Solderen of Breadboard?

Het hoeft niet loodvrij te zijn voor hobbygebruik. Loodhoudend soldeert makkelijker, die kan je beter nemen.

Henry S.

Moderator

Op 11 maart 2010 17:21:39 schreef Sponcebert:
Als je nu soldeertin koopt zou het loodvrij moeten zijn.

Waarom, heb ik iets gemist?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Ik ben er klaar mee voor

Op 11 maart 2010 17:16:03 schreef Peerke128:
Trouwens, zit mijn germanium diode wel de goede richting op?

de diode zit goed gepoold
toch is het aan te raden om een experimenteer printje aan te schaffen dit kost ongeveer zo'n 4 a 5 € en je kan er vaak veel projectjes mee maken (mits ze niet groot zijn) mss is een breadbord wel niet overbodig vrij handig om er eentje in huis te hebben voor het expirimenteren, (zo bespaar je onderdelen die je anders verkeert zou kunnen solderen en vaak niet meer overal in kunt gaan gebruiken)

om beter te leren solderen heb ik in het begin (halfjaar geleden dus) een paar vellemankitjes gekocht om het solderen onder de knie te krijgen
en ik moet zeggen dit heeft gewerkt

[Bericht gewijzigd door Meerweten op donderdag 11 maart 2010 19:35:54 (17%)

Ik 2 printplaatjes met eilandjes, alleen dat was niet echt een doorslaand succes.

Te weinig ruimte om te oefenen, dus heb ik maar eventjes op een houte plaat gedaan tot ik het eindelijk onder de knie heb.

Oh en als je naar de foto kijkt zie je helemaal links een stippellijn, aan het einde daarvan zit de spoel, gaat dit schema zo werken? Ik heb zo mijn twijfels door de gigantische hoop variaties erzijn.

Velleman kitjes zijn trouwes een goed idee om het te leren, even eentje kopen van de week!

[Bericht gewijzigd door Peerke128 op donderdag 11 maart 2010 19:53:51 (10%)

Op 11 maart 2010 19:52:05 schreef Peerke128:
Te weinig ruimte om te oefenen, dus heb ik maar eventjes op een houte plaat gedaan tot ik het eindelijk onder de knie heb.

Op youtube staan tutorials, ik raad je aan er eentje te kijken. Dit is een hele goede tutorial:
http://www.youtube.com/watch?v=I_NU2ruzyc4

Henry S.

Moderator

Op 11 maart 2010 17:16:03 schreef Peerke128:
Oh en snel even een fotootje:
http://i43.tinypic.com/2i1e7w8.jpg
Even een linkje omdat hij nogal groot is.
[...]
Het staat nog niet vast dat het niet werkt,

Kan wel werken, maar dan eerst zorgen voor beter soldeertin met harskern en oefenen op de solderingen. Wat je nu gedaan hebt is niet solderen maar tinplakken.

Ik heb soldeerinfo (in het Engels) op het Upload Archief gezet: http://www.uploadarchief.net/files/download/solderfaq.zip

#Klein offtopic vraagje: hoeveel spanning staat er eigenlijk op een kristalradio?

Minder dan 1V, of je moet dichtbij een zender wonen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 11 maart 2010 17:16:03 schreef Peerke128:
Ik heb ergens gelezen dat loodvrije soldeertin stevigere verbindingen geeft, ...

Misschien bedoel je dit hier ...
(Maar dat is nog niet beschikbaar)

Quote
Ook kan de legering sterker worden gemaakt door een magnetisch veld op het gesmolten soldeer te laten inwerken. De ijzerdeeltjes worden dan in een bepaalde richting geplaatst en na afkoelen levert dat een sterkere verbinding op.
EndQuote
http://www.elektor.nl/nieuws/magnetisch-soldeer-met-verrassende-mogeli…

Quote
First, the iron makes the alloy much stronger than it would ordinarily be. When an external magnetic field is applied to the molten solder, these particles align themselves within the solder, making it even stronger once it again solidifies.
EndQuote
http://opa.yale.edu/news/article.aspx?id=7331

Net eventjes gekeken en het is echt heel behulpzaam, ik zie gelijk wat ik fout doe, mijn soldeerbout is niet vaak schoongemaakt, verklaard waarom het eeuwen duurt voordat de tin smelt, daarbij komt ik deed het voorheen op de manier van het erop smeren.

Verder is mijn gereedschap minimaal, geen schoonmaak bakje, sponsje of wat dan ook.

Verklaard waarschijnlijk het hele probleem!

Erg bedankt!!

Ook van belang: een goeie, fijne soldeerpunt. Elektronica is geen elektriciteit of loodgieterij!

@F.E.T. : bij experimenteerprintjes met 1 of 2 gaatjes per eiland komen de eilandjes in mijn ervaring wel iets te gemakkelijk los.

Frederick E. Terman

Honourable Member

O! Ja, die wel, daar heb je absoluut gelijk in. Nee, die had ik niet in gedachten; dat zijn inderdaad heel kleine eilandjes.

Ik denk meer aan een ongeëtst stukje printplaat waar je zelf (met zaag of frees) "voren" in hebt gemaakt, zodat je eilanden krijgt van bijv. 1 cm2.
Of gewoon "dead bug", IC'tjes op de kop, − aan massavlak, + via C'tje aan massavlak en hop, die ligt al verankerd.
Verder solderen waar het hangt, en/of af en toe een klein stukje print op de bodemprint plakken om een steuntje te hebben waar je het nodig vindt.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 12 maart 2010 12:19:09 schreef Stefaan Van Slycken:
@F.E.T. : bij experimenteerprintjes met 1 of 2 gaatjes per eiland komen de eilandjes in mijn ervaring wel iets te gemakkelijk los.

Bij alle printen die enkelzijdig zijn en niet zijn doorgemetalliseerd komen de eilandjes veel gemakkelijker los wanneer er geen printspoor aan hangt.

It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple

Ik heb een starter kit gekocht met een soldeerbout, standaard en 2 kitjes van Velleman.

Solderen gaat als heel stuk beter na het kijken van het filmpje, zie hier:

http://i41.tinypic.com/5wavz4.jpg
http://i41.tinypic.com/k2l72h.jpg

Negeer de wazigheid, het licht was te slecht om snelle sluitertijd te hebben.
Solderen is al heel stuk beter al zeg ik het zelf.

Raden welk kitje ik heb gemaakt (kan nooit moeilijk zijn volgens mij)

Een velleman kitje in elkaar steken is gewoon wat componentjes op een print zetten en heeft niet direct met ontwerpen of experimenteren te maken. Als je echt zaken wil ontwerpen haal je het breadboard en experimenteerprint in huis.

Als experimenteerprint zou ik het type nemen dat per 3 elandjes aan elkaar is ingedeeld.

It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple

Het ziet er inderdaad een stuk beter uit. Toch raad ik je aan om af en toe iets meer tin te gebruiken. Ik zie nogal wat eilandjes die maar half bedekt zijn.

Daarnaast zou je de bout wat langer in de soldeer kunnen houden (ongeveer 2 seconde), zodat de tin beter de kans krijgt om uit te vloeien.

Op 13 maart 2010 19:55:27 schreef Peerke128:
Raden welk kitje ik heb gemaakt (kan nooit moeilijk zijn volgens mij)

Ik gok op een astabiele multivibrator

Ik breek natuurwetten, het is namelijk altijd de electronica die fout zit, nooit ik!

ik ben juist weer heel erg tegen experimenteerprint met drie gaatjes per eilandje, ik vind het onhandig en onoverzichtelijk. Ik neem altijd die met elk eilandje maar één gaatje. Je kan dan altijd nog met wat tin meer eilandjes verbinden.

Op 13 maart 2010 19:55:27 schreef Peerke128:
Ik heb een starter kit gekocht met een soldeerbout, standaard en 2 kitjes van Velleman.

http://i41.tinypic.com/5wavz4.jpg
http://i41.tinypic.com/k2l72h.jpg

Solderen is al heel stuk beter al zeg ik het zelf.

dan heb je hetzelfde kitje gekocht dat ik in het begin ook heb gekocht

je soldeerwerk ziet er niet slecht uit mss wat teveel tin gebruikt
wel je draadjes wat korter afknippen
je moet wel oppassen met die soldeerebout!!!
zorg ervoor dat je je punt er nu nog uitkrijgt of je zal het je later beklagen
en vergeet op de tip ook niet wat tin te doen nadat je hebt gesoldeert dit voorkomt oxidatie

@pientertje: kun je mij zo eens een voorbeeld tonen?
mss ga ik dan ook nog wel over naar zo'n testbord:p

een voorbeeld van zo'n printje, of van een bouwsel er op?

http://www.dickbest.nl/webshop/images/uploads/1154958371DSCF3494.jpg

Plaaje geleend van dick best. Hij is daar ook te bestellen:http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=427

Op 11 maart 2010 20:11:18 schreef Peerke128:
Net eventjes gekeken en het is echt heel behulpzaam, ik zie gelijk wat ik fout doe, mijn soldeerbout is niet vaak schoongemaakt, verklaard waarom het eeuwen duurt voordat de tin smelt, daarbij komt ik deed het voorheen op de manier van het erop smeren.

Verder is mijn gereedschap minimaal, geen schoonmaak bakje, sponsje of wat dan ook.

Als je zelf een sonsje zoekt: een viscose-spons nemen. Die voelen vezelachtig aan en eens wat vochtig gemaakt werkt dat prima en verbrand niet. Als je een synthetische schuimspons neemt, smelt ze en kleeft er na een tijdje een zwarte laag aan je punt waar je niks meer mee kan.
Soldeersponsjes alstijd maar een beetje vochtig maken en nooit zeiknat, daar krijgt je punt een te grote koudeschok door.

Op 13 maart 2010 19:55:27 schreef Peerke128:
Ik heb een starter kit gekocht met een soldeerbout, standaard en 2 kitjes van Velleman.

Solderen gaat als heel stuk beter na het kijken van het filmpje, zie hier:

Idd. Op vele plaatsen is het tin al mooi uitgevloeid. Op sommige eilandjes zit nog iets te weinig tin (koper zou bedekt moeten zijn) en het eilandje aan de V van Velleman: dat zou wel eens een koude las kunnen zijn. Maar daar is het oefenen goed voor.
Nog even en je kan solderen met je ogen dicht :-)

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Op 14 maart 2010 22:39:48 schreef big bang:
[...]
Nog even en je kan solderen met je ogen dicht :-)

Ik soldeer altijd met mn ogen dicht, als ik mijn vingers brand weet ik dat mn tin op is ;)

Ik breek natuurwetten, het is namelijk altijd de electronica die fout zit, nooit ik!

Op 14 maart 2010 14:50:23 schreef Nixk-89:
Ik gok op een astabiele multivibrator

Haha goed gegokt maar het is zijn 2 flitsende ledjes :P

Wat het sponsje betreft, ik gebruik nu de standaard spons die bij de soldeerbout kwam, hoe lang gaan deze eigenlijk mee? Want na een Velleman kitje ziet hij al aardig bruin.

En zou in de keuken vanwege de afzuigkap, of bij mooi weer buiten solderen iets zijn? Na het solderen voel ik me iedere keer wat kortademig.

Op 16 maart 2010 16:06:27 schreef Peerke128:
[...]

En zou in de keuken vanwege de afzuigkap, of bij mooi weer buiten solderen iets zijn? Na het solderen voel ik me iedere keer wat kortademig.

deze kortademig heid komt hoogstwarschijnlijk van de tindampen.
DEZE NIET INADEMEN, zware metalen zijn namelijk niet echt gezond.

wat je kunt doen is met een fan de dampen van je wegblazen/zuigen.

Lucky Luke

Golden Member

hmm, mij is vertelt dat het vooral de flux is die verdampt, maar gezond is het iig niet. Niet dat je aan 'n keertje solderen direct wat over zult houden...

Ikzelf heb toen ik met elektronica begon alles gewoon ingeademd (nouja, alles...) en ik leef nog, maar na een tijdje vond ik 't niet meer zo lekker ruiken en ging ik ook wat last krijgen van 'n droge keel. Toen heb ik idd een tijdje buiten gezeten, maar telkens alle stukjes isolatie en druppels tin opvegen begon ook te vervelen, dus nu zit ik binnen. Maar wel rookafzuiging naar buiten. Een 80mm computerfan past precies in van die PVC slang die normaal als afvoer wordt gebruikt voor wasdrogers etc. Ty-rip eromheen, klein gaatje in de slang voor de aansluitdraden en zo'n ongestabiliseert regelbaar trafotje eraan. Slang hang ik dan gewoon uit het raam of m.b.v een houten schot met een gat voor als het wat guurder weer is. Dat werkt heel behoorlijk.

aoyue heeft trouwens ook een ding met een (wasbaar) filter. Die heb ik niet dus ik weet niet hoe goed dat werkt. Eleshop verkoopt 'm.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 16 maart 2010 20:07:35 schreef Lucky luke:
Een 80mm computerfan past precies in van die PVC slang die normaal als afvoer wordt gebruikt voor wasdrogers etc. Ty-rip eromheen, klein gaatje in de slang voor de aansluitdraden en zo'n ongestabiliseert regelbaar trafotje eraan. Slang hang ik dan gewoon uit het raam of m.b.v een houten schot met een gat voor als het wat guurder weer is. Dat werkt heel behoorlijk.

mm dan heb ik een fout gemaakt heb namelijk de assymetrische bron gestabiliseerd :p
en ik heb nog niet de tijd gehad om de rest eraan te maken dus werk op het moment enkel met dat fannetje dat de gassen naar de zijkant blaast

Lucky Luke

Golden Member

Ja, je kunt dat fannetje ook voeden met een regelbare ±6V voeding die binnen 1% symetrisch is... Het is een tikje onpraktisch...

(alles wat regelbaar is, gelijkspanning geeft en de stroom aankan en tussen zo'n 3 en 15V levert zal voldoen)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)