Hallo......

Ik wil het rechtse en linkse audio kanaal bij elkaar voegen nu heb ik deze manier gevonden ( zie link )

http://www.uploadarchief.net/files/download/xccv......png

Als ik zo weinig mogelijk kwaliteit’s verlies wil
is dit dan de juiste manier of weet er iemand wat beter's

het bij elkaar gevoegde signaal wil ik weer gaan versterken met een opamp ( opta …………………… )

alvast bedankt

is een prima methode.

dat kan prima eventueel kun je ze 22K oid maken omdat de opamp toch zat kan versterken maar 10K is prima.

de mono knop in een versterker is gewoon links en rechts aanelkaar , anders raak je veel signaal kwijt .

Afhankelijk van de impedantie van de uitgangen waar die monoknop aan hangt, blaas je dan dingen op of veroorzaak je op zijn minst behoorlijke vervorming. Voor lijnuitgangen kan het soms goed gaan, voor hoofdtelefoonuitgangen vaak al niet meer.

Op 3 juni 2010 16:57:42 schreef testman:
de mono knop in een versterker is gewoon links en rechts aanelkaar , anders raak je veel signaal kwijt .

Helemaal niet, altijd met weerstanden en een somversterker. Anders beinvoeden de kanalen elkaar teveel!

heb er net een paar schema's bijgepakt , maar in de voorversterker van een 80's preamp wordt de mono knop net voor de volumepot met l en r aanelkaar gehangen ,zonder weerstanden . en als je een tulpstekker uitgang van een cdspeler met l en r koppelt dan gaat er ook niks stuk , zelfs kortsluiten gaat goed , gezien de uitgangen over een c en weerstand lopen vereffenen die de geluidskanalen .

werken die microfoon jacks ook niet gewoon?

De ontwerper van zo'n versterker weet wat de uitgangsweerstand is van de trappen die hij parallel wil gaan zetten. Hij zal dus wel eens besluiten dat extra weerstanden niet nodig zijn.

Maar als je dat niet weet, is het goed voorzichtig te zijn. Misschien heeft je voorversterker wel extra laagohmige uitgangen.. ;)

Leesvoer voor oa testman: http://www.rane.com/note109.html

Here is the rule: Outputs are low impedance and must only be connected to high impedance inputs -- never, never tie two outputs directly together -- never. If you do, then each output tries to drive the very low impedance of the other, forcing both outputs into current-limit and possible damage. As a minimum, severe signal loss results.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (76%)]

er zit idd wel een stuurtrap voor nog ja , en in de manual van een f3610 zit de monoknop via een operational amplifier , maar ik heb nog nooit iets opgestookt door l en r uit bijv een cdspeler samen te voegen , ik snap wel dat niet helemaal gelijklopende kanalen elkaar gaan verdringen of beinvloeden maar dat het nou klinkt als 2 stemmen doorelkaar heen , nee .

ik mis wel de stereobreedte meteen en het klinkt ook minder open . maar gerekend met pre uitgangen van fabrieksapparaten gaat er niks aan stuk door ze samen te hangen . weerstanden van 10k in de ingaande lijnen dempen ook erg veel .in versterkers zit meestal maar 1 k in de directe lijn vanaf de cinchstekkers naar de sourceselector .