verkeerd gebruik LCD volt meter

Alleen berichten met de trefwoorden “digitale voeding” worden getoond. Alle berichten tonen

Ik ben bezig een schakeling te bouwen om de karakteristieken van een hoog vermogen triode te meten. Om de anode spanning te verzorgen gebruik ik een variac met een gelijkrichtbrug en een paar dikke parallel geschakelde elco's. De anode spanning is 160V, de anode stroom max. 0.5 A. Ik gebruik nu nog mijn multimeter om de anode spanning te bepalen maar dit wil ik omzetten naar een digitaal metertje. De voeding hiervoor (9V) is gebouwd (78L09 van deze site) maar zodra ik de variac aansluit geeft mijn LCD metertje de geest. Wat ik niet begrijp is dat ik op dat moment nog geen anode spanning op het circuit heb gezet, dwz de variac staat op 0. Met de DMM gaat het echter wel goed (tot > 200Volt). Wie heeft er enig idee waarom dit mis gaat en hoe ik het kan oplossen?

Hugo Welther

Moderator

Ik neem aan dat je wel een juiste spanningsdeler voor je LCD metertje hebt zitten? Voedingen zijn ook volledig galvanisch gescheiden?

Post je opstelling eens? Schema, foto's.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Die metertjes zijn puur bedoeld voor gebruik met een 9 V batterij, en gebruiken een virtueel nulpunt, zodat ze negatieve spanningen kunnen meten. De voeding moet galvanisch gescheiden zijn, of je moet een aanpassingsversterker maken, zodat de ingang van de meter "zweeft".

[Bericht gewijzigd door Fuzzbass op zaterdag 27 maart 2010 11:25:15 (11%)

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Ja, kennelijk leg je de voedingsmassa van de paneelmeter aan de meetmassa. Met een multimeter heb je een galvanisch gescheiden voeding (de batterij in de meter) dus dat gaat wel goed.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Heb je een speciale bedoeling met de manier waarop de roostervoeding geschakeld is? Ik bedoel: met de loper aan massa en één van de uiteinden aan het rooster.
Omdat de voeding verder zweeft werkt dit natuurlijk wel, maar het is net andersom dan de traditie. Zie ik een voordeel over het hoofd?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Frederick E. Terman

Honourable Member

Blijkbaar wel. :)

In circuits waarin de buis signalen versterkt doen we het niet graag zo, omdat de capaciteit naar aarde die je zo aan je rooster hangt, heel groot is en de voeding niet aan één van beide kanten aan massa kan hangen. Alletwee is, normaal gesproken, ongewenst.
Vandaar dat deze opstelling me opviel.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org