Alternatief spanningsvolger?

Alleen berichten met de trefwoorden “digitale voeding” worden getoond. Alle berichten tonen

Hallo allemaal,

Ik zit met een schakeling waar ik het ene deel (digitaal) op 3,2V en het andere deel (analoog) op 9V wil voeden. Het enige wat ik kon bedenken om dit met dezelfde voeding te realiseren was om een spanningsdeler met verhouding 1/3 te bouwen, en op het knooppunt een spanningsvolger te installeren op basis van een opamp (omdat de spanning helemaal inzakt als ik dat knooppunt belast. Ik vroeg mij echt er af of er nog betere (simpeldere) oplossingen bestonden ...

Bedankt!

Pieter-Jan

Je kunt veel beter een voltage regulator inzetten. Als je de oplossing pakt die zelf aandraagt loopt je 3.2 V voeding mee met je 9 V voeding. Eveneens komt je voedingsrimpel dus op je uitgang (wel 3x verzwakt maar toch). Een regulator haalt zonder moeite 50dB voedingsrejectie. Je kunt als uitganspunt eens kijken naar een LM317. Verder googlen op Voltage Regulator of bij Farnell eens kijken.

Fabrikanten (Texas Instruments, Maxim, Analog Devices, ST Microelectronics, etc) hebben op de site vaak ook uitgebreide zoekmogelijkheden.

mzzls

Correct me if I'm wrong!

Interessant! Ken deze elementjes nog niet goed dus ga eens zoeken of ik ze niet kan vinden. Heb momenteel om te breadboarden gewoon nog een extra 100nF over die voeding gezet om de rimpel er een beetje van te koppelen ... maar voor mijn defenitieve oplossing zal ik zoiets doen. Bedankt!

Een voedingsregulator is veel netter, dit werkt ook wel hoor maar het is niet netjes. Je kunt kijken naar een 7805 als voorbeeld (deze geeft 5V en is helaas niet in 3.3V uitvoering te krijgen) maar je kunt je vast inlezen. Dit zijn echte basis regelaartjes. Kort geen hol en doet zn werk. Mocht je effcient willen gaan werken moet je een schakelende regelaar hebben, kost iets meer en is iets moeilijker maar haalt veel hogere rendementen (80% +).

Wat voor stromen moet je hebben op 3.3V?

Mzzls

EDIT: Linkjes
http://www.sparkfun.com/commerce/product_info.php?products_id=526
http://nl.farnell.com/jsp/search/browse.jsp?N=500012+1004522&Ntk=gense…

[Bericht gewijzigd door JustME125 op maandag 15 maart 2010 15:10:40 (19%)

Correct me if I'm wrong!