Effect pedaal

Hoi,

Ik ben gisteren begonnen aan een klein elektronica projectje. Ik heb vroeger elektronica gestudeerd maar ik ben een heleboel vergeten. Ik ben vandaag begonnen met het opbouwen van het schema op een breadboard. Toen ik mijn component ging ophalen vertelde de verkoper me dat hij geen niet-gepolariseerde 1uF elektrolyt condensators in huis had. Hij vertelde me wel dat ik gerust een gepolariseerde kon gebruiken. Ik kreeg dus in de plaats gepolariseerde 1uF 63V elektrolyt condensators. Nu weet ik wel niet goed hoe ik ze moet gaan plaatsen.

Op het schema zie je bij IC1a aan poort 2 zo'n condensator. In welke richting moet ik deze nu gaan schakelen? Volgens mijn magere kennis zal hij zowiezo verkeerd geschakeld staan maar kan deze condensator het aan? Hopelijk kunnen jullie me op weg helpen!

Schema: http://www.matsumin.net/diy/jisaku1/od808/OD-808_sch.BMP
PCB: http://www.matsumin.net/diy/jisaku1/od808/kiban_L.jpg

De + aan de uitgangen van de opamp (1 en 7), en aan de loper van de pot.

Just find out what you like and let it kill you

Bedankt voor je hulp! Deze avond werk ik verder aan de test print. Is het mogelijk om een verklaring te geven waarom je de condensators zo zou plaatsen?

In eerste instantie gewoon intuitief. De "leverende" potentiaal is meer postitief.

Eerlijk gezegd heb ik gewoon in een paar schema's zitten kijken en daar zit het altijd zo.

Maar je merkt het al, ik ben niet zo'n theoreticus ;-)

Just find out what you like and let it kill you

Eerlijk gezegd vraag ik me af of het nodig is om naar de polariteit van deze elco's te kijken.

Als ik snel door het schema heen loop, dan lijkt het of de resulterende gelijkspanning op de elco's overal 0 Volt zal worden. En dan maakt de polariteit volgens mij weinig meer uit.

Dat is dus wel de manier om de polariteit te bepalen... bekijken of er in je vervormer een (resulterende) gelijkspanning kan komen te staan over de betreffende elco.

Een bipolaire elko is volgens mij ook praktisch weinig anders dan 2 polaire elko's antiparallel in tegenserie aangesloten.

Ik dacht dat een bipolaire elco vervangen kon worden door twee elco's omgekeerd in serie.

Dat zou ook nog een oplossing zijn als je het niet aandurft met gewone elco's

Oh ja dat klopt, in serie, sorry voor de verwarring.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Omdat de spanning over de elko gemiddeld nul volt is, en de wisselspanning maar klein, zal hij er waarschijnlijk evenveel schade van ondervinden als van het liggen in een bakje.
Af en toe de juiste polarisatiespanning er op zou net iets beter zijn, maar echt schadelijk is dit vast niet.

In de 'verkeerde' helft van de wisselspanning, dus als de condensator de verkeerde polariteit op zich krijgt, wordt zijn diëlectricum - de oxydelaag - een ietsje afgebroken. In de 'goede' helft van de spanning wordt de oxydelaag weer ietsje opgebouwd.
Strikt genomen zal de elko door deze asymmetrie dus vervorming kunnen veroorzaken, maar die zal hier niet hinderlijk kunnen worden.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org