laptop werkt niet meer op accu

Beste leden,

Ik heb een laptop maar als ik de accu erin steek valt de spanning weg, maar zonder accu werkt de laptop goed, dus alleen op netspanning.

Wie kan mij vertellen wat het probleem kan zijn.

En wie weet een goed en betrouwbaar adres waar ik hem heen kan brengen voor reparatie. Het liefst in de buurt van Arnhem.

Ik was even te vermelden dat ik een nieuwe accu heb. En dat het probleem nog steeds het zelfde is.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 10 juli 2010 14:12:52 (13%)

Oei dat is niet goed. Was dat bij de oude accu ook zo?
Welke laptop heb je?

Als iets echt niet wil werken dan is de hamermethode de enige oplossing! :-)

Ik raad je aan deze vraag te stellen op tweakers.net.
Daar hebben ze meer met computers.

Dit is een electronica forum. Je probleem lijkt inderdaad wel electronisch te zijn, maar zolang we je niet kunnen adviseren dit-of-dat onderdeeltje na te meten of te vervangen, blijft het een computer gerelateerd probleem. :)

Succes! ;)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Dit was inderdaad ook al het geval bij mijn oude accu.
Het gaat om een packad bell easynote laptop

Het lijkt erop dat er inwendig in de laptop iets misgaat.
Als de pc uit is, laadt de batterij dan bij en wordt hij heet?

Als iets echt niet wil werken dan is de hamermethode de enige oplossing! :-)

Als de laptop uitstaat dan laat hij de accu niet op.

de laptop heeft communicatie tussen hemzelf en de accu en als hij het type accu niet herkent dan pikt hij hem niet , soms gaat hij uit en soms geeft hij een ledknippercode .

als de contacten in de laptop waar de accu opzit sluiting hebben gehad onderling ( met demontage oid ) dan wil de digitale link met de accu weleens stuk gaan en zal hij niet meer werken op een accu .....

ook is bij een aantal merken de adapter een schakel in het opladen , en als de adapter de herkenning door de bios stuk heeft dan doet de laptop het wel op de adapter maar laadt niet de accu op , omdat hij niet weet wat er aan stroomreserve is om in de accu te steken .( dus hij weet niet of er een 65watt adapter aanhangt of een 90 watt model wat meer kan leveren . vaak heeft de adapter een stekkertje naar de laptop toe met 3 pennen dan .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 10 juli 2010 12:11:59 schreef testman:
ook is bij een aantal merken de adapter een schakel in het opladen , en als de adapter de herkenning door de bios stuk heeft dan doet de laptop het wel op de adapter maar laadt niet de accu op , omdat hij niet weet wat er aan stroomreserve is om in de accu te steken .( dus hij weet niet of er een 65watt adapter aanhangt of een 90 watt model wat meer kan leveren . vaak heeft de adapter een stekkertje naar de laptop toe met 3 pennen dan .

dat heb ik tot nu toe alleen bij dell's gezien, je kan ook gewoon de 1wire eeprom die in de lader zit in je laptop solderen, kan je elke adapter gebruiken :)

Sine

Moderator

Jep, alleen gezien bij dell, en dat vertoond dan NIET het gedrag wat de TS beschrijft, de accu wordt dan gewoon niet meer geladen.

Ik gok op een defect moederbord ... en dat is meestal niet reparabel

maar heeft de ts de originele adapter nog of een vervanger.....

je kunt ook een in de bios kijken of er een melding is bij de accu .

als de accu te leeg is pikt hij ook geen lading , maar dat zou een nieuwe accu niet moeten hebben .

tik maar eens het type onderop de laptop in google in en kijk of er tips bijstaan .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
jerome

Golden Member

Soms is het raar, zo had ik hier de laptop van de buurman die het niet deed, ook niet met de adaptor.De spanning van de batt was amper 3v. Ik heb de batt extern voorzichtig enkele uurtjes geladen met de labovoeding bij 200mA. Daarna werkte alles opnieuw prima.

Ik krijg het idee dat de meeste mensen hier ergens overheen gelezen hebben (of ik heb het verkeerd begrepen, dat kan ook).

1) de laptop werkt op de netvoeding wanneer de accu verwijderd is

2) (deze bedoel ik) zodra de accu geplaatst wordt, valt de laptop uit

3) dit is het geval bij 2 verschillende accu's, waarvan 1 nieuw.

Klopt dat?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ja dit klopt allemaal wat je net schrijft.

Ik denk dat er een foutje in de laptop is ontstaan waardoor ie uitvalt als ie een accu ziet.

Bijvoorbeeld: Het zou zou kunnen zijn dat er een circuit in zit wat van de accu spanning 5V maakt. Het zou zo ontworpen kunnen zijn dat dit een ander circuit is dan wat gebruikt wordt als ie op de externe voeding zit (meestal zal het wel hetzelfde circuit zijn, maar het KAN). Als dit circuit nu kapot is, dan probeert ie over te schakelen en valt ineens de 5V uit.

Tja. Je hebt nu geconstateerd dat de laptop kapot is. Voor iemand zonder ervaring lastig te repareren. Voor een winkel is het goedkoper om jou een nieuwe laptop te laten kopen.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 10 juli 2010 08:38:10 schreef Fantomaz:
Ik raad je aan deze vraag te stellen op tweakers.net.
Daar hebben ze meer met computers.

ben ik het volkomen mee eens maar werkt de hele computer niet als hij op accu zit of alleen het scherm niet?

in mijn bericht hierboven zijn eventuele fouten voorbehouden ;)

ik heb een soortgelijk probleem opgelost door de contacten van de accu gewoon even proper te maken. Die laptop schakelt blijkbaar automatische over op de accu als je hem er in steekt maar een van de pinnetjes maakte slecht contact, daardoor viel dat ding gewoon een fractie van een seconde zonder stroom...

Ps: die van mij rebootte daarna automatisch omdat ie nog steeds aan de netspanning hing

m'n zus had al maanden dat haar laptop steeds sneller leeg was en vroeg mij al om een andere accu . tot de accu ineens niks meer deed , ik zei haal hem er eens uit voor het typenummer ,sinds de loshaalactie hij heeft daarna weer prima gewerkt gehad en zelfs weer langer als een uur op de accu werken is nu mogelijk , ik denk ook vuile contacten waar de laadstroom op begrensd werd oid.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Laptops hebben tegenwoordig allemaal lithium ion cellen in de accu zitten. Wanneer deze altijd aan de lader staat gaat de accu na 1/2 jaar defect (overladen) een laptop moet minimaal 1x inde week helemaal leeg gewerkt worden om de conditie in orde te houden. Dat de nieuw accu niet werkt kan een infoliet storing zijn... ookal wist ik niet dat dell hier gebruik van maakte(zoals sony bij al zijn producten).

Dat de laptop uitvalt als de accu WEL in de laptop zit kan temaken hebben met dat als de latop een accu vind hij de accu voedt via de accu. als deze defect is ( kapotte printplaat of geen capaciteit) zal de stroom niet aankomen bij de laptop.

ik zou als ik jou was even langs een Accu-Speciaalzaak gaan.
Die mensen kunnen je vast en zeker helpen ';)

Als de accu overladen wordt wanneer deze altijd aan de lader hangt, deugt er toch echt niets niet aan die lader!

Het is wel zo dat het niet goed is voor een accu om altijd in een warme laptop te zitten, wanneer deze op de netvoeding werkt, maar het handige daarvan is dat je een ingebouwd UPS hebt voor als je per ongeluk het stekkertje er uit trekt of zo.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 24 september 2010 14:37:28 schreef pinkmonster:
Wanneer deze altijd aan de lader staat gaat de accu na 1/2 jaar defect (overladen)

Dan is er iets mis met het oplaadcircuit. De drempels voor opladen starten en stoppen moeten zo ingesteld dan dat niet gebeurt (bijvoorbeeld opladen starten bij <96% en stoppen bij 99%). De tijd van de domme druppellader is echt wel voorbij.

een laptop moet minimaal 1x inde week helemaal leeg gewerkt worden om de conditie in orde te houden.

Waar haal je die wijsheid vandaan? Dat is volgens mij voor een nikkel accu al erg veel, laat staan voor Li-ion. Li-ion slijt vooral van leeftijd, hoge temperatuur en oplaad/ontlaad cycli. Helemaal leeg of helemaal vol is belastender dan iets ertussenin. Het geheugeneffect is zelfs bij NiCd nogal overdreven, en bestaat bij Li-ion helemaal niet.

Hoi,,,

In de laptop zit een klein laadcircuit voor de accu .

Er zit een diode in die wel eens kortsluiting maakt , dat verklaard je werking met je oude en nieuwe accu.

Dat heb ik al vaker meegemaakt met laptops.
Soms is het hele laadcircuit kapot en start daardoor zelfs de laptop niet meer op met de netvoeding.

Soms is het een klein apart printje bij de aansluitingen van de accu,
en soms zit het hele circuit op het motherboard ....dit is merk afhankelijk..

bert,,

Ik werk nu 1,5 jaar lang elke dag met NiCd, NiMH en Li-ion.
en ik ben heel benieuwd waarom jij denkt dat Li-ion geen geheugen zou hebben? een accu ontlaad +/- met 1% per dag. dat betekent dat als de accu altijd aan de netvoeding is aangesloten er steeds maar 1% word bijgeladen. daarom zal de accu de andere 99% over een langere periode verliezen.

Wat voor werk doen je dan precies? Ik vind je verhaal eerlijk gezegd erg ongeloofwaardig klinken.

Ik wil absoluut niet beweren of de illusie wekken dat ik een expert bent op het gebied van accu's hoor. Voor zover ik weet is die 1% alleen van toepassing op NiMH accu's, en niet op Li-ion.

Een intelligent lader zal een accu altijd opladen tot een gegeven spanning (in het geval van Li-ion), dus iets meer of minder lekker (is o.a. afhankelijk van het type, de kwaliteit, leeftijd, temperatuur, etc) maakt dan niets uit. Hoe zou het ding die overige 99% dan kunnen verliezen?

Daar komt nog bij dat we het bij het lekken hebben over opgeslagen energie, en niet over capaciteit.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 24 september 2010 15:55:50 schreef pinkmonster:
Ik werk nu 1,5 jaar lang elke dag met NiCd, NiMH en Li-ion.
en ik ben heel benieuwd waarom jij denkt dat Li-ion geen geheugen zou hebben?

Als ik zoek op lithium ion memory effect geven alle links op de eerste pagina aan dat lithium ion cellen geen memory effect hebben. Bijvoorbeeld van Battery University:

Lithium-ion is a low maintenance battery, an advantage that most other chemistries cannot claim. There is no memory and no scheduled cycling is required to prolong the battery's life. In addition, the self-discharge is less than half compared to nickel-cadmium, making lithium-ion well suited for modern fuel gauge applications.

Standaardwerken of wetenschappelijke artikelen op dit gebied heb ik zo niet tot m'n beschikking, het is mijn vak niet, maar het lijkt me sterk dat die het tegenspreken.

een accu ontlaad +/- met 1% per dag. dat betekent dat als de accu altijd aan de netvoeding is aangesloten er steeds maar 1% word bijgeladen. daarom zal de accu de andere 99% over een langere periode verliezen.

Volgens mij is 1% per dag aan de hoge kant, dat was volgens mij NiMH (die niet low-self-discharge varianten), en die zijn hoger dan NiCd, en Li-ion is weer lager dan NiCd (de helft volgens bovenstaand citaat). Verder zie ik niet wat dit met het memory effect te maken heeft. Zelfontlading is iets heel anders. Hij zal inderdaad af en toe bijgeladen moeten worden, maar dat betekent niet dat de rest geen lading meer kan opslaan.

Over het algemeen wordt gesteld dat het memory effect in nikkel cellen ook zelden bij consumenten toepassingen voorkomt, en dat het memory effect voorkomt bij bijvoorbeeld satellieten die elke keer om precies dezelfde tijd zonlicht ontvangen. Voltage depression komt wel weer voor met nikkel cellen in consumenten toepassingen, en is een reden om nikkel cellen af en toe helemaal leeg te maken (zeg elke paar maanden), maar is bij lithium ion cellen ook geen probleem.

Maar als jij het beter weet (ik claim ook geen accu expert te zijn) dan zie ik graag citaten tegemoet waarin het correcte verhaal uitgelegd wordt.

laptopaccu's verergeren zelf 4x door maar 1 slechtere cel in het pack . de electronica gaat dan alle cellen op hetzelfde niveau houden , dus gaat er 1 cel stuk en sneller leeg dan worden de andere ook belast door de electronica om de spanning gelijk te houden waardoor je nog veel meer capaciteit kwijt raakt . na 3x een plotselinge daling van 20% in de capaciteit wordt de accu als defect aan gegeven door de bios , wat niet op te heffen is bij veel accutypen . haal je de cellen los van de electronica dan is het geheugen weg incl typenr . maar ook zijn er accutypen die met nieuwe liion cellen gewoon weer goed zijn .

de oplossing is om liion langzaam te laden zodat deze regeling achterwege kan blijven en dan gaan de cellen ook langer mee . geld ook voor nicd en nimh dat snelladen gewoon slecht is mettertijd .

overigens heeft dell alleen maar dell op de accu's staan ze maken ze niet zelf . komen van sony af of panasonic met print en al .

ik heb die gesmolten accu's zat gezien en dat was idd een sony batch wat ze ook veel geld heeft gekost ( en dat door slechte puntlassen op de cellen )

waar rook was, werkt nu iets niet meer