Universeel Devboard

Alleen berichten met de trefwoorden “breadboard” worden getoond. Alle berichten tonen

Lucky Luke

Golden Member

Beste medeCO-ers,

Ik zit een beetje te denken om 's een devboard te maken voor PIC/AVR/?. En dan niet of PIC, of AVR, maar beide. En eventueel nog andere controllers ook. Misschien een beetje ambitieus. Misschien komt er nooit van. Misschien wordt 't beste devboard ooit. Maar dit topic is om erover te brainstormen.

Het plan is een universeel ontwikkelplatform te bedenken voor meerdere typen controllers. De controller zit dan op een opsteekprintje en krijgt voeding van de basisprint. Op het opsteekprintje kan evt. een controllerspecifieke ICSP aansluiting zitten, dat maakt de basisprint weer eenvoudiger. Eventueel andere controllerspecifieke zaken ook op het controllerprintje: dingen als oscilatoren en het onvermijdelijke 100nf-je.

Op de basisprint dingen als LCD, schakelaars, led's, EEPROM. Het "speelgoed". Meer "speelgoed" valt via headers aan te sluiten. Ook is het board op die manier aan een breadboard te hangen.

Het leuke van een dergelijk systeem is dat al het "speelgoed" van het devboard met elke controller gebruikt kan worden en dus niet dubbel hoeft te worden aangeschaft. Het controllerprintje zorgt ervoor dat b.v. de ADC van de PIC op dezelfde pinnen van het devboard/basisprint terecht komt als de ADC van een AVR. Hetzelfde geldt voor de andere speciale pinnen (interupt-on-change, UART, etc.)

Het doel van dit topic? Roep al je zotte ideën, en selecteren/afschieten van ideeën doen we later wel. Met een beetje gelukt rolt er nog een devboard uit waar je zelf ook wat aan hebt, en anders hebben we er toch leuk over kunnen fantaseren en zijn de genoemde ideeën nog bruikbaar voor een minder ambiteus devboard.

female headers om makkelijk met draad naar breadboard te gaan? :+
Stackable?
Arduinoshield compatible? >:)
built in breadboard?
Touch screen? :D
Niets is te gek! Brult u maar!

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

Even een update: Ik ben voor wat dwarfboardjes van voti gegaan, zijn inmiddels aangekomen en gesoldeerd. DB001 met 16F887, het boardje met LED's en het boardje met schakelaars. Voor het LCD maak ik wel gewoon een kabeltje, evenals voor dwarf <-> breadboard.

Is een heel mooi modulair systeem, dat DWARF. Niet duur ook. En flexibel.

Ben zelf bezig met een dwarf-serial boardje (Wacht nog op Technojunk om dat te laten etsen).

Later kan ik nog boardjes toevoegen met alle speelgoed wat ik verder op m'n devboard zou willen.

En een boardje á la DB001 met een ATmega, of met een ATtiny, kan natuurlijk ook.
Heel mooi modulair systeem.

Zo, straks nog even wat verbeteringen aanbrengen aan m'n wisp en nog wat andere laatste loodjes en ik heb een development platformpje. Elke keer weer dezelfde dingen in breadboard steken is toch niks.

Geen zorgen Karel, KLM5 vordert ook gestaag

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)