led vu meter

Henry S.

Moderator

Op 17 april 2010 00:07:46 schreef lenn.m:
ik begrijp enkele dingen niet van de let vu meter hier op de site.

Wat begrijp je wel?
http://www.circuitsonline.net/forum/view/29138

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

wel ik begrijp hoe ik de spanning moet aansluiten maar begrijp niet waar ik de line van de vu meter op moet aansluiten.
wie kan of beter gezegd wil mij helpen.?

Hugo Welther

Moderator

Op wat voor type versterker wil je dit aansluiten?

Een "line" signaal vindt je bijvoorbeeld tussen een voor en eindversterker, master uitgang van een mengpaneel of en tape uitgang van een versterker.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

beste,

bedankt voor je serieuze reactie!
wel ik heb een radio die is aangesloten op een mengpaneel en dan op een versterker, en zou hem dan graag op het mengpaneel aansluiten. deze beschikt over line uitgang. maar dat is toch dat rond plugje met een pinnetje eraan he zo een rood en een wit?

Hugo Welther

Moderator

Het lijkt er wel op. Dit wordt een chinch plug genoemd.
Pinnetje is de "hot" (=signaal) de buitenring de GND. Beide gebruiken om de VU meter aan te sluiten.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

aah bedankt!

moet ik die 2 dan samen nemen?

Hugo Welther

Moderator

Niet direct samenknopen, maar via twee weerstandjes van 1k ohm.
Je sluit anders het linker en rechterkanaal kort.
Het zou netter zijn geweest om twee VU-meters te maken.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

aah oke ik ga eens proberen. alvast heel erg bedankt!!

mvg lenn

ja ik heb hem getest maar nog steeds geen teken van leven. hieronder even een tekening hoe ik hem heb aangesloten

http://uploader.be/output/1271497488.jpg

[Bericht gewijzigd door lenn.m op zaterdag 17 april 2010 11:45:13 (15%)

Is er niet een draaiknop die je eerst verder open moet zetten, voor er een uit signaal is?

al eens geprobeerd met een andere versterker?
mss foutje bij het solderen

de line out uitgang werkt, die heb ik getest. de schakeling is gemaakt op het breadboard. maar jullie denken ook dat mijn aansluitingen hier een stukje boven goed zijn?

als je al niet weet waar je plus en min op moet aan sluiten, en signaal in, weet je dan wel zeker dat je de rest goed heb gedaan?

zit je leds wel goed...? zodat de stroom van de plus naar het IC loopt?

en je signaal, ook 1 draadtje op de ingang, en eentje op de min...?

[Bericht gewijzigd door Arjan Swets op zaterdag 17 april 2010 12:52:40 (15%)

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

wat kun je hier nou verkeerd doen?
Ligt de buitenkant van de cinch wel degelijk aan de min, anders zweeft het ingangssignaal.
Gebruik je wel een gelijkspanning als voeding?
Ik vind 7 volt zo'n rare waarde!!
Toch geen willekeurige AC-adapter?

Gr.

beste,

ik gebruik een afgevlakte en gelijkgerichte gelijkspanning waarom 7 volt? wel omdat de transfo 7 volt is die ik gebruikte. ik ben namelijk mijn voeding nog aan het afwerken ( bekisting aan het maken)

dan de buitenkant van de cinch aan de min heb ik niet gedaan nee, dus de binnenkant van de cinch aan de vu meter en de buitenkant aan de - in dit geval 7 volt?

?

mvg lenn

Arco

Special Member

Als de trafo 7 volt is, is de gelijkgerichte spanning > 10 volt, geen 7v...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ik bedoel dat er 7 volt uitkomt,,,,,,,,,, zie volgende pagina!

maar klopt het dat de binnenkant van de cinch aan de vu meter en de buitenkant aan de -
?
mvg lenn

Arco

Special Member

Binnenkant aan pin 5 van LM3915, buitenkant = Gnd (-)
Moet ook al uitslaan als je pin 5 aanraakt met je vinger...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ja, na het uitvoeren wat jij had gezegd werkte het nog niet. toen heb ik voor de zoveelste keer alles op het breadboard gecontroleerd. toen bleek dat er een draadje los zat, nja, ik ben een beginner en problemen die bij vorige schakelingen zich voor deden waren het zelfde. maar bedankt!!!