@martenbakker: je snapt mijn punt niet. het punt is dat ene operating systeem een stuk is van de computer. je gebruikt de computer om APPLICATIES te draaien. wat voor OS er loopt zal me worst wezen. als ik mijn applicatie kan lopen ben ik blij. als dat dan eventjes op ene makkelijke manier kan des te beter. de weg van de minste weerstand en moeite is de beste hoor. ik heb werk te doen. het laatste wat ik wil is mijn meetapparatuur debuggen of gereedschap bijvijlen zodat het past ... een programma afschieten omdat het alleen op xyz loopt.. tjah.
ik moet ene vijs in een werkstuk draaien. Ik heb de keuze tussen :
- een systeem met grafische user interface die 'averechts werkt' en waar ik eerst zelf een vijs-bit moet maken omdat er geneen fabrikant hulpstukken (-kuch- lees:drivers ) wil maken voor mijn systeem. als ze vastloop krijg ik een zwart scherm met command line interface waar ik x en y kan intikken en een berg cryptische manuals moet uitvlooien hoe ik die vijs op x-y krijg , ik kan het tweede systeem uit deze lijst lopen via een emulator als ik eerst wat modificaties maak aan de machiene de me 2 weken werk kosten. maar zelfs dan kan ik de vijs alleen op x-y brengen want de functie 'draaien' is nog niet geimplementeerd. gelukkig zijn er veel hobbyisten die ook zo een machiene hebben , allemaal een beetje verschillend maar met een rol duct tape en wat tie-wraps komen we er wel. Als je hulp vraagt krijg je een ellenlange discussie over duct tape versus tie-wraps en zelftappende vijzen versus voorgetapte gaten.
- of ik kan eenop de zelfde hardware een grafische userinterface krijgen waar ik uit een pull down menu een vijs kies. Dat ding automatisch de juiste bit (vijskop) zet en ik krijg een beeld te zien van mijn werkstuk en ik klik waar ik de vijs wil hebben en klaar. Als de machiene zonder vijzen zit of de bits is uit de houder gevallen komt er een foutmelding 'er is een fout opgetreden, contacteer uw machienebeheerder'
als de machiene weigert ga ik naar de beheerder van het machienepark. die mens moet ook zijn brood verdienen.
- een glanzende witte machine die iScrew als operating systeem loopt.
Ik kan alleen vijzen met averechtse draad kiezen (gemaakt door derden maar alleen verkocht via de webwinkel van de leverancier van iScrew met de nodig 'markup' voor zichzelf) en kan die alleen invijzen in de voorgeboorde grondplaat van de machiene zelf. ik kan geen vijzen indraaien in werkstukken. Ondertussen speelt er op de achtergrond een muziekje en krijg je een mooie film te zien hoe je werkstuk er zou uitzien als je wel een vijs kon indraaien. als je je vinger over het gleufje in de glimmende zijband houdt valt de machiene uit... als je daarover een vraag indient krijg je als antwoord :je houdt ze verkeerd vast ...
ook op deze machiene kan ik de software uit het tweede voorbeeld installeren. Maar dan kijken de echte afficionados (ze lopen met een t-shirt rond met de tekst 'i have been Screwed by iScrew) mij met de nek aan met als afwinpeling. poef : die doet echt nog werk, wij dromen daar alleen van.