Hulp bij simpele schakeling gevraagd

Dat komt omdat er via R2-R3 toch een klein stroompje blijft lopen om de tor ietsjes open te sturen.

Overigens is het niet netjes om een LED in de emitterleiding te plaatsen als er ook nog een tweede tor mee opengestuurd moet worden.

Bij de achterste: verplaats de LED naar de collectorleiding.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Bedenkt voor het snelle antwoord

Ik heb de groene led verplaatst naar de collectorleiding, maar nu zit ik wel nog met het zelvde probleem

Je bedoelt, dat zeker de groene LED naar de collector moet, veronderstel ik.

Het kan ook zo:
http://prosje.be/CO/Schemas/DuoLedSturing.png
Dit werkt uiteraard net zo goed met 2 afzonderlijke LED's als met een duo-LED. En R1 kan aangepast worden naar smaak. Maar de 100R in het eerste schema levert bijna 50mA aan de LED. Da's gekkenwerk...

@retro man: als je D1 in de collector-leiding opneemt, moet D2 doven als je S1 sluit. R3 moet je dan wel rechtstreeks van de collector aftakken!

[Bericht gewijzigd door pros op vrijdag 19 maart 2010 20:22:46 (17%)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Henry S.

Moderator

En de basisstromen zijn ook erg hoog.

Even een opfrisser: http://www.hobby-electronics.info/nl/course/

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

http://www.uploadarchief.net/files/download/leds3453.jpg
Ook even zitten puzzelen, 1 onderdeeltje meer dan pros maar je kan dan wel de stromen afzonderlijk instellen. Voor de diode wel een schottky pakken.

Tja......

Da's ook een leuke variant! Je kan het ook vertikaal spiegelen, zodat de TS niet naar de winkel hoeft voor een PNP-tor.
Die BC107 verbaast me wel een beetje. Hij is blijkbaar nog te koop, maar de prijs doet me huiveren - meer dan een euro bij Display.nl!

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ik vind juist de versie van Pros wel weer slim gevonden, aangezien je daar vanuit een ander circuit alleen de basis van de tor hoeft aan te sturen.

Bij het schema van Appiers50 wordt het allemaal erg kritisch als je voor die diode een 1N4148 gebruikt, zoals in het schema staat, aangezien er dan ongeveer 0.7V basis-emitter over blijft voor de tor, waardoor deze toch nog in geleiding kan blijven.

Aan de andere kant is het schema van Pros ook niet helemaal jofel, aangezien je daar weer in de problemen komt als de linker LED een hogere doorlaatspanning heeft dan de rechter, en dat verschil samen met de Vce(sat) van de tor boven de 0.7V spanningsval over de diode komt. Daarbij stijgt de spanning over een LED als er stroom door loopt, dus je loopt het risico dat de groene altijd een beetje licht blijft geven, terwijl de rode brandt.

Overigens kun je dat in beide schema's met een extra diode oplossen, maar echt elegant is dat natuurlijk niet.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Het kan blijkbaar veel eenvoudiger dan ik in gedachten had, maar ik bouwde dit schema gewoon eens om er iets uit te leren. Morgen ga ik mijn schema nog eens herbouwen maar den met de correcte weerstanden. eens zien of het dan beter werkt.

@pros
Die bc107c's waren de enige npn transistoren die ik nog in huis had. vandaar..

@sparkyGSX Ik heb de schakeling van pros ook eens gebouwd en de groene led geeft bij mij idd nog een beetje licht wanner de rode brand.

In dat geval kan een extra-diode in serie met D2 soelaas brengen.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Volgens mij is het de bedoeling om de basis figuren van schakelende elementen te gaan begrijpen. De gebouwde emittervolgers zijn niet zo geschikt. Het was de bedoeling dat retro man iets van de normale tor-schakeling ging oppakken.

Retro Man, Wissel de LEDs met de torren. De emitters van de torren komen dan aan de GND en in de collector komen de led en weerstand in serie.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 19 maart 2010 22:22:25 schreef SparkyGSX:
Bij het schema van Appiers50 wordt het allemaal erg kritisch als je voor die diode een 1N4148 gebruikt, zoals in het schema staat, aangezien er dan ongeveer 0.7V basis-emitter over blijft voor de tor, waardoor deze toch nog in geleiding kan blijven.

Precies daarom ook een schottky gebruiken zoals in de tekst staat (BAT85 of iets dergelijks). Ik had de 1n4148 snel tot mijn beschikking in het tekenprogramma vandaar dat ik die er in heb gezet.

Tja......
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Juist, zo hoort het. R5 is niet echt nodig. Vormt zelfs een extra Rc voor de 1e trap.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ha ha, maar als je R5 weglaat fikt je tor er toch uit ;)

(tenminste, als je hem door verbind met vdd ;) )

[Bericht gewijzigd door Fredjuhh op zaterdag 20 maart 2010 14:39:13 (33%)

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)
Henry S.

Moderator

Weglaten is wat anders dan doorverbinden... ;)

Idd rew, zo hoort het, als zolang als transistors bestaan.
Hierbij zijn de basisstromen ook getemd tot normale waarden.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

een pull-down weerstandje voor T1 zou niet misstaan, al zal de schakeling prima werken zonder die weerstand. Het toevoegen van de weerstand maakt de schakeling minder gevoelig voor instraling e.d,m en zal het schakelgedrag van de tor verbeteren, doordat de basis capaciteit sneller ontladen wordt. Het is niet alsof je dat kunt zien in deze toepassing, maar toch.

Je zou natuurlijk de schakelaar zelf op de plaats van T1 kunnen zetten, om een torretje uit te sparen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

De invloed van de basiscapaciteit is alleen van belang als je met
hoge flanksteilheden moet werken, dat is hier niet van toepassing.
Wat wel belangrijk is dat is de invloed van eventuele instraling op de basis door het aanbrengen van een weerstandje naar massa minder wordt (bij bijvoorbeeld lange draden naar de schakelaar)denk daarbij dan aan brom instraling vanuit de directe omgeving.
Voor hf onderdrukking kan dan eventueel nog een condensator parallel aan dit weerstandje geplaatst worden.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
free_electron

Silicon Member

Op 19 maart 2010 20:47:53 schreef pros:
Da's ook een leuke variant! Je kan het ook vertikaal spiegelen, zodat de TS niet naar de winkel hoeft voor een PNP-tor.
Die BC107 verbaast me wel een beetje. Hij is blijkbaar nog te koop, maar de prijs doet me huiveren - meer dan een euro bij Display.nl!

Bc107 is nog in productie. zelfs wij maken hem nog.
reden van de kostelijke prijs is de hermetische metalcan...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Bedankt voor de hulp iedereen, Ik heb weer een paar dingen bijgeleerd uit dit topic. één ding snap ik wel niet goed, hoe berken je de weerstand die aan de basis moet voor de stroom door een led te begrenzen op bv 20mA. Ik veronderstel berekenen via de versterkingsfactor, maar in de dada sheet van de bc107c vind ik een min en een max waarde voor Hfe. Welke neem je dan? of heb ik het helemaal fout?

weerstand naar aarde ofzo ergens bij T2

Berekening basisweerstand en collectorweerstand in de schakeling van rew.
Laten we aannemen dat de schakeling van rew op 12V gaat werken.
De ledstroom van D1 willen we op 20mA hebben en de spanningsval over die led is dan 1,8V (om het rekenen voor mij te vergemakkelijken).
In deze situatie willen wij dat transistor T1 in verzadiging is.
Een transistor is in verzadiging als bij een collectorstroom de spanning tussen de collector en emittor minimaal is (hier 0,2V tot 0,7V). Dit krijg je voor elkaar door een relatieve hoge basistroom te kiezen.
In dit rekenvoorbeeld stellen we de verzadigingsspanning van T1 bij 20mA op 0,2V. De weerstand in serie met D1 wordt dan (12V - 1,8V - 0,2V) / 20 mA = 10V / 20mA = 500Ω
De collectorstroom van T1 is/wordt 20mA. De grootste versterkingsfactor is bv 500 en de kleinste versterkingsfactor is bv 100. Van een transistor die je in de winkel koop weet je de versterkingsfactor (hfe = Ic/Ib) niet. Bij een hfe van 100 heeft deze transistor een basisstroom van minimaal 20mA/100 = 200µA nodig om 'm in verzadiging te krijgen. Bij een hfe van 500 heeft deze transistor een basisstroom van minimaal 20mA/500 = 40µA nodig. Je kiest voor de grootste stroom, want dan weet je zeker dat de transistor in verzadiging komt. De basisweerstand moet dan maximaal (12V-0,7V)/200µA = 56,5kΩ worden.

Een hele grove methode is: basisweerstand = stroomversterkingsfactor x collectorweerstand. Immers de basisstroom is (minimaal) collectorstroom / stroomversterkingsfactor.

In dit soort schakelingen is de ideale stroominstelling een basisstroom waarbij de transistor net in verzadiging is. Dit geeft een minimale warmteontwikkeling in de transistor. Ook uit- en inschakelen gaat dan met de hoogst mogelijke snelheid, waardoor de uit- en inschakelverliezen minimaal zijn.
Gezien de spreiding van transistoren in de productie lukt dat niet zo eenvoudig.
In de praktijk wordt de basiweerstand vrij laag genomen (5 tot 6 keer lager dan de berekende waarde). In de schakeling van rew is voor 10k gekozen.

bedankt ohm pi!

Is de versterkingsfacotor van een transistor dan afhankelijk van temperatuur, stroom of spanning, of is die gewoon afhankelijk van de productie?

voor de rest was dat zeer duidelijk.

[Bericht gewijzigd door retro man op vrijdag 26 maart 2010 19:26:44 (19%)

Van de temperatuur: hogere temperatuur = meer versterking.
Van de stroom: meer stroom = lagere versterking.
Van de fabricage.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

daarom wordt vaak gebruik gemaakt van ingewikkelde bias-constructies rond de transistor om deze minder afhankelijk te maken van de Hfe.

Henry S.

Moderator

Nagenoeg onafhankelijk als je het goed doet.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.