Pic overleden, AVR kiezen hulp

Mijn pic16f627 van mijn velleman k8048 is net overleden.

Ik denk nu aan een AVR µc te kopen, maar welke zou ik het beste kopen?

mij eisen:

min 12 I/O pins
A/D converter
1 PWM Channel
12 MHZ

geheugen speelt niet zo'n grote rol.

Welke Programmer board is het makkelijkste te bouwen maar ook te vertrouwen? (linkje?)

en waar kan ik je de buurt van Mortsel (Antwerpen) een avr kopen? mijn vaste electronica winkel is dadaelectronics in Berchem maar ze verkopen geen µc's

Floris

atmega8? atmega48/88/128 voor hogere snelheid.

waar kan ik je de buurt van Mortsel (Antwerpen) een avr kopen?

Rato (LO) kan ze wellicht bestellen, maar je bent beter af bij ome Dick. Ook als hij het druk heeft, heb je het nog sneller in huis dan bij Rato, en dat aan de helft van de prijs.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

?? Dan koop je toch gewoon een nieuwe pic, die je vervolgens in je k8048 propt?

Ik denk dat je het beste qua programmer de AVR ISP mkII kunt nemen, 27 euro ex btw bij farnell (BE: http://be.farnell.com/atmel/atavrisp2/programmer-avr-mcu-isp/dp/113551… controleer wel even het bestelminimum voor particulieren. In NL is dat 50 euro).
Qua microcontroller: wat LED-maniak zegt of bijvoorbeeld een ATmega168. De grootste verschillen zitten in de pincount en de hoeveelheid geheugen.

Verkijk je niet op de MHz-en, een PIC doet 1 instructie per 4 kloktikken, een AVR meestal 1 instructie per kloktik of per 2 kloktikken.

Andere oplossing: een Arduino, dat is een AVR (atmega168 of atmega328) compleet met programmer op een bordje. Je kunt zelf kiezen of je de arduino omgeving gebruikt of niet.

De goedkoopste oplossing is natuurlijk een nieuwe PIC kopen voor je huidige programmer.

[Bericht gewijzigd door Springuin op dinsdag 16 maart 2010 18:06:40 (12%)

Op 16 maart 2010 17:20:24 schreef Iemand:
?? Dan koop je toch gewoon een nieuwe pic, die je vervolgens in je k8048 propt?

Jij zegt wat ik denk.
Het ontgaat mij ook behoorlijk. :)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Ik breek natuurwetten, het is namelijk altijd de electronica die fout zit, nooit ik!

Op 16 maart 2010 18:04:31 schreef Springuin:
Andere oplossing: een Arduino

Wil je vooruit of achteruit?

True story bro!

@plantrekker: ik zie het meer als een andere weg naar Rome, maar vanwaar deze vraag? Wat zou jij Flodox aanbevelen?

Ik vind het juist goed dat nu zijn PIC stuk is hij een ander type microcontroller gaat proberen. Zo krijg je tenminste ook ervaring met andere micro's.. Dus TS, lekker de AVR proberen en dan kijken welke je het beste bevalt!

@Springuin
'k Heb zo'n algemeen beeld over ontwikkelbordjes ed: rotzooi.
Aan al die meuk op die bordjes heb je niets, het belemmert je gewoon om de controller te begrijpen. Een vrouw moet vroeg of laat ook eens uit de kleren, wil je haar beter leren kennen :) Geef mij maar een naakte controller.
En wat ik zou aanraden om mee te beginnen: ATmega88, AVR ISP mkII (daar zal je nooit problemen mee hebben), een breadboard en je bent vertrokken.

En maak direct zoiets, zodat je je programmer direct op je breadboard kan prikken:

http://www.uploadarchief.net/files/download/isp-breadboard.png

True story bro!

ATmega328p

32K flash, 2K RAM, 2K EEPROM, 20MHz, bootloader support.

En dat voor een euro of 6 bij farnell. Ik zet er altijd een bootloader in zodat ik de AVR gewoon aan de usb poort moet hangen om te programmeren, dat vind ik handig werken.

[Bericht gewijzigd door Uranium op woensdag 17 maart 2010 13:11:18 (37%)

328 direct aan usb voor de bootloader? Ik neem aan met iets er tussen aka FT232 oid?

Ja, en als je dat doet heet ie opeens Arduino ;-)

Henry S.

Moderator

Nog niet, pas als je de Arduino-ontwikkelomgeving gaat gebruiken.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 17 maart 2010 13:38:16 schreef LED-Maniak:
328 direct aan usb voor de bootloader? Ik neem aan met iets er tussen aka FT232 oid?

Nee hoor, http://www.fischl.de/avrusbboot/

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 17 maart 2010 11:34:45 schreef plantrekker:
@Springuin
'k Heb zo'n algemeen beeld over ontwikkelbordjes ed: rotzooi.
Aan al die meuk op die bordjes heb je niets, het belemmert je gewoon om de controller te begrijpen. Een vrouw moet vroeg of laat ook eens uit de kleren, wil je haar beter leren kennen :) Geef mij maar een naakte controller.
En wat ik zou aanraden om mee te beginnen: ATmega88, AVR ISP mkII (daar zal je nooit problemen mee hebben), een breadboard en je bent vertrokken.

En maak direct zoiets, zodat je je programmer direct op je breadboard kan prikken:

[afbeelding]

Wat is dat voor een in mijn ogen onzinnig argument? Een ontwikkelbordje is een geweldig stuk gereedschap om software conceptjes op uit te werken. Wat ledjes, drukkknoppies, serieel poortje, LCDtjes etc dat op zo'n bordje zit maakt dat alleen vele malen makkelijker.

Met een kale controller kun je alleen droogzwemmen.

Henry S.

Moderator

En het werkt juist sneller als je niet elke keer dat display of rijtje toetsen of leds moet opbouwen.

De shields van Arduino zijn btw niet meer exclusief voor AVR, Crownhill werkt via het Amicus concept aan een compatibel systeem met een PIC 18F25K20.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 17 maart 2010 18:52:44 schreef MagicBox:
Met een kale controller kun je alleen droogzwemmen.

Neen, daarmee kan je net alle kanten op.
Leuk die ontwikkelborden, dan wou je nu net met een groter display iets ontwikkelen en die SPI poort wil ik als USART gebruiken, kan je beginnen met andere dingen er gaan op te pluggen en kan je weer naar de datasheet van het bord zelf gaan kijken.

Omdat jij er anders over denkt is het onzinnig? Mooi zo!

True story bro!
Henry S.

Moderator

Op 17 maart 2010 19:15:24 schreef plantrekker:
kan je beginnen met andere dingen er gaan op te pluggen en kan je weer naar de datasheet van het bord zelf gaan kijken.

Nee juist niet, een goede ontwikkelomgeving is transparant.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Je knipt het belangrijkste van mijn zin er af. Swat, ik ruik dat dit weer zinloos wordt.

True story bro!
Henry S.

Moderator

Op 17 maart 2010 19:27:45 schreef plantrekker:
Je knipt het belangrijkste van mijn zin er af.

Omdat dat juist je knelpunt is ;)

Op een goed ontwikkelbord trek je het bestaande display + I/O er gewoon af (of zet je dat buiten werking met een jumper) en heb je weer beschikking over alle poorten voor jouw doeleinden.

Dat is zo transparant dat je daar niet eerst voor in de boeken hoeft.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Jep, pluk het ontwikkelbord maar kaal, wat heb je dan nog over? Net wat ik zo prettig vind, een kale controller (met wat ontkoppeling etc)

True story bro!

Ik heb gekozen voor de Atmega8A

waarom:

veel I/0 pinnen!
en nog veel meer:)