5.1 setje vraag

Hallo allemaal,

Volgens mij ben ik dom geweest, of ik zie iets over het hoofd. Het volgende is het geval:

http://home.tiscali.nl/pschrijver/dolby.JPG

1:subwoofer
2:center
3:recht(surround)
4:rechts (main)
5:links (surround)
6:links (main)

De aanduidingen main en surround staan zo op de dvd speler, ik neem aan -weet bijna wel zeker- dat dit voor en achter is, subwoofer en center lijken me duidelijk. Nu heb ik een creative 5.1 setje die voor de pc is. Daar zitten 3 aansluiting (audio in) op:
- een voor -> de subwoofer en center
- een voor -> achterkant links en rechts
- een voor -> voorkand links en rechts
Dus ik dacht: laat ik eens 3 verloopjes kopen van 2 keer tulp (cinch) naar 1 keer 3,5 inch jack. Als ik dan de sub en center-aansluiting(cinch) van de dvd speler aansluit op de ingang sub en center(3,5 inch jack) van het 5.1 setje moet het willen..................nou jullie raden het al, niet dus.

Nu is mijn vraag of dit zo wel kan?? Ik heb al in de instellingen van de dvd speler gekeken en geprobeerd, maar het wil niet, kan alleen stereo geluid krijgen, meer niet.

HELP!!!

zoals je het hebt aangesloten is het onmogelijk. Ik zou het boekje nog eens goed nakijken. Ik vind de aansluitingen van het setje wel heel bijzonder. Moet je de signalen er niet digitaal inbrengen(coaxiaal)? Misschien zit er in het setje nog wel een decoder, die sub en center scheidt.

Dan is jouw dvd niet geschikt, deze heeft namelijk voor elke speaker (Box) een aparte uitgang, en deze zijn analoog...

High met Henk

Special Member

hele domme vraag misschien, maar als high end stereo liefhebber kan ik hier geen kaas van maken.

de DVD speler heeft 6 kanalen uit.

Ik zie echter op de set maar 3 kanalen. Wat happened to de andere kanalen?

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

zoals ikhet snap, zijn dat op de rechter foto 3 gaatjes, met zo'n standaard koptelefoon aansluiting zeg maar.

Dusehm ..3 x 2 = 6 dus dan heb je ook zes ingangen op je speakers en dan zou ej dat wel moeten kunnen aansluiten op je dvd speler.

Test anders even met je vingers, of het bromt, of met iets anders waar een signaal uit komt.

Hoe zat het dan op je pc aangesloten? Werkt het daar wel?

PaWoN

High met Henk

Special Member

Als het idd zo zit, moet het kunnen:

moet je ff testen welke ingang welke speaker is, en dan kun je gewoon verloopkabeltjes maken.

Hij bromt idd als je hem vastpakt, doet bijna elke versterker wel.

Maar nu is mij iig de aansluiting duidelijk

zou ik trouwens ook ALLE MASSA's doorkoppelen. weet je zeker dat er geen signalen gaan floaten

ik heb niet echt verstand van surround systemen, maar 6 speakers en 6 ingangen, dan zijn het toch gewoon 6 versterkers in 1 apparaat?

Moet dus gewoon normaal door te verbinden zijn met je dvd speler.

Wat ik zou doen is eerst elk kanaal afzonderlijk testen (alle ingangen.) en ook even alle uitgangen van je dvd speler testen (of er geluid uitkomt.)

PaWoN

High met Henk

Special Member

jeps, zou idd zo moeten zijn. Dus 6x versterker en je hebt ook 6x uitgang (toeval?? :+)
Idd ff testen of de amps het doen enzow, en ff kijken of er niet toevallig een decoder in zit.

De uitgangen kun je dan testen als de spekaers goed zijn. teste zou je met iets als een discman of walkman ofzow kunnen doen

Het gaat ook niet om het geluidssetje, die doet het wel, dat weet ik zeker. Op mijn pc doet het surround gedeelte het wel. Maar wat ik wil weten is of het zo kan zoals ik het zou willen. Weet iemand misschien wat de spanningsniveaus zijn op de uitgangen van de dvd speler? Want volgens mij wordt er geen signaal uitgestuurd.

High met Henk

Special Member

wat voor pluggen zijn het?
ik gok RCA/tulp/cinch pluggen (leuk 3 namen voor exact hetzelfde plugje)

dat zou bij een DVD speler gewoon duiden op een lijn signaal, kun je zo aanbieden aan je luidsprekersetje zove rik weet. klinken meybe zelfs nog een beetje zwakjes, moet je er ff een voortrapje tussen hangen (bedankt creative voor het verzieken van het laatste fatsoenlijke audiosignaal voor PC's) Ja creative heeft zinds de PCI kaarten (laatste was dus AWE64) de spanningen zo heftig verneukt dat het alleen maar klinkt met hele brakke speakers eraan, of een van hun setjes. Heb de indruk dat ze er een groter uitgangs signaal uitgooien, waardoor het op een normale amp mega vervormt

ja het zijn rca of cinch of tulp stekkers ja

High met Henk

Special Member

gewoon eraan knopen, spanning niveau's lopen op tot 0,7 V rms, dus je zal idd weinig meten, zeker als je een CD /DVD hebt die erg rustig en zacht is, maar is altijd moeilijk meten zonder scope. Gewoon ff eraan knopen en testen. Je zal alleen ff kabeltjes moeten maken en uitdokteren welk signaal wat is. De decoder zal wel op de zoundkaart zitten dus daar zal je geen last van hebben

dus met een multimeter wil het niet?

High met Henk

Special Member

zal je idd weinig signaal meten

hmmm ok, ik heb namelijk het idee dat het in de dvd speler zit

High met Henk

Special Member

hmmm, de demodulatie chip wel als het goed is. maar dit kun je toch ook testen?
gewoon even een versterker erop aansluiten. je hebt anyway geen digitale uitgang meer, anders heb je nl. slechts 1 cinchbus voor alle kanalen

een analoge multimeter kan je perfect als vu-meter gebruiken om te testen of er wat uit komt. of sluit er een klein los speakertje op aan. Moet niet een al te groot probleem zijn.

DUS:
-test ff die speakerset los (met walkamn, je vinger, etc)
-doe even een analoog metertje of een versterker+box of een klein speakertje aan de uitgangen van de dvd om die te testen (test ze alle 6 apart).

Dan weet je iig waar je verder moet kijken. Is het de dvd: maak hem open. is het de speakerset: maak hem open :P :D

PaWoN

High met Henk

Special Member

heheh klopt analoge meters doen het prima, digitale niet

heb ik gedaan, ligt aan de dvd speler

High met Henk

Special Member

en als je hem test in zijn "oude" omgeving doet hij het dan wel? of is de "oude" omgeving onbekend? of weet je helemaal nix van het ding?

we hebben er nog nooit een 5.1 setje of iets dergelijks op gehad............dus niet bekend of hij het wel eens doet

hmm het ligt dus aan de dvd speler..

alleen front links en rechts kom dus geluid uit??
Uit die andere kanalen helemaal niets? ook geen ruis ofzo?

Check instellingen nog een keer, speel dvd die surround 5.1 heeft, kies dat ook in het menu.. uhmm.. kies een scene met veel actie en geluids effecten...

PaWoN

Raar idee, maar de jack plug is die ook stereo. Als je koppelstukjes hebt met FL en FR naar 1 jack plug, moet de jack plug wel stereo zijn!!

Het is maar een idee, geen kwade bedoelingen,Hé!!

die jackjes zijn wel stereo jah!
en ik krijg een test dvd, die zal het antwoord wel geven hoop ik..........anders maar een nieuwe dvd speler, kan ook nooit kwaad