Harman Kardon 430 vintagereceiver, linkerkanaal vervormt

Alleen berichten met de trefwoorden “doormeten eindtrap” worden getoond. Alle berichten tonen

Hallo,

Na zeker 35 jaar trouwe dienst heeft mijn receiver dan nu echt een serieus probleem. Eén van de trafo's bromt wat meer en op het linker kanaal is een vervormd signaal met geknetter te horen. Een ohmse meting op de luidsprekeruitgangen levert voor links op beide speakersystemen ongeveer 260Ω op terwijl rechts het met zeker 960Ω doet. Verder zie ik geen beschadigde onderdelen; wel veel zwarte pootjes van de kleinere transistoren in de voorversterker.
in welke richting kan ik het beste zoeken; de eindtrap of de voorversterker?

Groet, Hans

Henry S.

Moderator

Op 1 augustus 2010 22:04:41 schreef stayer:
in welke richting kan ik het beste zoeken; de eindtrap of de voorversterker?

Eindtrap en voeding.

Meerdere trafo's betekent dat elke eindtrap een eigen voeding heeft, meet de voedingspanningen, dat moet ook allemaal redelijk gelijk zijn.

Een meting op de luidsprekeruitgang zegt niet zoveel.
Meet de ruststroom van beide versterkers (dmv spanning over de emitterweerstanden), deze moet aan beide kanten gelijk zijn.

Bij afwijkingen moet er naar de eindtransistoren en drivers gekeken worden. Ook de ruststroompotmeter kan slecht zijn. Wees hier voorzichtig mee, een haperende potmeter kan hier grote schade aanrichten, bij twijfel vervangen.

Wat slechte transistors betreft, die zijn te herkennen door temperatuursafhankelijk geruis en gespetter, ook elco's in de signaalweg kunnen dit veroorzaken. Uit te zoeken met koudspray.

Als ik zo wat foto's op het internet bekijk dan vallen met de Elna elco's op, dat waren toen niet de beste.
http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=164874

De servicemanual: http://manuals.harman.com/hk/Service%20Manual/hk430%20sm.pdf

En na reparatie nooit direkt op 230V aansluiten, gebruik een 40W gloeilamp in serie met het net. Gloeit de lamp fel op dan is er wat mis gegaan bij het repareren.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Na een lange pauze heb ik de receiver weer eens open geschroefd. Eerst maar eens de spanningen over de twee emitterweerstanden gemeten. Die bleek bij het linkerkanaal veel hoger(250mV) te zijn dan bij het rechterkanaal(20mV). Vervolgens heb ik alle voedingsspanningen gecontroleerd. Alle spanningen zijn wel aanwezig maar zijn lager dan de servicemanual opgeeft. De positieve en de negatieve spanning b1 en b2 bedragen ongeveer 26,8 volt voor de eindtrap terwijl de manual 28,5 volt opgeeft. De overige twee voedingsspanningen komen wel goed overeen met de manual; b3 +12,5v en b4 +25,4 volt.

Ook bij het meten van de spanningen over de torren 2sc 1030 zie je een verschil tussen de beide kanalen. De collectorspanning over q420 in het linkerkanaal is niet stabiel en springt zelfs behoorlijk omhoog. Volgens de manual moet deze -0.02v bedragen maar ik meet pieken van over de 1,5 volt positief. Bij de andere tor in het linkerkanaal q 418 is de emitterspanning ook niet stabiel en zie je eenzelfde slingering.

De driver van het linkerkanaal q410 vertoont ook een afwijking in de collectorspanning die slingert tussen de 0,8 en 1,8 volt positief. De rechterkantq 409 geeft wel de juiste waarde: +1,2 volt

Bij het luisteren knettert het linkerkanaal voortdurend en klinkt het geluid enorm vervormd. Ik gebruik een hoofdtelefoontje dus de speakers blijven gelukkig gespaard.

Ik weet even niet zo goed hoe ik verder moet gaan. Eerst alle elco's vernieuwen of eerst de torren in de linker-eindtrap los solderen en doormeten?

groet, Hans

Henry S.

Moderator

Zorgen dat je de bias (ruststroom) normaal krijgt, dus transistors uit de bewuste kant lossolderen en doormeten. De biaspotmeter zelf kan ook gewoon verrot zijn. Zoals je ziet heeft de eindtrap zelf bijna geen elco's, alleen C405 t/m C408. Die hebben zeker invloed dus die eerst vervangen.

Ik ben hier ook bezig met zoiets, een vintage Luxman L31. Met uitklapte zekeringen aan een kant, bias lijkt goed maar is te laag en waarschijnlijk even omhoog geschoten door een rotte potmeter/elco. Verder is de bias niet echt stabiel maar varieert een paar mA (net als bij jou, alleen hoor ik nog geen geknetter). Dus straks alle elco's vervangen.

Je voedingsspanningen zijn goed, die kan zo 10% afwijken.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Hallo, even een HK430 update

Een eerdere test leverde ineens een linkerkanaal op dat een tijd lang goed klonk en daarna knetterde en eindigde in een vette brom zonder audiosignaal die na wat koudespray op de elco's en de driver ook ineens weer weg was, waarna het signaal weer terug kwam. Ik heb inmiddels in het linker en rechterkanaal van de eindtrap de elco's vervangen. Na alleen de twee grote elco's van de linkerkant te hebben gedaan heb ik al even getest. Het linkerkanaal was terug! Alleen klonk het nog wat iel. Wat opvalt is dat de phono-uitgang zoemt zonder dat ik een platenspeler heb aangesloten alsof er een los contact is, heel vreemd. Een tweede test, vandaag, leverde een goed audiosignaal over beide kanalen. De zoem op de phono-ingang is ook verdwenen. Nu wordt het tijd om de speakers aan te sluiten...
@ Henry hoe is het met jouw vintage Luxman?

Groet, Hans

[Bericht gewijzigd door stayer op dinsdag 5 oktober 2010 21:23:36 (11%)

maartenbakker

Golden Member

Op 7 oktober 2011 20:53:21 schreef stayer:
Hallo,

Een jaar terug heb ik de problemen met deze receiver al eens gepost op het forum. De laatste keer leek het geknetter in het linkerkanaal te zijn opgelost door de elco's in de eindtrap te vervangen. Een lange duurtest met hoofdtelefoon en daarna de speakers in de werkruimte verliep zonder problemen. De receiver draaide zo twee uur zonder geknetter. En dat een week lang. Helaas kwam de klacht pas terug toen ik het oude beestje weer terug had geplaatst in de woonkamer. Opnieuw uitgebouwd en alle voedingselco's aan de onderkant vervangen. Zelfde verhaal. Een nog langere duurtest in de werkruimte met een prachtig verbeterd geluid zonder problemen maar vrij snel een enorm onweer met hevige brom in de woonkamer. Inmiddels heb ik besloten om ook de grootste voedingselco's te vervangen. Verwarmen hiervan met een fohn brengt het geknetter en gebrom even tot rust.De receiver blijft overigens nog minutenlang naknetteren na het uitschakelen.

Mijn vraag is of ik exact dezelfde waarde(4700µf/35v) aan moet houden in verband met de veel kleinere afmetingen en afstand tussen de pootjes van nieuwe elco's. Verder las ik in een ander topic dat je oude grafiet(instel)potmeters ook maar het beste kunt vervangen ivm plotselinge uitval en schade voor de eindtrap. Kan ik de oude exemplaren gewoon vervangen door van die zwart-witte Pihers en hoe moet je die dan afregelen?

Alvast bedankt voor het meedenken,

Groet, Hans

Gebrom kan komen door slechte voedingselco's, maar geknetter (tikken, ploppen, ruisen) komt naar mijn idee vaker door slechte contacten (schakelaars, connectoren, relais), slechte halfgeleiders, rotte weerstanden of tantaaltjes die op klappen staan.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 10 oktober 2011 12:43:11 (76%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De bufferelco's uit de voeding mogen best vervangen worden door grotere. Het voltage is een maximum wat de elco kan verdragen. Dus 50 of 63 volt mag ook wel.
Capaciteit mag ook gerust wat groter, daar wordt de voeding ook nog eens wat stabieler van.

Die oude potmeters willen ook wel eens problemen geven inderdaad. Die kun je vervangen door die standaard instelpotjes. Ik neem aan dat het de potmeters voor de biasinstelling zijn? Deze regel je af door de spanning over de emitterweerstanden te meten, die grote vermogensweerstanden ergens bij de eindtrap. Als je de servicedoc hebt staat daar de waarde in. Mocht je daar helemaal niks over kunnen vinden, dan zou het iets van 10 mV moeten zijn, dat is meestal wel een reeele waarde.

En verder: Gezien de leeftijd wellicht de print opnieuw solderen.
Ik heb ooit avonden achter elkaar gezocht in een vintage Yamaha A-1000, die had ook van die ruis en kraakgeluiden. Van alles vervangen, maar uiteindelijk bleek het een slecht massacontact te zijn tussen voor- en eindversterker. Soms is het simpel.

Succes ermee!