Diodes - kleurkodering

Er is het één en ander over te vinden op het forum, maar toch zit ik nog te twijfelen.
http://img704.imageshack.us/img704/3985/diodes.jpg
Dit is een printplaat waar een paar diodes rondom een UA741 opamp zitten. Er staat geen tekst op, maar wel 3 gekleurde ringen:
Oranje (breed) - Bruin (smal) - Violet (smal).
Met deze lijst kom ik dan op een waarde '317'. Tevens heb ik hier ergens op het forum (kan het topic zo snel niet meer terugvinden) gelezen dat een transparanta achtergrondkleur betekent dat het een '1N' diode is.
Dat samen zou betekenen dat het een '1N317' is. Zou kunnen, want die bestaat; alleen niet bij mijn vaste webshops.

Mijn vragen zijn nu dus:
1. Klopt mijn conclusie dat hier om 1N317's zou gaan?
2. Kan ik deze in een na te maken print vervangen door 1N4148's, of is dat een wel heel retorische vraag zonder verdere info of schema?

So far...so good...KABOEM! | Cars, motorcycles and metalworking => Visit Willy's website!
Evarist

Golden Member

Lijkt me meer een 1N4148 te zijn, gezien de aanwezigheid rond een opamp. Kan ook BAX47 zijn.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
maartenbakker

Special Member

317 klopt, maar 1N niet. Het zijn Europese diodes en dan betekent een blanke achtergrond BA (lichtblauw is bijvoorbeeld BAW en ik meen vagelijk te weten dat zwart BAX is). Het zijn in dit geval BA317's van Philips. De kleurcodes zijn ooit rond begin 1990 in Elektuur uitgelegd op die kaarten voorin het blad.

Gezien de specificaties (30V 100mA) is vervangen door 1N4148 zonder meer mogelijk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

OK, bedankt.
Ik ga het eens proberen met 1N4148's.

So far...so good...KABOEM! | Cars, motorcycles and metalworking => Visit Willy's website!