Digitale voeding ontwerpen

Alleen berichten met de trefwoorden “digitale voeding” worden getoond. Alle berichten tonen

Hallo allemaal.
Bijna een maand geleden heb ik een discussie gestart over de voeding van Pros op zijn site.

Discussie

Na een tijdje afwezig te zijn geweest probeer ik het nu weer op te pakken en ben tot de conclusie gekomen dat ik er misschien verstandig aan doe om er zelf (met jullie hulp?) een te ontwerpen.

Enige probleem is... Ik vind t lastig om mijn wensen erin te verwerken en om de theorie erachter te begrijpen.

Ik zou het volgende willen:
- Een voeding die kan regelen van 0 tot 30 Volt 3A.
- Deze digitaal aan te sturen met zowel drukknopjes en via de computer (d.m.v. Labview).
- Een digitale uitlezing (met een lcd) van de stroom en spanning.

Wat weet ik:
- Ik heb een beetje verstand van programeren in Labview en Proton.
- Ik kan de berekeningen maken die nodig zijn voor het berekenen van de trafo en afvlakcondensator.

Ik hoop dat ik hiermee mezelf duidelijk heb kunnen maken en zou graag willen vragen of jullie me willen helpen met waar ik op moet letten enzo.

Alvast heel erg bedankt voor de moeite en de hulp.

Groetjes Jorim

Murphy's Law: Anything you try to fix will take longer and cost more than you think.

Er zwerven al wat ideeen hiervoor rond op het forum. Ik zit hier zelf ook aan te denken en volg al enige tijd wat topics.

In iedergeval kun je denken aan een stabilisatie dmv een referentie spanning 0-5v. Die ref haal je uit een DAC of digitale pot die je stuurt met je uC. Voor stroom spanning over shunt vergelijken met 0-5v ref.

Ik ben het topic even kwijt maar dit idee is langsgekomen.

owh. Tada: http://www.circuitsonline.net/forum/view/82936

Ik wil een voeding hebben die minimaal (even) 4A kan hebben (minstens 2A continue), minimaal 3-15V kan leveren en digitaal via USB instelbaar is, zowel spanning als stroom-limiet. Liefst voornamelijk schakelend, liefst twee uitgangen tegelijk. (Denk aan 1x 12V en 1x 5V).

Degene die een serieus voorstel doet, wat m.i. kans van slagen heeft wil ik sponsoren door alle onderdelen te betalen, maar als het ontwerp werkt, moet ik zelf een werkend exemplaar "krijgen" en de ontwerpen zodat ik zo nodig onderhoud kan plegen en er nog 1 of meer kan maken.

Het lijkt mij persoonlijk handig om bijvoorbeeld van een 100W Laptop voeding uit te gaan. Die leveren dan 18V of zo, dus boven de 18V maakt de boel dan een stuk lastiger.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bedankt voor je reactie knifter.

Ik heb in het verleden deze labvoeding geaakt en wilde deze digitaal maken.

Nu hoorde ik van een collega van mij dat daar aardig wat aanpas werk in zit (wat ik overgins ook niet erg vind) om dat voor elkaar te krijgen.
De potmeters die erin zitten kunnen namelijk nietzomaar vervangen worden vor digitale potmeters toch?
Zo wel, wordt 't IETS makkelijker om te maken (denk ik).

Alleen zit ik dan nog met t punt om het te regelen via labview.
Ik zat er aan te denken om dat via rs232 te doen zodat je dan geen programeerwerk heb voor het usb gedeelte.

Ik wil een voeding hebben die minimaal (even) 4A kan hebben (minstens 2A continue), minimaal 3-15V kan leveren en digitaal via USB instelbaar is, zowel spanning als stroom-limiet... Die leveren dan 18V of zo, dus boven de 18V maakt de boel dan een stuk lastiger.

Als je even tussen de regels door zou lezen, zou je zien dat het voor mij niet de bedoeling is dat iemand anders het voor me maakt, maar dat ik graag HULP zou willen. Je opmerking helpt mij niet echt geloof ik.
Het probleem bij mij is dat ik de theorie erachter moeilijk vind en niet dat ik te lui ben om iets te maken.
Ik zou het daarom fijn vinden als je me helpt in plaats van af te branden.

Murphy's Law: Anything you try to fix will take longer and cost more than you think.