Temperatuur verlagen led-weerstanden

Alleen berichten met de trefwoorden “led weerstand” worden getoond. Alle berichten tonen

Graag jullie advies over het volgende:

Ik heb 7 leds (3,3v, 20mA) op een 12v(1A)DC voeding aangesloten.
De leds doen het goed, alleen de weerstanden worden erg warm.
Vooral die van 120 worden boven de 100 graden.

code:

    |-------------------o GND    o +12V
    |                             |
    |  ___     LED                |
    |-|___|----|<-----------------|
    |  470                        |
    |                             |
    |  ___     LED   LED   LED    |
    |-|___|----|<----|<----|<-----|
    |  120                        |
    |                             |
    |  ___     LED   LED   LED    |
    |-|___|----|<----|<----|<-----|
       120

Hoe kan ik de temperaturen omlaag brengen?

EDIT 23/5 8:47 Circuit aangepast

Frederick E. Terman

Honourable Member

Niemand; maar het schema is fout. Daar zijn de spullen aangesloten tussen −12 en +12V - en dat is nu eenmaal een verschil van 24V.

Als je 12V bedoelt (en geen 24), dan moet je het getal 12 er maar één keer bij zetten.

Enfin, nu de schakeling zelf. 3 maal 3,3V is 9,9V. Van de 12V blijft er dus 2,1V over; die staat over 120 ohm. Zo zou de stroom dus 17,5mA moeten zijn, en het in de weerstand verstookte vermogen zou dus nèt geen 37mW zijn.
Daarvan wordt zelfs een 1/8W weerstandje (dat immers 125mW zou mogen hebben) helemaal niet warm.

Er zit dus ergens een fout. Ik denk dat er over de LEDs bij die kleine stroom veel minder spanning valt dan 3,3V. Meet het eens na?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 22 mei 2010 17:31:53 schreef big_fat_mama:
?? wie sprak er van 24V?

Dat staat in het schema van slaapkop.

Bij 12 volt neemt de 120 ohm weerstand zo'n 50 mW op, daar krijgt hij het niet warm van, dus meten is weten.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@TS je zou misschien eens kunnen de spanning meten over elke weerstand. mits enige hersenbrekerij kun je dan het vermogen berekenen dat in elks wordt opgenomen. of als dat niet lukt dan post je de gemeten spanningen even, er is hier zat goede wil beschikbaar. mocht je ons dan ook nog mededelen voor hoeveel vermogen de weerstanden bestemd zijn dan konden we het probleem al een beetje aanvoelen.
in een heel communicatief moment zou je misschien al kunnen beginnen met de kleur van de LED's te laten weten, dan is er al een ruwe inschatting mogelijk.
in afwachting van al deze nuttige informatie kan ik al wel een tip geven om de temperatuur van de weerstanden minder te laten oplopen: doe ze minder vermogen opnemen! werkt gegarandeerd!

het lijkt me overigens wel duidelijk dat "slaapkop" een vergissinkje beging bij het schematekenen: de tekst spreekt duidelijk van een 12V= voeding, dus als er in het schema een -12V voorkomt dan bedoelt zij/hij hoogstwaarschijnlijk de minkant van die 12V-voeding.

Slaapkop, even bevestigen aub? Je ziet dat er hier volop hulp beschikbaar is, maar help ons even helpen aub!

[Bericht gewijzigd door klein is fijn op zaterdag 22 mei 2010 22:23:12 (20%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Je kunt ook 2 weerstanden parallel zetten. Een van 270 Ohm en 1 van 220 Ohm. Vervangingsweerstand is dan 121 Ohm. Bij die andere 2 van 1K.

Het mooiste zou het maken van een stroombronnetje zijn.

[Bericht gewijzigd door theove op zaterdag 22 mei 2010 18:16:03 (18%)

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get
Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat mag niet nodig zijn om 0,037 W te dissiperen.
Eén weerstand moet dat kunnen; de allerkleinste mogen al 3½ × zoveel hebben.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Misschien is het handig om even te melden om welke led's het gaat, datasheet nagekeken welk voltage de led min en max mag hebben? mss klopt er daar ergens iets niet.

Ik denk dat de LEDjes parallel staan. En dan worden de weerstandjes van 120 heter dan die van 470.

Ik denk dat slaapkop werkelijk -12V bedoelt. Dan wordt er dus VEEL meer dan 2.1V weggewerkt door de weerstand. Niet vreemd dat de weerstand dan warm wordt.
Slaapkop moet maar eens wakker worden en meten hoeveel spanning de voeding afgeeft.

reading can seriously damage your ignorance

Ik vroeg me al af waarom jullie zo aan het schelden waren op de TS, maar dat is echt zijn nickname...

Er zijn maar weinig LEDs bedoeld voor 20mA, waar dan ook 3V3 over valt, dus ik dat het daar mis gaat. De stroom is waarschijnlijk ook een stuk hoger, omdat de spanningsval over de LEDs veel kleiner is dan 3V3 per stuk. Het meten van de door de schakeling opgenomen stroom zou dan ook wel handig zijn.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Foutje in 't circuit, het is idd 12V=

Heb voor de voeding te gebruiken natuurlijk even getest op de spanning. Dit was ~12 Volt (12.1).

De leds waarover het gaat zijn die van Leds-Buy: 3mm blauw

De weerstanden nagemeten
470 is werkelijk 464
120(1) is werkelijk 117
120(2) is werkelijk 119

Ga nu even de spanningsval meten...

[Bericht gewijzigd door Slaapkop op zondag 23 mei 2010 09:10:09 (24%)

Op 23 mei 2010 08:09:00 schreef Slaapkop:
De weerstanden nagemeten
470 is werkelijk 464
120(1) is werkelijk 117
120(2) is werkelijk 119

Verhoog die weerstanden allereerst maar eens: 470 wordt 560, 120 wordt 150: in licht-oprengst ga je het echt niet merken, maar je LED's haal je wel van hun 'op de tenen presteren' af.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 23 mei 2010 08:09:00 schreef Slaapkop:
Foutje in 't circuit, het is idd 12V=

Je bedoelt waarschijnlijk: foutje in het schema; en het circuit klopt.
Circuit (schakeling) = echt; schema = tekening.

Je zou eens bij verschillende stromen de spanning over de LEDs moeten meten. Ik durf wedden dat er bij 20mA geen 3,3V over staat!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

@FET: volgens de datasheet toch wel (het zijn overigens blauwe LEDs). Mogelijk heeft de TS niet de LEDs waar de datasheet over gaat, maar dat is nogal moeilijk vast te stellen, aangezien er geen typenummer op een LED staat.

Als de weerstanden te heet worden, lijkt het logisch dat er veel meer stroom loopt dan de bedoeling is, en dat dus de spanning over de LEDs lager is, of de voedingsspanning hoger is dan verwacht. Die laatste heeft de TS al nagemeten, dus alleen de LEDs blijven over.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Na een frisse blik op het geheel geworpen te hebben, kom ik tot de conclusie dat ik een vreselijk domme fout heb gemaakt. Het schaamrood staat me op de wangen.

Ik had het schema goed, maar het circuit fout. In plaats van de 3 leds in serie te zetten, had ik ze parallel staan. Nogal logisch dat de weerstand dan heet wordt. (tevens wonderbaarlijk dat de leds nog leven ;-))

Op 22 mei 2010 18:35:33 schreef Giox:
Ik denk dat de LEDjes parallel staan. En dan worden de weerstandjes van 120 heter dan die van 470.

@FET
Giox wel;)

Nee, het was een logisch gevolg.

Als er problemen met de spaning of de waarde van de LEDs was geweest, was de weerstand van 470 als eerste warm geworden, omdat deze in verhouding de meeste spanning moet absorberen.

Aangezien SlaapKop schreef dat die van 120 warm werden leek het me logisch dat ze parallel stonden.

Er komt dan 24 mA over iedere LED te staan (die hebben het dus best wel zwaar gehad) en iets van 600mW wordt van de weerstand gevraagd (eventjes uit het hoofd).