Pic overleden, AVR kiezen hulp

Alleen berichten met de trefwoorden “breadboard” worden getoond. Alle berichten tonen

@Springuin
'k Heb zo'n algemeen beeld over ontwikkelbordjes ed: rotzooi.
Aan al die meuk op die bordjes heb je niets, het belemmert je gewoon om de controller te begrijpen. Een vrouw moet vroeg of laat ook eens uit de kleren, wil je haar beter leren kennen :) Geef mij maar een naakte controller.
En wat ik zou aanraden om mee te beginnen: ATmega88, AVR ISP mkII (daar zal je nooit problemen mee hebben), een breadboard en je bent vertrokken.

En maak direct zoiets, zodat je je programmer direct op je breadboard kan prikken:

http://www.uploadarchief.net/files/download/isp-breadboard.png

True story bro!

Op 17 maart 2010 11:34:45 schreef plantrekker:
@Springuin
'k Heb zo'n algemeen beeld over ontwikkelbordjes ed: rotzooi.
Aan al die meuk op die bordjes heb je niets, het belemmert je gewoon om de controller te begrijpen. Een vrouw moet vroeg of laat ook eens uit de kleren, wil je haar beter leren kennen :) Geef mij maar een naakte controller.
En wat ik zou aanraden om mee te beginnen: ATmega88, AVR ISP mkII (daar zal je nooit problemen mee hebben), een breadboard en je bent vertrokken.

En maak direct zoiets, zodat je je programmer direct op je breadboard kan prikken:

[afbeelding]

Wat is dat voor een in mijn ogen onzinnig argument? Een ontwikkelbordje is een geweldig stuk gereedschap om software conceptjes op uit te werken. Wat ledjes, drukkknoppies, serieel poortje, LCDtjes etc dat op zo'n bordje zit maakt dat alleen vele malen makkelijker.

Met een kale controller kun je alleen droogzwemmen.

Ik heb mijn breadboard opstelling sneller klaar dan dat jij er blokken op aansluit die er niet op voorzien zijn. Gaan we zo door?
Wat maakt mij het uit of mijn programmer nu op of naast mijn bord zit.

Als iedereen meewerkt kan dit ja/nee spelletje stoppen.

True story bro!

Ach ja, ik doe en heb beiden gedaan. Ontwikkelen op de STK500 en op een breadbordje. Als ik met de hardware aan de slag ga om hardware conceptjes uit te werken -> breadboard (UC wel programmeren in de STK500, programmeren op breadboard is zeer foutgevoelig, contact dender van draadjes etc).

Wanneer ik hoofdzakelijk op software wil focussen, gaat 'ie in de STK500, my grafisch LCD'tje er aan gekoppeld met een 16 pins ribbon kabeltje. Geen brakke breadboard verbindingen, een gamele hardware opstelling zal het probleem niet zijn als de software niet (goed) blijkt te werken.

Zal de ervaring wel zijn.

Op 17 maart 2010 20:13:55 schreef MagicBox:
programmeren op breadboard is zeer foutgevoelig

Dan blink ik daar in uit, nog nooit problemen mee gehad.

Wanneer ik hoofdzakelijk op software wil focussen, gaat 'ie in de STK500

En dat is nu net waar ik het niet over heb, ik hamer al de hele tijd op de hardware afhankelijkheid.

Ik heb het ook beide gedaan, zowel met de PIC (niet lang, snel naar de AVR overgestapt) als met de ARM (STM32F10x). Op het ontwikkelbord van de ARM zat een TFT schem, SD, smartcard etc. Snel vanalles op het scherm getoverd, sd lezen. Kan ik nadien zelf zo'n applicatie bouwen? Neen, omdat het transparant is zou ik het direct allemaal moeten weten zonder in de datasheet te kijken. Maar ja het werkt dus who cares?
Met mijn headerbordje met enkel ontkoppeling dat ik aansluit op mijn breadboard daarentegen wel, weet perfect waar ik mee bezig ben en vorm mijn schema in een wip om hoe ik het wil om alles te kunnen verifiëren wat ik in de datasheet van de chip zelf lees.

Dat zal ook wel ervaring zijn.

True story bro!

Op 17 maart 2010 20:33:41 schreef plantrekker:
Kan ik nadien zelf zo'n applicatie bouwen? Neen, omdat het transparant is zou ik het direct allemaal moeten weten zonder in de datasheet te kijken.

Dat vat ik niet, ontwikkelbordjes zijn volledig gedocumenteerd. Mijn STK is dat, mijn CycloneIII starter kit is dat. zelfs de printlayout files zitten er bij als ik een 12-layer PCBtje zou willen maken.

PICs/AVRs op breadbordjes gaat nog wel. Met de grotere varianten en FPGAs kun je breadboard ontwikkelen wel vergeten.

Edit: Ik zag die ninja-edit wel waar je eerst zei dat je geen datasheets mocht inzien van iemand? Mijn reply sloeg juist op dat weg-geedit'e deel.

[Bericht gewijzigd door MagicBox op woensdag 17 maart 2010 20:45:28 (12%)

Op 17 maart 2010 20:43:50 schreef MagicBox:
Ik zag die ninja-edit wel waar je eerst zei dat je geen datasheets mocht inzien van iemand? Mijn reply sloeg juist op dat weg-geedit'e deel.

Ging over Henry die zei dat je geen datasheet moet opentrekken om aanpassingen te doen aan een goed ontwikkelbord, omdat die transparant is.
Maar 't ging mij daar niet over. Doen is nog wat anders dan zien. Bij een ontwikkelbord EN DAT IS MIJN MENING zie ik alleen en doe ik niet.

PICs/AVRs op breadbordjes gaat nog wel. Met de grotere varianten en FPGAs kun je breadboard ontwikkelen wel vergeten.

Tja en een elektrische huisinstallatie zal ook niet lukken op een breadboard. We hebben het hier over een µC.

True story bro!