mini G.I.P.

hallo,

Ik zit in het 5e jaar ELE ( elektriciteit - elektronica ).
We moeten bij wijze van mini gip een ongekende schakeling ontleden, alle details leren kennen en de print ontwerpen en maken. Zelf heb ik gekozen voor de elektronische metronoom die tussen de schakelingen op deze site staat.
Nu heb ik hem zojuist opgebouwd in multisim 2001 ( besparingen op school ;) ) en krijg ik maar geen mooi pulserend signaal uit.(helemaal geen pulsen enkel een zeer kleine spanning )
Weet iemand wat er mis kan zijn ? Of heeft iemand ditzelfde probleem en liefst ook de oplossing .

Mvg,
joren

Dag joren,

Ik zie het al, je hebt pootje negen van het IC niet aangesloten...

@Jan

bij mijn weten heeft hij er maar 8
( en op het schema op deze site is pootje 5 nergens weergegeven ? )
Ik heb wel nog nooit met deze IC gewerkt.

[Bericht gewijzigd door takeru op dinsdag 9 maart 2010 16:03:07 (16%)

Hij bedoelt dat hij niet weet wat fout is aangezien je geen screenshot ofzo laat zien

en al de glazen bollen zijn juist binnen voor reparatie.

dus post een screenshot van het schema, output etc

Je mist de ironie,

Het schema op deze site is van 2002,
als hier een fout in had gezeten was dit allang aangekaart en verbeterd. Conclusie, de fout ligt bij jouw interpretatie/implementatie.

En laat die nu net niet aanwezig zijn...

Hoe moet ik nu in vredesnaam een zinnig antwoord geven,
als ik niet weet hoe je schema er in multisim uitziet?

edit: Chrome was me net voor

Henry S.

Moderator

Op 9 maart 2010 15:51:01 schreef takeru:
hallo,

Ik zit in het 5e jaar ELE ( elektriciteit - elektronica ).

En nog geen 555 aangeraakt... Hoera weer een manager.

Nu heb ik hem zojuist opgebouwd in multisim 2001 ( besparingen op school ;) )

Probeer eens op breadboard, en lees de datasheet.

Weet iemand wat er mis kan zijn ? Of heeft iemand ditzelfde probleem en liefst ook de oplossing .

Degelijk managergedrag wordt hiet niet gewaardeerd:
http://www.circuitsonline.net/forum/faq
http://www.circuitsonline.net/forum/view/29138

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Je zou eens kunnen beginnen met inlezen in de werking van de 555, daar is genoeg over geschreven en online te vinden. Dan zou je de andere signalen, naast de output, ook kunnen bekijken, en uitzoeken waarom het ding niet oscilleert.

Oscilleerde schakelingen simuleren is vaak lastig. Ik ken multisim helemaal niet, maar vaak werkt het om ofwel de voedingsspanning op de gesimuleerde schakeling pas later in te schakelen, om te voorkomen dat het ding inschakelt op een stabiele situatie, of de initial charge van de condensator op 0V (of anderszins gedefinieerde waarde) te zetten.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

De 555 is uit het nieuwe leerplan weggelaten .
Wat bedoel je met managergedrag ?

sparkyGSX : bedankt

Henry S.

Moderator

Op 9 maart 2010 17:42:48 schreef takeru:
De 555 is uit het nieuwe leerplan weggelaten .

Computers en software zijn goedkoper...

Wat bedoel je met managergedrag ?

Elektronica leer je door te doen, niet door anderen aan het werk te zetten.
5e ELE en nog geen 555 aangeraakt... triest.

Pak een 555, pak een breadboard en zoek uit waarom iets wel of niet werkt.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Computers en software zijn goedkoper...

Het heeft voor en nadelen .

Elektronica leer je door te doen, niet door anderen aan het werk te zetten

Het was ook niet mijn bedoeling om anderen aan het werk te zetten. Ik heb het wel waarschijnlijk zo ( onbedoeld ) verwoord . sorry daarvoor.

ps. ben de schakeling opnieuw aan het opbouwen in multisim 2010, laat zo meteen wel meer weten.

Pak een 555, pak een breadboard en zoek uit waarom iets wel of niet werkt.

Als ik deze had gehad had ik het al lang gedaan hoor.

[Bericht gewijzigd door takeru op dinsdag 9 maart 2010 18:11:28 (15%)

free_electron

Silicon Member

zit daar in multislim wel een model achter dat symbool ? tzou niet de eerste keer zijn ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 9 maart 2010 18:08:55 schreef takeru:
ps. ben de schakeling opnieuw aan het opbouwen in multisim 2010, laat zo meteen wel meer weten.

Wordt er tegenwoordig op scholen nog wel eens een echt onderdeel uit de kast getrokken?

Ik snap best dat een school geen budget heeft om 20 leerlingen een paar keer een IC te laten opfikken, maar simulators gaan heel vaak uit van ideale componenten: daardoor doet de schakeling het niet in de simulator, of de schakeling gaat in de praktijk iets heel anders doen dan wat de simulator zegt.

Lees het datablad eens van dat IC.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

jawel hoor maar we leren niet met alle IC's werken.
En aangezien dit component niet in ieders schakeling zit zullen we het op de simulators moeten doen.
Ik heb al verschillende databladeren gelezen . Maar ik ga het er op laten voor vandaag. Morgen eens langs gaan bij lab electronics voor de componenten zodat ik het eens kan opbouwen ( op de levering van school wachten kan nog even duren )

Misschien gaat de simulator er van uit, dat de discharge-transistor geen lang leven beschoren is als hij om de haverklap een elco moet ontladen zonder enige vorm van stroombegrenzing? :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

20 leerlingen allemaal 5 stuks NE555 laten slopen kost net aan 20 euro. Ik mag toch hopen dat dat geen grote aanslag op het budget van zo'n school is zeker?

Maar je leert niet met IC's werken? Wat leer je wel dan, buizen? Denken die lui bij jouw op school nog dat alles met discrete transistors wordt opgebouwd?

Ga nou maar eens vragen of ze een 555 en een breadbord voor je hebben, dan kun wat gaan proberen. Als ze dat niet hebben, zou ik als de sodemieter op zoek gaan naar een betere school.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
free_electron

Silicon Member

Op 9 maart 2010 23:44:07 schreef SparkyGSX:
Ik mag toch hopen dat dat geen grote aanslag op het budget van zo'n school is zeker?

de cappucinoautomaat moet ook aangevuld worden. anders valt die bende broekslijters vanvoor in slaap van het krijtstof op hun hersenen. ( of van teveel aan die stiften voor whiteboards te snuiven.)

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Met name de stiften.

Hoe dan ook, simulaties van oscillerende circuits falen bij mij altijd dramatisch. Liever even opbouwen!

Ik heb slechte ervaringen met oscillerende circuits in Pspice, maar in LTspice gaat het prima! Laatst nog een schakelende stroombron ontworpen en getekend, en de simulatie ging meteen de eerste keer goed, zonder rare ingrepen. Zodra je de sneltoetsen uit je hoofd kent, kun je er ook heel erg rap mee tekenen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Zoveel commentaar :) De ts kan er toch niets aan doen :p hij moet gewoon doen wat ze in de les zeggen :p

En idd best gewoon even 555 gaan kopen, wat dingen proberen veranderen aan de schakeling (R's en C's) en leren :)

Den Dries www.hulens.be
Frederick E. Terman

Honourable Member

Als ik mag raden, zou ik zeggen dat ik het antwoord al gezien heb, nl. dat van SparkyGSX. De initial voltage1) van de condensator op nul volt zetten.

Maar dat hoort eigenlijk in de gebruiksaanwijzing van de sim te staan. In alle die ik gezien heb staat het in elk geval wel.

En nee, dat is geen bug, maar een feature. Meestal is het standaard gedrag (de condensator als een 'open' beschouwen tijdens het uitrekenen van de instelling) veel beter.
Alleen in dit soort gevallen moet je echt van inschakelen af rekenen. In het echt zou hij het anders óók niet doen!

1)Hier stond eerst IC, maar een Initial Condition is weer iets anders. Soms gaat het daarmee trouwens ook.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op woensdag 10 maart 2010 19:21:11 (11%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Of hij moet gewoon zelf initiatief nemen, als hij nog eens wat wil leren. Ik denk dat het overgrote deel van de mensen die echt verstand heeft van elektronica (of bijna elk willekeurig ander vak) dat niet op school geleerd heeft.

@FET: soms werkt dat wel, met de IC op 0 zetten, maar Pspice heeft ook dan nog de neiging om oscillaties te dempen, totdat de oscillator helemaal afslaat. Vandaar dat ik recentelijk helemaal ben overgestapt op LTspice. In ieder geval moet je het ding bij het opstarten even opzettelijk uit de stabiele toestand halen, en dat kan dus op verschillende manieren. Een capacitief ingekoppelde puls kan ook wel eens werken.

En het is precies wat je zegt: in de werkelijkheid is de schakeling direct na het inschakelen van de voeding ook niet stabiel. Er zijn echter wel oscillators die ook in het echt niet willen opstarten als je de voedingsspanning heel langzaam laat toenemen vanaf 0. Die hebben dus wat hulp nodig van de transient bij het inschakelen van de voeding.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ja, zelfs de knipperlichtschakeling die vroeger zo populair was (2 torren, 2 basisweerstanden, 2 elkootjes en de lampjes in de collectorleidingen).
Normaal deed dat ding het altijd, vooral met oude onderdelen. Maar als alle spullen nieuw en daardoor goed gelijk aan elkaar waren, kon het wel eens gebeuren dat hij opkwam met beide lampjes brandend, en dat bleef dan zo (todat je één van de basissen even aan massa gooide; daarna liep hij wel).

"Analoge" oscillatoren modelleer ik liefst met 'real noise' aan; dat werkt heel mooi (al kun je die natuurlijk ook met een schop starten).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 10 maart 2010 18:41:41 schreef SparkyGSX:
Of hij moet gewoon zelf initiatief nemen, als hij nog eens wat wil leren. Ik denk dat het overgrote deel van de mensen die echt verstand heeft van elektronica (of bijna elk willekeurig ander vak) dat niet op school geleerd heeft.

Ik ben op mijn MBO-school ook de enige die de boel ook als hobby heeft: als je daarover vertelt staan de meesten je aan te kijken alsof je niet helemaal lekker bent. Tot je een keer een zooitje blauwe knipperende LED's laat zien: dan zijn ze ineens één en al oor, en daar zit dan misschien ook het probleem.

De basis bijbrengen is niet zo'n groot probleem, maar als ik leraar zou zijn zou ik niet weten hoe ik daarna verder zou moeten met een groep leerlingen: de wereld die electronica heet is tegenwoordig zo verschrikkelijk gigantisch, er is zoveel keus dat je eigenlijk geen echte richting meer kunt bedenken, maar goed, dat is mijn mening.

In dit geval is het gewoon een stukje basis...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
free_electron

Silicon Member

Op 10 maart 2010 18:41:41 schreef SparkyGSX:
Ik denk dat het overgrote deel van de mensen die echt verstand heeft van elektronica (of bijna elk willekeurig ander vak) dat niet op school geleerd heeft.

electronica is een studie die je niet kan afmaken ... dat is het probleem. Je kan alleen de studierichting verlaten... hetzij door dood te gaan , hetzij door er mee op te houden en te gaan bloemschikken.

Herman van veen heeft daar een liedje over.. Toveren...

Maar voor een scoop van kwaliteit
ben je zomaar 1000 euro kwijt
en naar een beetje electronicaboek
ben je toch wel een paar jaar op zoek
en de hele cursus electronica-tovenaar
duurt 125 jaar.
Dat brengt ie allemaal niet op.
Ik denk dat hij voor 't begin al stopt,
want zelfs de oma van z'n oma
had nooit een electronicus diploma.

[Bericht gewijzigd door free_electron op donderdag 11 maart 2010 03:26:21 (30%)

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 11 maart 2010 03:22:36 schreef free_electron:
[...]
Herman van veen heeft daar een liedje over.. Toveren...

Maar voor een scoop van kwaliteit
ben je zomaar 1000 euro kwijt
en naar een beetje electronicaboek
ben je toch wel een paar jaar op zoek
en de hele cursus electronica-tovenaar
duurt 125 jaar.
Dat brengt ie allemaal niet op.
Ik denk dat hij voor 't begin al stopt,
want zelfs de oma van z'n oma
had nooit een electronicus diploma.

Die is wel goed :-)

It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple