - uitgang 3 (555) = 0,9V. Lamp (LA4) los (defect) - LED Groen (T1) = UIT, LED Rood (T2) = AAN, uitgang 3 (555) = LED blokgolf= OK (6,6V).
Lamp (LA4)terug ingeplugd = LED Rood(T2) uit = OK, LED groen(T1)= AAN, OK maar spanning op pin 4 = 1,1V en blijft blokgolf geven op uitgang 3 ?!?!?! (raar soms doet ie het goed, sonms niet-> slecht contact ? = ga ik uitzoeken).

Test 1: spanning volledig af en terug op => led Groen Ok (lamp ok), led rood (uit) -> uitgang pin 3 = blokgolf, pin 4 (555) 1,1V, dit alles met diode aangekoppeld. pin 4 zonder diode = 0,2V.

Test 2: Lamp(LA4) uit = led groen (T1) uit, led (T2) aan, spanning op pin 4 (555) over diode = 6,6V. dit blijft zo , stopt niet noch met lamp in of uit (LA4).

Doe ik het zoals hiervoor beschreven (spanning +12V op pin8 los en brug tussen pin 4 en 8, doet ie het goed - spanning op pin 4 & 8 = 6,6V bij alarm en in rust 1,14V). Lijkt me zo zeker niet logisch dacht ik maar zo werkt het.

ga nog verder experimenteren ..... en hou jullie op de hoogte.

@thevel, ben hiervoor altijd heel geinteresseerd. Dank bij voorbaat.