vacuum

maartenbakker

Golden Member

Op 31 maart 2010 10:00:01 schreef GJ_:
[...]
Die kunnen overigens ook geen uren draaien, gaan ze ook van stinken.

Enigszins off-topic, maar wat voor vacuumpomp kan een goed vacuum trekken en ook urenlang draaien? Dan zit ik zeker aan duur laboratoriumspul?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
GJ_

Moderator

Nee, er zijn er genoeg hoor. Ik heb hier een dikke schotten vacuunpomp, die kan 24 uur per dag draaien. Ik heb ook nog een GAST staan, ook goed om permanent te draaien.
Overigens is zo'n airco vacumeerpompje ook prima hoor. Je moet hem dan wel geen uren laten draaien maar dat is ook niet de bedoeling natuurlijk.

Shiptronic

Overleden

Mijn vacuum pomp mag wel uren achtereen draaien, maar van die robinair wist ik niet.

hier wat ter vergelijking, http://www.aircotechniek.nl/?cat_id=45606&prod_template_id=3&a… , houlang die mogen draaien weet ik niet.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ikzelf heb een tijdje geleden ook eens een vcuumvormer gebouwd die ik ook met een stogzuiger vacuum trek.
Waarom die van jou stinkt?? misschien te lang aan staan?
ik verwarm ook mijn PE plaat van 1.5 mm met een zelf gemaakte gloeispiraal totdat het kunstof een paar cm door hangt.
stofzuiger aan
Dan meteen boven mijn mal kiepen goed aandrukken zodat er geen lucht in lekt.
10 seconden wachten...klaar. waarom uren draaien?

Ikzelf heb ook alles afgesnuffeld naar een alternatief voor mijn stofzuiger maar het probleem zit niet zozeer in de kracht maar in de hoeveelheid lucht die hij in een korte tijd weg zuigt.
Wil je een koelkast compressor gebruiken dien je een buffervat te maken dat minimaal 2x de inhoud heeft van jou vacuumkamer (kist)
anders is jou kunstof afgekoeld alvorens het over jou werkstuk kan vormen.en dat gaat waarschijnlijk met een degelijke pomp erg lang duren.
ronde hoeken in jou werkstukken is meestal te wijten aan onvoldoende verwarming van de kunstof of lekkages tussen het raam en de kist.
Hieronder een paar foto's
http://www.uploadarchief.net/files/download/afb0059.jpg
Mijn vacuumvormer met zelfgemaakte inlayers voor een A4 ladenkastje
http://www.uploadarchief.net/files/download/afb0060.jpg
Het ladenkastje met inlayers en wat componentjes.
10 kleine vakjes voor wat losse componentjes, en door wat latjes weg te halen heb ik grotere vakken gemaakt zoals op de vorige foto te zien is.

afgelopen dagen vrij druk geweest dus niet verder kunnen spelen. jouw apparaat is een heel stuk mooier als mijn baksel.

ik moet denk ik eerst een mooi verstelbaar raam hebben waar ik de plaat in opspan. wand met flexibele hete platen kunstof in je handen is niet heel handig.

een goed opspanraam die de plaat over de volle lengte en breedte vastpakt is echt onontbeerlijk.
Mijn vorige raam was een stuk kleiner zodat ik die met de kunstof zo in de oven kon leggen, maar ik moest aan een grotere omdat ik voor zoveel laden zo efficent mogelijk mijn (dure) platen wou gebruiken.

Wauw!! Kareltje, dat is mooi werk!! Kan je daar meer over vertellen in een eigen topic?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - RIP

Als je eens tegen een oude Kirby 2000 aanloopt, ben je er...

(Zo'n Staande metalen pantoffelstofzuiger met externe zak en koplamp...)

Die dingen hebben langs de motor een seperate luchtstroom voor koeling, terwijl de aangezogen lucht in een gesloten cirquit naar buiten wordt geleidt.
Zelfs als die aanzuigtoevoer geblokkeerd zou raken, zal je de motor niet oververhitten, want de seperate luchtstroom blijft gewoon bestaan, zolang de motor zelf draait.

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view

ik heb nu twee koelkastpompen. eens kijken wat ik daar mee kan.

wat betreft dat opspan raam. Is het noodzakelijk om alle 4 de zijden op te spannen? Ik wil graag varibel zijn in op te spannen formaten. Als dat aan 4 zijde moet word het een heel lastige constructie.

kareltje, welke afmetingen gaten heb jij en hoever staan ze uit elkaar?

Op 3 april 2010 18:14:46 schreef Jan klaasen:
ik heb nu twee koelkastpompen. eens kijken wat ik daar mee kan.

wat betreft dat opspan raam. Is het noodzakelijk om alle 4 de zijden op te spannen? Ik wil graag varibel zijn in op te spannen formaten. Als dat aan 4 zijde moet word het een heel lastige constructie.

kareltje, welke afmetingen gaten heb jij en hoever staan ze uit elkaar?

Het is ABSOLUUT noodzakelijk dat de kunstof aan alle zijden ingespannen is, de kunstof wordt erg zacht en lijkt op een natte zeem als die over het werkstuk getrokken word.
Ik heb het zelf eens geprobeerd met een iets smallere kunstof maar het resultaat eindigde bij het afval.
Ik heb mijn raamwerk zo gemaakt, dat ik er losse kokertjes tussen kan schroeven om evt. het raam te verkleinen.
De kunstof platen die ik gebruik zijn 1000x600 mm die ik nu in doormidden deel zodat ik precies de maat heb voor mijn volledige raam.

De gaatjes die ik geboord heb zijn 5 mm in een raster van 2 x 2 cm
maar als ik het over zou doen dan zou ik kleinere gaatjes boren in een kleiner raster.
Dit om een betere luchtafvoer te krijgen in de hoekjes.
Zorg ook dat het raam overal goed afsluit, anders verlies je teveel vacuum.
Alle overtollige gaatjes plak ik zorgvuldig af.

dat ervaar ik ook. Ik heb nu ook een raster van 2x2 met 5mm gaten. en kleine scherpe hoeken zijn lastig. ook zuig ik het plastic in een beetje in de gaatjes. ik zal eens een nieuwe plaat maken.

ik span nu niets in maar leg de kunstof plaat (heeeeeel hete zeem) los op de plaat. Ik zorg met behulp van tape dat alleen het gebied waar de plaat ligt word gezogen.

Arco

Special Member

Je kunt 'm ook met een slangetje op het inlaatspruitstuk van een auto aansluiten, maar dat is wel wat omslachtig... :)

Ik zoek trouwens al een tijdje naar een klein betaalbaar vacuumkamertje. (10x10x10 cm is al genoeg).
Het is om kleine gegoten kunsthars onderdelen van luchtbellen te ontdoen voor het uitharden.
Alle modellen die je ziet zijn of erg groot, of akelig duur...
Bestaan die wel kant en klaar, of wordt het dan toch doe-het-zelf?...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 3 april 2010 18:50:59 schreef Jan klaasen:
dat ervaar ik ook. Ik heb nu ook een raster van 2x2 met 5mm gaten. en kleine scherpe hoeken zijn lastig. ook zuig ik het plastic in een beetje in de gaatjes. ik zal eens een nieuwe plaat maken.

ik span nu niets in maar leg de kunstof plaat (heeeeeel hete zeem) los op de plaat. Ik zorg met behulp van tape dat alleen het gebied waar de plaat ligt word gezogen.

Die tijd die jij nodig hebt om die hete 'zeem' over het werkstuk te leggen, met alle lekrisico's van dien, is te lang om het kunstof erg zacht te houden.
ook de kans op plooien is dan erg aanwezig.
sommige systemen creeren eerst een overdruk om de 'zeem' wat op te rekken als een ballon, dit voor vooral hogere wekstukken.

Ik zoek trouwens al een tijdje naar een klein betaalbaar vacuumkamertje. (10x10x10 cm is al genoeg).
Het is om kleine gegoten kunsthars onderdelen van luchtbellen te ontdoen voor het uitharden.
Alle modellen die je ziet zijn of erg groot, of akelig duur...
Bestaan die wel kant en klaar, of wordt het dan toch doe-het-zelf?...

Ik weet precies wat je bedoeld.
die dingen zijn inderdaad erg duur, en ook ik ben van plan om zoiets ook eens zelf te maken.
zo'n vavuumkamertje moet aan 2 eisen voldoen 1) goed vacuumdicht zijn
2) snel te openen want de hars wacht niet op jou.
Ik zou een stuk pijp nemen die groot genoeg is voor mijn kan met hars.
Aan 1 zijde dicht lassen met een aansluitstuk voor mijn pompje.
Aan de andere zijde een flens lassen.
Als deksel/kijkglas een stuk acrylaat met aan 1 zijde een scharnier, en aan de andere zijde een snelsluiting.
Als pompje, wat hiervoor niet zo groot hoef te zijn, dacht ik aan een pompje waarmee ze plastic zakken mee leegzuigen

Waar halen jullie die platen PE als ik vragen mag?
Zal wel een paar jaar duren voordat ik er tijd aan heb, maar wil ook nog steeds zo'n apparaat gaan maken.

Inderdaad, een waterstraalvacuumpomp, hoe kon ik het vergeten!!
Die dingen halen een behoorlijk vacuum.
Met een beetje vaardigheid op de draaibank maak je hem zelf.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - RIP

Op 3 april 2010 19:34:52 schreef niels v.v:
Waar halen jullie die platen PE als ik vragen mag?
Zal wel een paar jaar duren voordat ik er tijd aan heb, maar wil ook nog steeds zo'n apparaat gaan maken.

http://www.kunststofshop.nl/

Ooit gedacht aan pneumatische vacuumpompen? http://pneumatiek-nl.timmer-pneumatik.de/vakuumtechnik/vakuumpumpen.ht…
Ik heb helaas geen compressor en binnenshuis vond ik dat niet echt buurvriendelijk

sorry er ging iets mis met posten

[Bericht gewijzigd door Kareltje op zaterdag 3 april 2010 20:54:19 (85%)

4 Zaken zijn voor dit proces belangrijk, een goed sluitend raam, een gelijkmatige verwarming, een flinke buffertank en een vacuumpomp. Ik heb vroeger aan een dergelijke machine gestaan dus ik weet hoe het werkt. Onder de machine zat een pedaal en daarmee trok je de kraan open onder de mal. Met een flinke buffertank heb je al een hoop gewonnen en heb je niet eens zo'n grote vacuumpomp nodig. Een compressor achterstevoren gebruiken wordt geen succes, omdat je de olie er uit zuigt. Membraampompen zijn ook minder geschikt en een kleine vacuumpomp is wel ergens tweedehands op te scharrelen.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Op 3 april 2010 19:31:44 schreef Kareltje:
[...]
Die tijd die jij nodig hebt om die hete 'zeem' over het werkstuk te leggen, met alle lekrisico's van dien, is te lang om het kunstof erg zacht te houden.
ook de kans op plooien is dan erg aanwezig.
sommige systemen creeren eerst een overdruk om de 'zeem' wat op te rekken als een ballon, dit voor vooral hogere wekstukken.

dat kan ik heel snel hoor. omdat de hele kamer enigzins warm word gaat dat afkoelen niet zo snel

ik zal straks even een foto maken van mijn (test) opstelling

Op 4 april 2010 10:46:19 schreef Jan klaasen:
[...]

dat kan ik heel snel hoor. omdat de hele kamer enigzins warm word gaat dat afkoelen niet zo snel

ik zal straks even een foto maken van mijn (test) opstelling

Foto's doen het altijd beter dan woorden.
Maar volgens mij heb je dan echt veel restruimte (lees: afval) nodig om het meteen sluitend over jou werkstuk te krijgen.
We gaan een periode van veel vrije dagen tegenmoet, ik zal dan mijn vormer weer eens opstellen (mogelijk met mijn andere warmtebron) en eens proberen er een youtube-filmpje van te maken.
Ik ga op mijn werk een andere mal maken waarmee ik 15 vakjes kan maken, vooral voor mijn weerstandjes.

4 Zaken zijn voor dit proces belangrijk, een goed sluitend raam, een gelijkmatige verwarming, een flinke buffertank en een vacuumpomp

volkomen gelijk! maar we praten hier over hobbymatig (betaalbaar) apparaat.
Ik heb het gelukkige voordeel dat ik alle metalen delen zoals het raamwerk zelf kan maken.
Elektrische gril elementen zijn er volop op de vlooienmarkt te vinden.
Voor een gelijkmatige warmteverdeling leg ik hierop een 3 mm dikke alluminium plaat.
over die buffertank heb ik het hier al meer gehad, als je een sterke pomp hebt, die wel goed vacuum zuigt maar niet genoeg lucht verplaatst heb je inderdaad een buffertank van +/- 2X de inhoud van je vacuumkast nodig.
Hierover is op internet best wel veel te vinden.
Een stofzuiger heeft iedereen (denk ik) maar goede pompen zijn erg duur.een buffertank maken met bijbehorende vlinderklep zou voor mij geen probleem zijn, maar mijn vormer meet nu al 650X110 mm, omdat nogeens verder uit te breiden voor die paar keer dat je die gebruikt....

de test opstelling

http://www.uploadarchief.net/files/download/p1010501.jpg

wat betreft die rest ruimte. als je niet altijd het zelfde maakt heb je daar natuurlijk altijd last van.

ik heb nu een koelkast motor staan. dat ding trekt berhoorlijk vacuum maar wel heel langzaam. maar ik kan natuurlijk een buffervat vacuum maken en dat met een kogelkraan openen.

Op 4 april 2010 13:44:40 schreef Jan klaasen:
de test opstelling

[afbeelding]

wat betreft die rest ruimte. als je niet altijd het zelfde maakt heb je daar natuurlijk altijd last van.

ik heb nu een koelkast motor staan. dat ding trekt berhoorlijk vacuum maar wel heel langzaam. maar ik kan natuurlijk een buffervat vacuum maken en dat met een kogelkraan openen.

een omgekeerde tafelgril heb ik al eens meer gezien.
Ik schat jou werkvlak ong. op A4 formaat.
Hoe ondersteun jij jou kunstof plaat? en is jou vacuumkamer goed afgesloten? Ik mag aannemen dat die naden goed afgekit zijn, anders gaat het niet echt goed werken (ronde hoeken)
Denk eens aan een luchttank van een oude vrachtwagen als buffervat, zoals die er aan de zijkant onderhangen, ze zijn niet zwaar en goed verkrijgbaar.

uiteraard is het allemaal dicht gekit (aan de binnenkant).... door de tape die je ziet heb ik het effectieve oppervlak nu verkleind. Tussen de twee zijkanten zit 51 cm... dat betekend dat ik platen van 50 breed kwijt kan (de praxis verkoopt hier platen PS van 50x100cm) effectieve diepte is nu zo´n 40 cm.

het kunstof word nu helemaal niet vast gehouden.....en dat is niet ideaal, maar het is een test. aan de bovenkant zie je wat frutsels die ik even snel van rest spul in elkaar heb gezet

qua tank zat ik ook te denken aan een expansievat van een CV installatie. of iets dergelijks