Ik zit al een tijdje met het idee in m'n hoofd om een digitale batterijlader te maken. Ik kom er echter niet toe om dit direct zelf uit te werken.
Ik hoop hier een discussie te kunnen aanzwengelen zodat we tot een redelijk en praktisch ontwerp kunnen komen, wat dan uiteindelijk uitgevoerd kan worden...
Mijn doelstellingen:
- LIPO laden en balanceren.
- andere accus (NIMH, Loodzuur).
- Ontladen
- computer verbinding voor laad en ontlaad curves.
- digitaal gestuurd.
- avr processor.
Mijn huidige, nog vage plan is om alle cel-juncties via FETs op ieder van 2 interne bussen te kunnen aansluiten. Tevens de twee kanten van een stevige spoel alsmede de voeding en de GND moeten via een FET op de interne bussen kunnen worden aangesloten.
Volgens mij kan ik dan alles wat ik wil.
Ik zit nog even met hoe ik de stroom door de cellen ga meten.
Voeding op bus1, spoel1 op bus1, GND op bus2, spoel2 op bus2: Spoel laad op.
Voeding van bus1, bus1 aan hoogste cel. nu gaat de opgeladen stroom van de spoel naar de accu. (Boost! stepup!)
voeding op bus1, spoel1 op bus1, Hoogste cel op bus2, spoel2 op bus2. Spoel laad op.
Voeding van bus1, GND op bus1. (Buck! stepdown).
bus1: Spoel1, cel3top
bus2: spoel2, cel3bottom
bus1: spoel2, topcel top,
bus2: spoel1, bottomcel bottom.
Zo gebruiken we de energie uit de derde cel om het hele pack op te laden. Maar we zouden ook deze energie kunnen gebruiken om 1 specifieke cel op te laden. Of we laden uit de voeding juist 1 specifieke cel op.
Door differentieel te meten op bus1 en bus2 kunnen we de celspanningen bepalen.
We hebben zo wel een hele zwik "high side drivers" nodig. Tja, dat moet dan maar...
Suggesties om het te vereenvoudigen? Suggesties voor de stroommeting?
(kleine weerstand ergens en dan met een opamp *100 doen of zo?) Is het voldoende om de stroom in de GND te kunnen meten? (Ik denk het niet. Je kan ook zonder de voeding te gebruiken de cellen balanceren...)
Ontladen. Het zou gaaf zijn als we ook de batterijen onder echte belasting kunnen testen. Ik heb LIPOs die 120A aankunnen. Da's 1400W. Ooops. De belastingsweerstand, alsmede de spoel zullen dan wel duur zijn. Dat maar even voor later laten wachten....
hints? Tips? Suggesties? Wie doet er mee?