"radiogeluid" of "telefoongeluid" Hoe kan ik spraak dit effect meegeven?

Als je een telefoongesprek voert, of luistert naar een portofoon, hoor je een kenmerkend, geknepen geluid.
Is dat met electronica te simuleren?

Als ik luister naar de radio, heb je dat minder tot helemaal niet door (volgens mij) de klankkleur. Dat denk ik tenminste, afgaande op een opleiding die ik ooit heb gevolgd.

Het gaat puur om het geknepen geluid.
Als de oplossing digitaal is, wat eigenlijk niet hier op dit forum past, sta ik wel open voor de oplossing natuurlijk, maar ga ik er niet op doorborduren. :)

Een bandfilter van 300Hz-3000Hz zou het gewenste effect moeten geven.
En misschien de toppen van signaal clippen met twee diodes.http://www.qsl.net/va3iul/Homebrew_RF_Circuit_Design_Ideas/High-Pass_Low-Pass_Mic_Preamplifier_N2MNN.gif

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (31%)]

Alles is na te bootsen, je kunt het al heel eenvoudig doen met de toonregeling alle hoog en alle laag weg te filteren.
Ook kun je een oud telefoon toestel misbruiken, gebruik dan de kool microfoon uit de hoorn dat is simpel te doen en heel natuurgetrouw, alleen moet je dan aan het slopen.
De tegenwoordige audio bewerkings prog voor de PC kunnen het ook vaak.
Gr Hans.

Misschien ook nog wat ruis toevoegen.

Flinke compressie, minstens 10% harmonische vervorming (clippen zal redelijk werken) en een scherp filter over het spraakgebied of nog wat minder.

Een paar gepaste gitaareffecten zouden het imo wel moeten doen. En ruisen doet die rommel gegarandeerd (A) ;)

Op 7 maart 2010 13:29:54 schreef Fantomaz:
Als je een telefoongesprek voert, of luistert naar een portofoon, hoor je een kenmerkend, geknepen geluid.
Is dat met electronica te simuleren?

Eh ja, je kunt een telefoon nemen, of een portofoon..

OK, da's flauw (maar onweerstaanbaar).
De reageerders hierboven hebben gelijk, het is een kwestie van filteren, zodat je maar een beperkt frequentiegebied overhoudt. Vervorming hoeft niet per se maar kan er ook nog bij.

Veel geluidsbewerkingsprogramma's voor de pc kunnen het ook. Sommigen daarvan ook in real-time.

OK, dan ga ik het wel via de PC doen.
Even struinen op Tweakers.net. :)

TX

NB. Heb jij ideeen FET, welk programme daarvoor geschikt is.
Dan kan ik een aanloopje nemen naar tweakers.

NNB. Waarop zie ik dat nou weer zo laat, Free? :)
Een Adobe progje. Ik zal eens kijken.

[Bericht gewijzigd door Fantomaz op (20%)]

spectrum lab zou dit kunnen.
Met Google zoeken op “Spectrum lab dl4yhf”

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (76%)]

Nero waveeditor essentials (meegeleverd met deze computer) kan het ook, maar niet realtime helaas.

Spectrumlab kan alles (ook omhoog en omlaag in frequentie, AGC, ruisfilteren enzovoorts) maar is ingewikkeld te bedienen tot je het gewend bent. Maar het is wel goed en gratis. En de instellingen kun je gewoon opslaan onder een naampje voor de volgende keer.

Low-tech

Een goedkoop mini speakertje en daar een ( even goedkope ? ) microfoon bij.

Ik wou al zeggen: praat in een glas. Dat kan met een speakertje en mike natuurlijk ook. :+