Hoe heet deze schakelaar?

Ik heb thuis een tv waar de schakelaar niet meer van werkt.
Dus ik wou deze repareren en ik heb de schakelaar eruit gehaald en gezien dat deze niet meer goed schakelt.
En ik wou vragen of iemand weet hoe deze schakelaar werkt :

http://img530.imageshack.us/img530/9012/cimg4024.jpg

http://img222.imageshack.us/img222/8141/cimg4025.jpg

Want er staat geen enkele naam op het enige wat er opstaat is :

8/128A250Vac u
MG
PROMIMET

Alvast bedankt

Shiptronic

Overleden

het zal een dubbelpolig maak zijn, evenuit vissen hoe hij door verbind, met een multimeter goed te doen, paar ker meten en ook de schakelaar tussen tijds bedienen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Anoniem

Heb je er al eens met multimeter mee gespeeld?
Dan weet je hoe de contacten liggen (normaal open of normaal gesloten)

aan de beschrijving denk ik dat je tot 250V wisselspanning mag aansluiten.

maar 128 A lijkt mij iets te veel stroom die er door zou kunnen vloeien, dus zeker ben ik niet

Ik weet hoe hij werkt alleen ik weet de naam niet.

Want ik moet een nieuwe vinden maar ik weet niet op welke naam ik moet zoeken.

Hugo Welther

Moderator

Dubbelpolige TV netschakelaar. Dat zal Nedis of ASWO worden om zo'n schakelaar te verkrijgen.

Als je nu merk en chassis nummer van de TV hier neer zet zal één van de TV goeroes wel reageren. Dit soort schakeklaars zijn vrij specifiek voor een merk of type TV chassis.

Verplaatst naar Video en TV

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Het gaat hier over de televisie genaamd "Aristona (UVSH) 52TA4311/03"

Ik heb zelf nog nooit van dit merk gehoord (de televisie was namelijk 2de hands)
Maar ik hoop dat iemand weet waar ik deze schakelaar kan vinden

Hugo Welther

Moderator

Aristona is een Philips dochter. Dit merk bestaat al meer dan 60 jaar.

Het gaat om het chassisnummer, niet het typenummer.
Het chassisnummer zal ook wel ergens op de achterkant staan.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Normale TV schakelaar met veel problemen. Deze zit oa. in de EM. MG en de L serie. Aristona is een in licentie gebouwd toestel van Philips. Deze schakelaars zijn in 2 uitvoeringen leverbaar, met een haakse beugel en met een rechte beugel. Dit zijn de beruchte knal schakelaars!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Shiptronic

Overleden

De brand veroorzakers? is er dan tegenwoordig wel een goede vervanger? eenzelfde terug plaatsen lijkt me niet verstandig.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Het grote probleem met deze schakelaars is, dat door de inschakelstroom een beetje van de schakelcontakten gaat verdampen en in het inwendige van de schakelaar een geleidende laag gaat vormen.
Daar is wat aan te doen, gewoon het toestel eerst in stand-by schakelen en dan uit zetten. Bij het inschakelen zal het toestel ook weer in stand-by aan gaan en dan met de A/B opstarten. Dan heb je niet de demagnetisatie en de elco stroom in één keer, waardoor de schakelaar ook veel langer mee zal gaan. Ik heb nog een rechte uitvoering van deze schakelaar liggen, die mag je zo van mij hebben. Die lip is met wat handigheid en een goede tang wel haaks te maken.

Groetjes Hans.

Nummer van de haakse bevestiging : KN670000 (482227613603)
Dit diegene die jij hebt.

Rechte schakelaar heeft als nummer: KN670100 (482227613592), deze past ook gewoon als je de "oren" omklapt.

KN nummers zijn van Nedis, de 4822 zijn originele philips partnummer (en zijn tien zo duur)

Heel erg bedankt Martijn.

Dat is hem inderdaad

Maar ik kijk eerst of ik iets met Hans kan regelen en anders ga eens kijken waar ik hem bij nedis kan kopen.

Want ik kan hem niet zelf bij Nedis kopen of wel?

dat zijn idd erg slechte schakelaars , ik heb ook weleens 1 contact doorverbonden zodat er nog een jaar bijkon eer de tv wegkon . heb er ook gehad die sluiting hadden en dan klapt er de zekering in de groepkast uit gezien vaak de 4 amp van de tv achter deze schakelaar zit ( wat dus niet moet ) de contacten schakelen van voor naar achter en de 128amp is wel waar , maar alleen de inschakelstroom kortstondig . een gewone lichtschakelaar is zo weggebakken met die inschakelstromen .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Tis gewoon een PC schakelaar, hebben we gewoon op voorraad liggen...

Ik zal die schakelaar even aanpassen voor haaks, ik heb hier de mogelijkheden voor. Komt volgende week wel binnen, het postagentschap hier is Zaterdag en Zondag dicht, dus Maandag gaat het op de post. Ik doe er toch niets meer mee, dus weer iemand gelukkig gemaakt.

Groetjes Hans.

maartenbakker

Special Member

@shiptronic: feitelijk zijn alleen de originele onbetrouwbaar. De goedkope vervangers uit het verre oosten gaan in principe nooit stuk(...) Volgens mij levert Philips die tegenwoordig ook, en ook de oude voorraad van Koenig die Zoef nog heeft liggen van voordat dat merk opgedoekt werd, is uitstekend.

@testman: wil je dat NOOIT meer doen? Indien doorverbinden, dan complete schakelaar verwijderen in verband met brandgevaar en zoals je zelf zegt: kortsluiting! Al die schakelaars hebben exact hetzelfde mankement en zijn zonder meer onveilig als je ze laat zitten. Ook als ze per ongeluk nog niet zo ver heen zijn.

@zoef en hugo: maak van dat in licentie vervaardigen maar gewoon door Philips zelf vervaardigen, Aristona is al ongeveer sinds mensenheugenis geen dochter maar een submerk van Philips. Een van de weinige merken die dat niet was, was Erres (en ook die hebben toen het nog VdH was geen apparaten maar slechts wat patenten in licentie gehad, en nadat VdH was overgenomen werd er na ongeveer een jaar ueberhaupt geen consumentenelectronica meer zelf vervaardigd).

@algemeen: Promimet kende ik nog niet als fabrikant van defecte schakelaars, meestal zijn ze van Stelvio (gestyleerde S als merkteken).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Schakelaar is onderweg.

Groetjes Hans.

Ik heb de schakelaar ontvangen en gelijk in de tv gezet.

En nu werkt alles weer perfect.

Heel erg bedankt Hans dat je die schakelaar hebt opgestuurd.

Groetjes
Maarten

Loop nu ook tegen hetzelfde probleem aan. De Promimet schakelaar is kapot. Is Stelvio nog slechter? En zo ja, zijn de alternatieven nog te krijgen?

Groeten,
Henk

maartenbakker

Special Member

Stelvio zijn de schakelaars die altijd stukgingen en door Philips standaard vervangen werden door een Chinese netschakelaar die wel heel bleef. Aftermarket waren er ook andere Europese schakelaars te krijgen die goed waren. Preh, GDE (als ik me goed herinner) en nog wat andere. Met een foto van de schakelaar en het type van het toestel, is er misschien al iemand te vinden die hem gewoon heeft liggen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 16 december 2019 15:28:59 (51%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Schakelaars van Petrick waren anders ook niet best... ;)
Zijn wel per 4 te vinden, misschien hebben ze ook losse: https://nl.aliexpress.com/item/32495222297.html?spm=a2g0o.productlist.…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 16 december 2019 15:33:41 schreef Arco:
Schakelaars van Petrick waren anders ook niet best... ;)
Zijn wel per 4 te vinden, misschien hebben ze ook losse: https://nl.aliexpress.com/item/32495222297.html?spm=a2g0o.productlist.…

vreemd ik heb ze liggen maar het metale deel zit niet in het midden vd schakelaar , ook het blauwe deel zit 180 gr gedraaid
het metale gedeelte is er af te schuiven en over te zetten

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
maartenbakker

Special Member

Zoveel jaar na dato nog een semi-nuttige of in elk geval wetenswaardige aanvulling... Stelvio is niet nog slechter dan Promimet; ze zijn in 1995 gefuseerd zodat het waarschijnlijk exact dezelfde rottige schakelaar is alleen sinds 1995 onder een nieuwe naam.