BTM222 (of 112) vragen

Hallo,

Ik zou graag de BTM222 of 112 willen gebruiken.

Hoe kan ik de antenne maken ? (ik neem aan dat dit nodig is, en zover ik weer niet op de module zit) ik wil de module eerst met losse draden op een breadboard zetten. Maar hoe ik de antenne moet doen is een groot raadsel voor mij.

En...waar kan ik deze het beste kopen ? Ik zag via ebay wel een duitse aanbieder voor 10.70+7.90 verzendkosten. Is er in nederland een leverancier die aan particulier kan leveren (met dan dus lagere verzendkosten) ?

Bedankt !

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik heb geen idee of ik zo'n BTM222 in de afstandbediening van een speelgoedautootje moet zoeken, of in de radiohut van een oceaanstomer.
Vanwege die antenne snap ik dat het zendt. Maar heb je iéts meer informatie?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hugo Welther

Moderator

@FET, dit is een blauwtand module.
Een stukje draad van 3,25cm zal wel voldoen, ¼λ antenne.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Je kan ook op je printje een planaire antenne maken, zoals linksboven in onderstaand printje (met een BTM-112 Bluetooth module van Rayson):
http://www.cloudynights.com/ubbthreads/attachments/3825151-EQBT%20rev%200.3%20v02%20board%20design.png

Voor die planaire antenne (design komt van een nota van TI) heb ik een EAGLE library gemaakt.

Mvg,

Olivier

Frederick E. Terman

Honourable Member

Mmm... BTM - BlueToothModule.. ok, had ik moeten raden. :+

In beginsel is zo'n antenne makkelijk genoeg, maar het lijkt me zo lastig afregelen met de SWR meter ertussen. :)
Daarom kun je je denk ik het beste houden aan een fabrieksvoorbeeld. Die hebben de lengte al eens uitgevogeld voor juist die draaddikte, dat printmateriaal, en zo.

Die van ShutterFreak vind ik wel mooi. Je zou het een verkorte kwartgolf met gamma-voeding kunnen noemen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

De EAGLE library kan je downloaden vanop mijn webstek: EAGLE library for 2.45GHz planar inverted F antenna (PIFA)

Het is belangrijk te weten dat deze planaire antenne wel een grondvlak nodig heeft, maar niet onder de antenne zelf. Ik heb in EAGLE een clearance zone getekend waar er geen koper mag komen.

Veel plezier ermee!

Olivier

Een kwart golf antenne (zoals Hugo Welther al zei) gaat idd zonder probleem.

Op 12 juni 2010 21:44:53 schreef lenlux:
ik wil de module eerst met losse draden op een breadboard zetten.

Opletten met die losse draden. Zorg er voor dat de draadjes goed gefixeerd zijn op de module, die halve doormetaliseringen laten makkelijk los.

Als je de pcb antenne maakt, gebruik dan een micro stripline om naar je antenne te gaan. ShutterFreak heeft daar zijn laars aan gelapt :).

True story bro!

Euhm. Er zit een grondvlak onder de verbinding van ANT van de BTM-112 module naar de antenne pin. Ik mag het grondvlak niet laten komen tot aan de antenne zelf.

Of heb je het over de breedte van het baantje tussen de BTM-112 en de antenne?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 14 juni 2010 20:17:26 (50%)

Bedankt voor alle replies; nu moet het zeker lukken.

Maar, heeft iemand een idee waar deze te verkrijgen ?

Bedankt !

Hugo Welther

Moderator

Bedoel je met waar te kopen de antenne of de BT-module?

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
fred101

Golden Member

Op 13 juni 2010 16:08:12 schreef plantrekker:

Als je de pcb antenne maakt, gebruik dan een micro stripline om naar je antenne te gaan. ShutterFreak heeft daar zijn laars aan gelapt :).

Het is microstrip of stripline, geen micro-stripline In dit geval is het microstrip. Dat betekent wel dat je bij nabouw de zelfde dikte pcb en het zelfde materiaal moet gebruiken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Idd, ik ben er niet in thuis maar de benaming zal ik nu niet meer vergeten :) Natuurlijk moet je die in jouw geval gaan berekenen.

Bij AppCAD is er nog een onderdeel "coplanar waveguide". Hierbij is de signaallijn nog ingesloten (coplanair) door het massavlak, wat niet het geval is bij de sectie stripline en microstrip. Dus zijn er toch 3 types, of wordt de coplanar waveguide als 1 van de andere 2 gezien?

True story bro!

Ik bedoel de btm222 (of 112) zelf. Iemand ervaring met de aanschaf ?