Losse auto accu opladen dmv een zonnepaneel

Dit bericht heb ik ook bij voertuig elektronica geplaatst en is dus dubbel. Ik heb dit gedaan, omdat ik niet precies weet waar hij het beste bij past.

Hallo beste forum gebruikers.

Dit is mijn eerste post op dit forum. Ik heb op het forum al vaak dingen nagekeken en discussies gevolgd en ben nu toch maar tot het besluit gekomen om mijzelf aan te melden.

Ik heb namelijk een vraag over een zonnepaneel die in staat is je auto accu op te laden.

Samen met vrienden ga ik eens per jaar kamperen. We zijn niet in het bezit van een caravan of iets dergelijks en gaan altijd "back to basic" met een tentje en een slaapzak naar een camping ergens in Europa. Het is dan wel zo dat wanneer je ergens 1 of 2 weken bent het soms wel fijn is om stroom te hebben (scheren, laptop opladen, mobiel opladen, lampje, batterijen opladen et cetera). Deze stroom hebben we nu ook d.m.v. een omvormer die we aansluiten op de sigaretten aansteker van de auto. Dit geeft alleen vaak als resultaat een kapotte accu of een auto die de volgende dag niet meer wil starten. Ook moet de auto altijd in de buurt zijn om de stroom te kunnen gebruiken en dit is vaak niet het geval.

Nu ben ik bij de welbekende action winkel een zonnepaneel tegen gekomen die een auto accu oplaad.

Nu wil ik eigenlijk weten of ik een losse accu mee kan nemen, hier het zonnepaneel op kan aansluiten, aan de accu een sigarettenaansteker aansluiting maak om daar vervolgens de omvormer weer in te stoppen. Op deze manier kan ik mijn auto accu volledig ontzien en hoef ik niet altijd bij de auto aanwezig te zijn om stroom te hebben. De aansluitingen kan ik natuurlijk wel maken. De echte vraag is of 1 zonnepaneel voldoende is om een accu ook echt op te laden wanneer je bijvoorbeeld je laptop of batterijen aan het opladen bent. En als 1 zonnepaneel onvoldoende is kan ik er dan gewoon simpelweg een tweede paneel bij aansluiten?

Het is een lang stuk tekst geworden en ik hoop dat het duidelijk is!?

Groetjes Remie

Het action zonnepaneel is een heel zielig zonnecelletje: het heeft waarschijnlijk net genoeg capaciteit om de boel in conditie te houden, maar daar houdt het ook echt mee op. Echt laden met dat paneeltje kun je vergeten.

Maar dat de accu er mee ophoudt (met die omvormer) verbaast me: de meesten slaan toch al snel alarm als de spanning 1.5 Volt daalt: degene die mijn vader jaren gebruikt heeft schakelde na 5 seconden alarm dan ook uit)

Overigens 'back to basic'? Wat doet een laptop dan in/bij je tentje? ;) Scheren en zaklamp-accu's opladen kan ik me nog voorstellen (al is een slingerzaklamp een goede oplossing: nooit meer batterijen nodig!) maar een laptop?

EDIT: een dubbelpost is niet zo netjes... ;)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Wat een snelle reactie, bedankt!

Ja is helemaal waar: een dubbel post is inderdaad niet netjes. Maar ik zat te twijfelen tussen de twee rubrieken.

Is toegegeven :): Een laptop hoort niet bij de "back to basic" uitrusting. Wel geeft het aan wat ik zoal wil doen met de losse accu. Met "back to basic" bedoelde ik ook meer dat wij niet met een mobiel woonhuis op vakantie gaan.

Ik begrijp dus dat het laden met dit paneeltje nagenoeg onmogelijk is? En is het wel een mogelijkheid om er bijvoorbeeld twee te gebruiken? Of een met een betere kwaliteit?

Reemster, je kunt eens berekenen hoe lang die zonnecel er over zou doen om de accu van leeg naar vol te krijgen. Een dikke auto-accu is 70 Ah.

Als je zonnecel nu 10A zou leveren (120W), dan is ie in 7 uur vol. (daar gaan nog wat verliezen van af).... natte vinger een dag in de zon.

't enig is dat ik denk dat zo'n speeltje van de Action eerder 0.1 A zal leveren. Dan hebben we het over 100 dagen in de zon. (Maar dan gaat er ook nog wat zelfontlading van de accu van af....)

Er zijn mensen die naar aanleiding van de grootte van een zonnecel kunnen schatten hoeveel vermogen ie zal leveren. Ik dacht: ik google even naar de NUNA zonneauto en daar staat het vast bij, maar nee. Ze hebben 6 vierkante meter...

(theoretisch is er 1kW/m^2 aan zonneinstraling, Nuna heeft 34% efficiente zonnecellen, Action iets van 12%, dus 120W per vierkante meter kan je er uit halen.... Da's mijn ruwe schatting... )

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 25 juli 2010 00:27:37 schreef reemster001:
..gaan altijd "back to basic" met een tentje.... soms wel fijn is om stroom te hebben (scheren, laptop opladen, mobiel opladen, lampje, batterijen opladen et cetera). Deze stroom hebben we nu ook d.m.v. een omvormer die we aansluiten op de sigaretten aansteker van de auto....

Yep, duidelijk back to basic :7
Die kleine paneeltjes geven maar erg weinig vermogen af. Als je nu je auto accu al leeg trekt, dan gebruik je blijkbaar nogal wat vermogen met al die gadgets. Dat ga je niet met zo'n klein paneeltje bijladen. Om te weten wat je wel nodig hebt, moet je gaan rekenen. Kijk wat je verbruikt en dan weet je wat je paneel moet leveren. Vergeet de (lage) rendementen van paneel/lader/accu niet.
PS, is het met al dat gedoe niet vele malen eenvoudiger om voor een paar euro per dag gewoon een aansluiting van de camping te nemen? Ook handig voor de koelkast :)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Hey, twee topics over hetzelfde. Handig hoor. Nou heb je de mods op je dak, hehe.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Hugo Welther

Moderator

Het andere topic is gesloten en de relevante berichten zijn naar dit topic verplaatst.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.