CO digitale batterijlader.

Ik heb 'm van Rew overgenomen, gebruik 'm alleen om NimH packs uit Sparta Ion fietsen te laden, dat werkt prima.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
blackdog

Honourable Member

Hi Rew,

Die hele stapel weerstanden zal voor de current balancer, zijn samen met de transistoren die er bij zitten.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 7 september 2016 08:15:41 schreef Lord Anubis:
Of last but not least heb je alsnog zelf een ontwerp gemaakt?

Laatste stukje van je posting over het hoofd gezien. Even.

Ja, ik heb alsnog zelf een ontwerp gemaakt.... Zou zomaar zo'n 2kW moeten kunnen laden/ontladen..... (Als ik daar een spoel voor kan vinden....) Maar de software is nog niet af. Laatste keer deed ie BOEM toen ik in de software "uitgangsspanning is 7.4V" (of zoiets) instelde. Na een paar dagen denken wist ik wat er gebeurd was, en ik denk dat ik een oplossing weet. Maar ik heb nog geen tijd gehad om dat te implementeren....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Oke, bedankt.

Ben n.l zelf bezig om info te verzamelen om 24 of 48V accu bank(en) ( panasonic 18650 ) te maken van 2kWh en deze opschalen straks naar +4kWh, die gevoed moet worden door PV en dan gebruikt gaat worden voor wat aquariums in geval van nood. Wil dit ook als aanzet gebruiken om wat data te verzamelen als PV en salderen stopt of als slime meter verplicht wordt. Ik heb de slimme meter al twee keer geweigerd. Ik weet het, met salderen is het nog niet rendabel, maar het gaat de goeie kant op.

Huh? Je moet aan PV installatie, ongeveer mikken op wat je zelf gebruikt. Als je niet van risico houdt: 'iets minder dan wat je zelf gebruikt". Tot 5000kWh mag je salderen. Of je nu een slimme meter hebt of niet. Als ze DENKEN dat je misschien een PV installatie neemt, zullen ze snel een meter komen installeren die in en uit apart meet. Dan maar niet "slim".

Dus hopen dat je meer kan salderen dan wat de regels zijn, lijkt me niet verstandig.

Dus: Gebruik je meer dan 5000kWh? Als je dan ook nog een eigen accu-systeem hebt, waar je de dagelijkse opbrengst-verbruik-ongelijkheid in kan opslaan, dan zou je tot een verbruik/nominale opbrengst van 10000kWh kunnen gaan. Maar tot 5000kWh zij dit soort "stunts" prijstechnisch helemaal niet gunstig.

Ik heb een goede deal gehad. Ik heb 1.5kWh gekocht voor ongeveer 300 euro. Wat gaat jou 2kWh kosten?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 8 september 2016 12:32:32 schreef rew:
Huh? Je moet aan PV installatie, ongeveer mikken op wat je zelf gebruikt. Als je niet van risico houdt: 'iets minder dan wat je zelf gebruikt". Tot 5000kWh mag je salderen. Of je nu een slimme meter hebt of niet. Als ze DENKEN dat je misschien een PV installatie neemt, zullen ze snel een meter komen installeren die in en uit apart meet. Dan maar niet "slim".

Dus hopen dat je meer kan salderen dan wat de regels zijn, lijkt me niet verstandig.

Dus: Gebruik je meer dan 5000kWh? Als je dan ook nog een eigen accu-systeem hebt, waar je de dagelijkse opbrengst-verbruik-ongelijkheid in kan opslaan, dan zou je tot een verbruik/nominale opbrengst van 10000kWh kunnen gaan. Maar tot 5000kWh zij dit soort "stunts" prijstechnisch helemaal niet gunstig.

Ik heb een goede deal gehad. Ik heb 1.5kWh gekocht voor ongeveer 300 euro. Wat gaat jou 2kWh kosten?

<terzijde>Ze weten al heel lang, al jaren dus, dat ik de PV panelen heb. Ik betaal al jaren €60-75 /mnd en kreeg afgelopen jaar nog terug. Daarom weiger ik de meter, niemand kan een slimme meter als nog eisen. Abonneer je op rijksoverheid op kamer vragen. Lees je veel over de energie wet.
</terzijde>

Dat het niet prijs gunstig is heb ik reeds geschreven en ook in andere topics waar mensen deze kant opgaan/gingen. Zal pas serieus worden als salderen stopt.

Nu gaat het alleen om mijn aquariums en een server als test object, Ze zijn hier nu met kabels bezig in de grond, veel ligt hier van de jaren '60 -70 en helaas drie keer ( of meer ) in een jaar even afgesloten geweest voor minimaal een uur of 2.

Als ik 6 cellen 3400mAh in serie ( 22,2V min, 24V reken. 25,2 mV max ) heb kom ik op reken 81,6Wh.
dit 13 keer parallel kom ik op 78 cellen en reken 1060,8 Wh of te wel 1kWh met een 24V spanning. Uiteraard is dit rooskleurig want ik laat/wil ze niet ontladen tot onder 3,6V. Of in ieder geval een beschermende ontlaad waarde.
Aan nieuwe cellen, clips en koper kost me dit net geen €300/kWh. Dit wel als ik 200+ cellen koop. Jouw prijs is dat nu nog zo en ook voor de Panasonic 3400mAh? Ingeval van, graag een PM.

Helaas geen elektronica erbij nog. Wel aan het opzoeken voor een regelbare stepdown DC-DC converter om te laden tot 4,18V en omvormer voor 230V pomp en 24 V led verlichting, waarbij de omvormer omschakelt naar Net gebruik bij een bank spanning van 3,6V of andere omstandigheden. Wil de controle van de cellen en de benodigde acties doen met een raspberry Pi vanwege eenvoud en HDMI/wifi. Nu ineens kapot, over een uur een nieuwe. Was eerst bezig met een paar MSP430 en zijn grotere broer, maar is te veel werk of eigenlijk te weinig tijd.

Ter zijner tijd zal ik een topic openen met wat vragen.

Shiptronic

Overleden

Ik zie nu pas dat dit best wel een bejaard koetje is, had het aangezien als nieuw (CO)-project.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik vind de vraag "Is het nog wat geworden met dat project" acceptabel, mits je kunt vermoeden dat de TS nog op CO actief is (en dat vermoeden is in dit geval gerechtvaardigd :-) ). Ook al is zo'n topic wat bejaard.

Arco

Special Member

Is ook meer een 'reminder'... ;)
Veel (onder wie ik) zien bij topics soms niet meteen dat het een oud topic is (door nieuwe reacties), en dan ga je al gauw irrelevant advies geven op gedateerde topics...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
High met Henk

Special Member

eigenlijk heb ik nog steeds wel belang bij zo'n goede lader.

Want ik weerhoud mij nog even van LIPO Li-ion en het kopen van een NI-MH lader, aangezien ik voor elk type een aparte lader moet kopen... En die dingen kosten minimaal 30 a 40 euro per stuk.....

Hoewel het met kleine kinderen wel ERG interessant is uit milieu aspect.

Dus als er iemand nog een normale CO batterijlader wil bouwen...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???