switching voltage regulator voor power leds.

Waar haal je de "kennis" vandaan dat een LED die 11.8W elektrisch verbruikt meer licht geeft dan een LED die 10.8W verbruikt, bij gelijke stroom?

Echt waar, jij bent zo stronteigenwijs dat ik ineens snap waar ons mestoverschot vandaan komt.

Als je nou eens leest en probeert de begrijpen wat al die mensen hier schrijven. Een groot deel van hen is al vele jaren met elektronica bezig, heeft er vele jaren voor gestudeerd, en een flink aantal verdient er hun brood mee. En toch denk je het, na zoveel pogingen om je iets uit te leggen, het nog steeds zelf beter te weten.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Tijdens de leerfase praktijk van de electronica kan je gerust leds parallel zetten. Het kan zelfs met verschillende kleuren leds. Dat is totaal geen probleem. Tijdens de leerfase praktijk kunnen leds met of zonder serieweerstand op iedere spanning branden en kunnen ze dus vanuit een geschikte spanningsbron aangestuurd worden. Je kan dus zonder probleem door het kiezen van een geschikte spanning 10,8W uit parallel geschakelde leds halen met maximale lichtopbrengst. Mocht er onverhoopt een ledje stuk gaan, beschouw dat gewoon maar als leergeld.

Henry S.

Moderator

Ik ga niet meer op TS reageren, elke poging hem wat te leren wordt beantwoordt met een lading onzin.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Voor mij is het ook de laatste poging...
Lees de post van ShutterFreak nog eens totdat je begrijpt wat hier staat.

Die LM3409 is een STROOMbron. Die geeft geen *@#! om de spanning. De enige reden dat je de spanning over de LEDs moet opgeven is om te zien of dit binnen de parameters van de componenten lukt. Als je 6 van je LEDs is serie zet lukt dat niet met die driver en kan Webench je dat ook zeggen.
Je moet dus een mimimale spanning hebben om je LEDs te doen oplichten. Met 3 LEDs is series bij de opgegeven voeding en die driver is dat geen probleem. Je kan dus alles wat met spanning te maken heeft vergeten. Enkel de STROOM is nu nog belangrijk.

Je LEDs geven hun maximum aan licht bij 2800 mA, dit is dus waar je de driver op moet instellen. De spanningsval over de LED is inherent aan de *LED*, de driver zal vanzelf, helemaal automatisch de rest doen.

Het verschil in de bins zit er in hoeveel stroom ze kunnen hebben en hoe efficiënt ze hier mee omgaan. Dat vermogen kan je gewoon vergeten, is maar marketing.

Op 13 juni 2010 14:56:43 schreef mwhens:
Dus als elke led een spanningsval van 4v heeft, en de leddriver output is 10.8v, terwijl de totale spanningsval over de leds 12v is branden de leds ook nog prima? word de stroom dan niet minder over de led?

Je moet de spanning BOVEN de drempelspanning houden, dus in jou geval MINSTENS 4V per LED (indien je er N in serie zet, tel je N x 4V).

Het vermogen van de led word hoger naarmate de spanningsval groter word, die stroom moet toch ergens vandaan komen?

Bingo! Je redeneert alsof een LED een WEERSTAND is, en je verwart ELEKTRISCH VERMOGEN met LICHTINTENSITEIT. Dit is dus twee maal FOUT :)

Wat zegt de datasheet van die LEDs?

Nog steeds ben ik niet zeker van hoe ik die P7 leds dan zo dicht mogelijk bij hun max vermogen van 11.8 watt krijg.

Lees de datasheet. Er staat zoiets als hoeveel stroom ie trekt bij maximum vermogen. Reken dus met die STROOM verder, en hou de voedingsSPANNING boven de drempelspanning van de LED (4V).

Het is net die STROOM die de lichtopbrengst van je LED bepaalt.

Ik kan toch voor die led driver geen 16.8v en 2800mA ouput instellen? (max spanningsval van 4.2v genomen x3).

Waarom dan niet? 16.8V is toch groter dan 4.2V x 3 = 12.6V?

Om een LED te doen oplichten moet je de voedingsspanning gewoon boven de drempelspanning brengen... en de STROOM begrenzen!

Inderdaad, een LED die oplicht (en dus geleidt!) heeft een zeer lage weerstand, waardoor die door de voeding wordt gezien als een kortsluiting!

Vandaar dat je de STROOM door een LED moet begrenzen, en niet de SPANNING: een kortsluiting op 4V blijft een kortsluiting op 2V of 100V.

Simel gezegt, max. vermogen is 11.8 watt per led.
Met de minimale spanningsval van 3.6v 2800mA kom je aan de 10.8 watt.
Wat moet ik als led driver output aanhouden om veilig binnen de specs aan die max 11.8 watt te komen?

Je blijft redeneren alsof een LED een gloeilamp of een gewone weerstand is (lineaire I-V karakteristiek). Vandaar dat je de verkeerde conclusies trekt :)

Vereenvoudigde uitleg voor jou:

  • Stap 1: bepalen van de minimum voedingsspanning - de drempelspanning waarop de LED begint te werken hangt af van het type LED. Voed je de LED met een lagere spanning, dan blijft de LED uit (hij geleidt dan niet). Om fabricagetoleranties (zie bvb datasheet) op te vangen, neem je een paar volt hoger dan de drempelspanning van je LED. Door de zeer geringe weerstand van de LED wanneer hij geleidt (en dus oplicht), is het interne Ohmse verlies van een voedingsspanning die hoger is dan de drempelspanning van de LED verwaarloosbaar.
  • Stap 2: bepalen van de stroom doorheen de LED - de lichtproductie en de te dissiperen warmte hangen rechtstreeks af van de stroom die door een geleidende LED vloeit. De standaard 5mm LEDs verdragen doorgaans 20mA (sommige meer, andere weer minder). Kijk naar de datasheet voor details.
  • Stap 3: bepalen van de koeling - als de LED oplicht, warmt hij op. In sommige gevallen moet de LED worden gekoeld, anders wordt de junctie (dat is waar het licht wordt gemaakt) te warm, waardoor de LED stukgaat. De datasheet van de LED zal je weten te zeggen vanaf welke stroom je de LED moet gaan koelen. Bij power LEDs is koeling onontbeerlijk.

Stappen 1 en 2 laten je toe te kiezen welke LED buffer (dus: welke stroombron) je kan gebruiken voor je ontwerp.

Stap 3 bepaalt hoe belangrijk het is om de LEDs te koelen. In jou geval zou het wel eens kunnen dat het bepalen van de juiste koeling het grootste probleem zal zijn, en dat je zelfs met een ventilator zal moeten werken...

Sorry dat ik het niet helemaal begreep/begrijp.
Ik moet het eerst zelf begrijpen voor ik dingen kan aannemen zegmaar.
Het makkelijkst zou zijn door met iemand face to face te praten hierover, dan snap ik het een stuk sneller denk ik.

Voor zover ik het begrijp...

Een led heeft een spanningsdrempel. In dit geval is de spanningsval 3.6 tot 4.2v Betekent dit dat de spanningsdrempel 3.6v is? Of dat deze varieerd tussen 3.6 en 4.2v of ligt die drempel een stuk lager dan de spanningsval-range? Of die is 3.6-4.2v range de spanningsdrempel, zo ja, dan moet je toch bij de led driver de max spanningsval rekenen, en niet de 3.6v zoals Webench automatisch voor die led aangeeft? Zoals hier word gezegt, krijgt de led een voltage onder de spannignsdrempel werkt deze niet. En als die drempel hoger kan liggen in sommige omstandigheden dan die 3.6v gaan die leds toch niet meer branden met de leddriver?
De term spanningsdrempel is pas in de twee laatste post geintroduceerd, sorry.

2800mA met een spanningsval van 4.2v heeft meer energie/vermogen dan een led die 2800mA met 3.6v verbruikt. Als alleen de stroom de lichtopbrengst bepaald, waar gaat die extra energie dan naartoe van de hogere spanningsval, naar warmte? Vermogen moet toch ergens heen gaan, als het niet naar licht gaat, dan wel naar warmte toch?

Als iedereen hier zegt dat de spanningsval range die word aangegeven niet belangrijk is, wat heeft die dan voor invloed op de lichtopbrengst of led driver? Wanneer moet je hier dan wel rekening mee houden?

Ik kan gewoon niet voltages vergeten. stroom is geen vermogen zonder voltage. Een led kan niet branden op 2800mA op 1v. Uiteindelijk gaat het om hoeveel energie de led verbruikt, en hoeveel licht die geeft, dat is zijn efficientie. En dat is dus voltage x stroom.
Ik kan mij wel iets voorstellen dat de spanningsval de led zelf bepaald, hoeveel volt je er ook opzet, de spanningsval blijft het zelfde, en de led gaat niet meer vermogen verbruiken.
Maar hoe gaat een led driver hier dan exact mee om? Als ik in die leddriver 100v 2800mA aangeef. En de led spannignsval is 4v. Waar gaat dan het extra vermogen heen? 100vx2.8 is 280 watt die ik in mijn hoofd geen plaats kan geven, snap gewoon niet waar dat heen moet. Warmte door de led, die is dan meteen stuk. Of schakeld de led driver dusdanig dat je uiteindelijk iets van 280mA verbruik op 100v?
Of houd de leddriver elk moment rekening met de spanningsval, en kan dit detecteren, en past zich daarop aan? Waardoor het niet uitmaakt welke voltage je aangeef, alleen om te kijken of inderdaad de onderdelen de voltages kunnen hebben?

Ik heb even gekeken van Webench doet wanneer ik de spanningsval van 3.6 wijzig in 4v. Het allereerste onderdeel in de schakeling veranderd van 22.0 uF 0.002Ohm naar 33 uF 0.1 Ohm x2.
En een weerstand Rofl veranderd van 57,6 KOhm naar 51.1 KOhm.
De rest blijft hetzelfde.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Op 13 juni 2010 21:40:17 schreef mwhens:
Sorry dat ik het niet helemaal begreep/begrijp.

Nederigheid is een schone zaak, daarmee laat ik me vermurwen voor een allerlaatste poging:

Nog steeds ga je ervan uit dat er doorheen LED's stroom vloeit alnaargelang je er spanning overheen zet.

DAT IS NIET HET GEVAL. HET IS PRECIES OMGEKEERD

JE UITGANGSPUNTEN ZIJN VERKEERD EN DAARDOOR VOLGdEN ER TOTNOGTOE ENKEL DOVEMANSCONVERSATIES

over LED's ontstaat spanning alnaargelang je er stroom doorheen stuurt.

Daarmee probeer ik enkel in nogmaals andere woorden te brengen wat al menigmaal door zovelen werd gepost. Je bent echt een recordbreker, ik begin me af te vragen of hier een verborgen camera achter zit.

Voor de allerlaatste keer wens ik je veel sukses bij het aanwenden van je eigen vermogens tot waarneming, analyse, en synthese.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Spanningsdrempel, spanningsval, etc. is allemaal hetzelfde. Het is de spanning die je meet als je een voltmeter met de + en - van de LED verbind als deze een bepaalde stroom heeft. Dit is dus geen vast getal, maar een range. De reden is dat deze spanning afhankelijk is van een aantal zaken zoals stroom, temperatuur, ouderdom, etc.

Je zit nog altijd aan een spanningsbron te denken in plaats van een stroombron. Als je aan een spanningsbron van 5V een weerstand van 1 Ohm hangt, dan gaat er 5 A lopen. Gaat je voeding de stroom meten en proberen op 5 A te houden? Natuurlijk niet, deze zorgt gewoon voor een vaste spanning. Verander je de weerstand naar 2 Ohm, dan zal er maar 2.5 A lopen, maar de spanning is nog altijd 5 V (het is immers een spanningsbron). De stroom door de schakeling is inherent aan de schakeling! Als je voeding nu maar 1 A kan leveren kom je in de problemen.
Nu draaien we alles eens om en nemen we een stroombron van 5 A. Als je deze kortsluit loopt er nog altijd maar 5 A. Hang je hier een weerstand van 1 Ohm aan, loopt er nog altijd 5 A. Hoe doet die stroombron dat? Door de spanning te variëren. Bij kortsluiting zal de spanning over dit circuit dus ~0V zijn. Als er een 1 Ohm weerstand in hangt zal de spanning 5V zijn. Als die stroombron nu maar 3V aan zijn ingang krijgt, kan hij natuurlijk geen 5V leveren en kom je in de problemen (de effectieve stroom zal lager zijn). Dit is zowat hetzelfde als hierboven waar de spanningsbron niet de gewenste stroom kon leveren.
Nu vervangen we de weerstand door een LED (je mag aannemen dat de ingangsspanning voldoende hoog is). Deze heeft een spanningsval van 3,2 V. Strikvraag: hoeveel stroom zal de stroombron leveren? Gewoon 5 A, de spanning zal 3,2V zijn.

Nu gaan we terug naar jouw verhaal met 100V aan de ingang van die stroombron. Snap je nu dat die spanning niets uitmaakt? De driver zal aan zijn uitgang exact de spanningsval van de LEDs hebben. Niet omdat hij vriendelijke aan de LEDs gevraagd heeft wat dit is, maar gewoon omdat dat nu eenmaal de spanning is die nodig is om de gewenste stroom te leveren.

PS: het grootste deel van het vermogen van die LEDs wordt inderdaad omgezet in warmte. Bij beste LEDs is dit zo'n 80% warmte, maar bij jouw LED en de maximale stroom daalt de efficiëntie. Je kan dus best er van uitgaan dat je 11W per LED aan warmte mag afvoeren.

De reden dat Webench maar weinig verandert is omdat het ook weinig uitmaakt wat de spanningsval is. De reden dat er *toch* iets verandert is omdat die componenten optimaler zijn en dus voor een hogere efficiëntie zorgen.

Electriciteitsleer
De hoogte van een spanning (U) druk je uit in Volts
De spanning U van het lichtnet is 230V.
Als je daar een toestel (bv een lamp) op aansluit dan gaat er door de lamp een stroom I lopen. Afhankelijk van de belasting kan de stroomsterkte hoog of laag zijn. Deze stroomsterkte druk je uit in Amperes.
Iedere led heeft een spanningsdrempel. Bij de ene led is dat 3,6V bij een ander is dat 4,2V enz. Een rode led heeft een lagere spanningsdrempel dan een blauwe led. Als je een led een gelijkspanning aanbied die kleiner/lager is dan de spanningsdrempel, dan loopt er geen stroom en er komt geen licht uit de led. Iedere led heeft een vrij lage inwendige weerstand.
Biedt je de led een spanning aan die hoger is dan de spanningsdrempel, dan gaat er een stroom lopen. Deze stroom kan je uitrekenen met de wet van ohm Iled = (Ubatt-Uspanningsdrempel_van_led)/Rled
Omdat de inwendige weerstand van een led laag is, zal een kleine spanningsvariatie boven de spanningsdrempel een grote stroomvariatie geven.
Voorbeeld:
led, spanningsdrempel is 1,8V en inwendige weerstand Ri is 2Ω
Bij een spanning U over de led van 1,84V gaat een stroom I lopen van (1,84V - 1,80V) / 2Ω = 20 mA.
Verhoog ik de spanning naar 1,9 V (dus 3% hoger) dan gaat er een stroom lopen van (1,90V - 1,80V) / 2Ω = 50 mA (dus 250% hoger)
Heb je twee van deze leds, eentje met een spanningsdrempel van 1,8V en eentje met een spanningsdrempel van 2V en je zet ze parallel dan is de eerste al doorgebrand voordat de tweede licht geeft. Dit kan je voorkomen door te zorgen dat de led stroomgestuurd wordt. Bij stroomsturing verandert de spanningsdrempel niet. Die is bij alle stromen hetzelfde. De spanningsval over de inwendige weerstand verandert wel. De eenvoudigste manier van stroomsturing is om in serie met de led een weerstand te zetten en een hoge spanning daarop te zetten.
Voorbeeld:
led spanningsdrempel 1,8V in serie met weerstand van 600Ω op een spanning van 12V. De stroom I door de led is (12V-1,8V)/600Ω is 17mA. Vervang ik deze led door een led met een spanningsdrempel van 2V, dan loopt er een stroom van (12V - 2V)/600Ω = 16,7 mA. De stroom is nog geen 2% lager geworden.

Dank voor alle uitleg.

Ik geloof dat ik nu begrijp wat een stroombron precies is.
klopt het dat een stroombron eigelijk vanaf 0v steeds hoger gaat tot er een stroom gaat lopen, en het voltage blijft oplopen tot de ingestelde stroom is begrijkt.
Dan begrijp ik waarom paralel nooit kan werken. Als eerst zal de led of de led serie met de minste spanningsval gaan branden, en die de totale stroom gaan opnemen van bijde leds/series.

Dan begrijp ik ook dat een led driver geen vaste voltage afgeeft. Ik moet het alleen instellen om aan te geven dat het een step up of down schakeling moet worden. De voltage is dus de variabele hier, nooit aan gedacht.
Waarvan ik dacht dat zowel de voltage als de stroom de constante waren bij een led driver. Daardoor vond ik niet de missing link in mijn beredenering.

Dus, zolang de max spanningsval de ingangsspanning niet overscheid is er geen probleem. Echter, dat weet ik dan zo net nog niet. Als die lipo minimaal 14.6v leverd. En de max spanningsval is 4.2v per led, dat maakt 12.6v. Hoeveel volt moet er minimaal tussen zitten? Is dat standaard of maakt het bij een stroombron niet uit, geen marge nodig zoals bij een voltage regulator?

Ik heb eindelijk het idee dat ik het nu begin te begrijpen :)

PWM met een mosfet schakelen is waarschijnlijk mogelijk door de Arduino direct aan de stroombron chip aan te sluiten, maar stel...
Ik schakel de output van de led driver over de PWM gestuurde mosfet.
Zou dit dan goed gaan, of is er een te grote buffer output die de leds piekstromen zou kunnen gaan geven? Of is de stroombron niet snel genoeg die schakelen correct te reguleren?

Ik denk dat ik ga proberen de stroombron schakeling te bouwen als test. Eerst moet ik vervangende onderdelen zoeken die op het protobord passen (behalve de ic natuurlijk).
Heeft iemand een idee om de stroombron te testen zonder meteen de dure leds erop aan te sluiten? Stel dat de stroom niet goed is ingesteld...

Habemus papam !!!

Probeer eens met drie in serie geschakelde goedkope gewone diodes per led die je wilt substitueren.

Er zijn 10 soorten mensen; zij die binaire logica begrijpen en zij die er niets van begrijpen.

Op 13 juni 2010 23:48:53 schreef mwhens:
Dus, zolang de max spanningsval de ingangsspanning niet overscheid is er geen probleem. Echter, dat weet ik dan zo net nog niet. Als die lipo minimaal 14.6v leverd. En de max spanningsval is 4.2v per led, dat maakt 12.6v. Hoeveel volt moet er minimaal tussen zitten? Is dat standaard of maakt het bij een stroombron niet uit, geen marge nodig zoals bij een voltage regulator?

Je hebt ook een marge, vandaar dat je met de LT1074 geen 3 LEDs in series kon zetten. Bij de LM3409 wordt deze marge bepaalt door de MOSFET de je gebruikt. Je hebt dus een MOSFET nodig met een RDSon van hoogstens 0,785 Ohm, wat geen probleem moet zijn.

Op 13 juni 2010 23:48:53 schreef mwhens:
PWM met een mosfet schakelen is waarschijnlijk mogelijk door de Arduino direct aan de stroombron chip aan te sluiten, maar stel...
Ik schakel de output van de led driver over de PWM gestuurde mosfet.
Zou dit dan goed gaan, of is er een te grote buffer output die de leds piekstromen zou kunnen gaan geven? Of is de stroombron niet snel genoeg die schakelen correct te reguleren?

De stroombron is waarschijnlijk niet snel genoeg. Als je de load afzet (PWM laag), zal de regelaar de spanning opdrijven tot dat maximaal mogelijke. Als de load dan terugkomt (PWM hoog) zal er een "overshoot" zijn totdat de stroom teruggeregeld is. Er zal dus een tijdje een grote stroom gaan lopen. De load van een stroombron PWM'en is dus geen goed idee.

Damn, zou het na 86 berichten dan toch een keer gaan dagen? Ik vind dat we collectief wel een prijs hebben gewonnen voor bewezen doorzettingsvermogen!

Je kunt de uitgang van een stroombron wel PWM'en, maar niet door de stroom naar de LEDs te onderbreken, want dan krijg je de overshoots waar Gyrbo het overhad. Wat je wel kunt doen, is de uitgang van de stroombron kortsluiten. De stroom door de LEDs wordt dan 0, terwijl de stroombron nog steeds de gewenste stroom kan leveren.

Als de stroombron een enable ingang heeft, is dat eigenlijk de beste oplossing; die is daar voor bedoelt. De voeding van de stroombron onderbreken kan op zich ook wel, maar dan is het wel handig om even goed naar het opstart gedrag te kijken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik geloof dat ik nu begrijp wat een stroombron precies is.
klopt het dat een stroombron eigelijk vanaf 0v steeds hoger gaat tot er een stroom gaat lopen, en het voltage blijft oplopen tot de ingestelde stroom is begrijkt.

Yep. Een stroombron levert een vaste stroom, onafhankelijk van de weerstand of led die je er op aansluit. De spanning over deze weerstand of led loopt net zolang op totdat de ingestelde stroom bereikt is. Als je een rode led op een stroombron van 10mA aansluit, dan is de spanning over de led iets hoger dan de spanningsdrempel, dus ca 1,8V. Als je een weerstand van 1kΩ op een stroombron van 10mA aansluit dan wordt de spanning over de weerstand 10V. Sluit je een weerstand van 2kΩ op een stroombron van 10mA dan wordt de spanning over de weerstand 20V enz.
Een spanningsbron levert een vaste spanning, onafhankelijk van de stroom die er loopt. Als je een weerstand van 1kΩ op een spanningsbron van 10V aansluit, dan gaat er een stroom lopen van 10mA. Als je een weerstand van 2kΩ op een spanningsbron van 10V aansluit, dan gaat er een stroom lopen van 5mA. Als je een weerstand van 0Ω op een spanningsbron aansluit, dan gaat er een oneindig grote stroom lopen. Dit wordt kortsluiting genoemd en eindigt met gesprongen zekeringen en/of brand of rookwolkjes.
Een spanningsbron mag je nooit kortsluiten. Bij kortsluiting loopt de stroom te hoog op.
Een stroombron mag niet onbelast zijn. Bij open uitgangsklemmen loopt de uitgangsspanning te hoog op. In het meest extreme geval kan vonkoverslag optreden.

Alle puzzelstukjes vallen nu in elkaar.
Geen vragen meer zover over stroombronnen, spanningen en stromen.

Ik ga me volledig richten op het bouwen van de twee identieke stroombronnen.

Allereerst moet ik een keuze maken in welke solution de beste is.
Ik heb in Webench aangegeven...
input 14.5v-17v 3x P7 led, dus 2800mA.

Ik heb hieronder een lijst gemaakt met alle solutions. Gesorteerd van boven naar onder op efficienct en footprint size...

http://www.ledcreations.net/solutions.jpg

Alleen naar efficiency gekeken lijken de LM3401 en LM3409 dicht bij elkaar te zitten. Echter, wanneer ik naar de grafiek kijk is te zien dat de LM3409 over de gehele spanning input hoge efficiency leverd, terwijl de LM3401 bij 14.5v bv. 96% leverd, maar bij 17v nog maar 92%.
Ik weet verder niet goed welke beter zou zijn anders dan naar de efficiency gekeken. Wel valt op dat de 3409 wel een Enable pin heeft, de 3409 lijkt die niet te hebben.

Voor elke solution heb ik een pdf geprint met alle details over de solution. Het is wel even wat werk om de verschillen te ontdekken. Ik zal er binnenkort induiken. Maar voor nu alvast alles goed gedocumenteerd...

http://www.ledcreations.net/1.pdf
http://www.ledcreations.net/2.pdf
http://www.ledcreations.net/3.pdf
http://www.ledcreations.net/4.pdf
http://www.ledcreations.net/5.pdf
http://www.ledcreations.net/6.pdf
http://www.ledcreations.net/7.pdf
http://www.ledcreations.net/8.pdf
http://www.ledcreations.net/9.pdf
http://www.ledcreations.net/10.pdf
http://www.ledcreations.net/11.pdf
http://www.ledcreations.net/12.pdf
http://www.ledcreations.net/13.pdf
http://www.ledcreations.net/14.pdf
http://www.ledcreations.net/15.pdf

Ik heb nog niet goed naar de footprint size gekeken. Ook zijn in al deze solutions de onderdelen smd. Eerst maar eens de meest ideale solution bepalen, daarna kijken of het past.
De behuizing grote van de zaklamp is al bepaald, en er is denk ik ruimte voor een redelijk grote spoel (maal 2).

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 15 juni 2010 00:00:47 (0%)

Die hoogste efficiënte is met die specifieke componenten. Je zal hier waarschijnlijk niet allemaal aan kunnen geraken. Ik zou mikken op 90% efficiëntie, wat beide controllers halen.

Ik zou persoonlijk gaan voor de LM3409 , aangezien deze een UVLO functie heeft (gaat uit bij te lage batterij). Je kan dit natuurlijk ook op je Arduino implementeren.

De LM3401 kan je trouwens ook PWM'en, hier noemt de pin toepasselijker "DIM".

Op 12 juni 2010 09:48:47 schreef Zonnepaneeltje:

... opgegeven ...

Waaronder ik ;)

Daar sluit ik me bij aan.

Probeer je constructief te reageren, krijg je naar je hoofd dat je negatief bezig bent, en wordt je voor leugenaar uitgemaakt...... Dan is de lol er voor mij snel af.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Sorry voor deze offtopic reactie, maar die zaklamp in dat filmpje is echt...WOW!

Alles moet zo simpel mogelijk gemaakt worden, maar niet simpeler

Gisteren kwam ik toevallig de volgende driver tegen: http://www.led-tech.de/en/LED-Controlling/Constant-Current-Power-Suppl…

Lijkt mij ideaal voor jouw situatie.

EDIT: laat maar, lijkt een lineaire regulaar te zijn.

[Bericht gewijzigd door Gyrbo op woensdag 16 juni 2010 09:32:01 (11%)

LM3409 vs LM3401

Ik heb geen auto shutdown bij lage voltage nodig.
Ik ga een lipo monitor bouwen met de Arduino. Ik heb dit getest, en werkt subliem. Met voltage dividers kon ik zelfs elke cell los monitoren met de charge plug.

Voor PWM gebruikt de ene de enable pin, de ander de dim pin.
Functioneren bijde hetzelfde?
Is de Dim pin misschien niet resistor gestuurd?
Of werken bijde met een aan-uit schakel signaal? Kan dit een directe lijn zijn van de output pin van de Arduino? Dit is een 5v schakel uitgang. Moet hier dan nog een weerstand tussen? Of is deze enable/dim pin begrenst?

Verder is een verschil te zien in solutions, de frequentie.
Hoe groter de footprint en efficiency, des te lager de frequentie, zie solutions... [img]www.ledcreations.net/solutions.jpg[/img]
Ook is de LM3409 een PFET Buck Controller, en de LM3401 een Hysteretic Controller. Geen idee wat het verschil, voor of nadelen zijn.

Ik zou zeggen, lees de datasheets van beiden eens door. Er staat behoorlijk wat nuttige informatie in (ook al begrijp je niet alles). Beide controllers zijn geschikt. Het grootste verschil voor jou is dus beschikbaarheid en prijs. Pak dus gewoon degene die het best beschikbaar is. De LM3401 is iets goedkoper en heeft bovendien geen "exposed pad" (pad aan de onderkant dat je moet vastsolderen, iets wat je moet een gewone bout niet kan doen).

Is dit niet iets? http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?p=2545117#post25451…

En buck driver voor max 4 p7 leds met pwm input en ook verkrijgbaar in verschillende versies met modus.

Electronica werkt op rook, als de rook eruit is, werkt het niet meer

Goede tip, die driver zou best eens precies kunnen zijn waar ik op zoek naar ben. Kan meerdere leds aansturen, en gaat tot een voltage dat ruim hoog genoeg is.
Daarbij heeft hij een dim signaal aansluiting, wie weet word dit hem dan. Alleen is deze misschien wel iets minder efficient met gemiddeld 93% En is de stroom accuracy mogelijk wat minder met 2660-2940mA.