CO digitale batterijlader.

Alleen berichten met de trefwoorden “digitale voeding” worden getoond. Alle berichten tonen

Ik zit al een tijdje met het idee in m'n hoofd om een digitale batterijlader te maken. Ik kom er echter niet toe om dit direct zelf uit te werken.

Ik hoop hier een discussie te kunnen aanzwengelen zodat we tot een redelijk en praktisch ontwerp kunnen komen, wat dan uiteindelijk uitgevoerd kan worden...

Mijn doelstellingen:

- LIPO laden en balanceren.
- andere accus (NIMH, Loodzuur).
- Ontladen
- computer verbinding voor laad en ontlaad curves.
- digitaal gestuurd.
- avr processor.

Mijn huidige, nog vage plan is om alle cel-juncties via FETs op ieder van 2 interne bussen te kunnen aansluiten. Tevens de twee kanten van een stevige spoel alsmede de voeding en de GND moeten via een FET op de interne bussen kunnen worden aangesloten.

Volgens mij kan ik dan alles wat ik wil.

Ik zit nog even met hoe ik de stroom door de cellen ga meten.

Voeding op bus1, spoel1 op bus1, GND op bus2, spoel2 op bus2: Spoel laad op.

Voeding van bus1, bus1 aan hoogste cel. nu gaat de opgeladen stroom van de spoel naar de accu. (Boost! stepup!)

voeding op bus1, spoel1 op bus1, Hoogste cel op bus2, spoel2 op bus2. Spoel laad op.

Voeding van bus1, GND op bus1. (Buck! stepdown).

bus1: Spoel1, cel3top
bus2: spoel2, cel3bottom

bus1: spoel2, topcel top,
bus2: spoel1, bottomcel bottom.

Zo gebruiken we de energie uit de derde cel om het hele pack op te laden. Maar we zouden ook deze energie kunnen gebruiken om 1 specifieke cel op te laden. Of we laden uit de voeding juist 1 specifieke cel op.

Door differentieel te meten op bus1 en bus2 kunnen we de celspanningen bepalen.

We hebben zo wel een hele zwik "high side drivers" nodig. Tja, dat moet dan maar...

Suggesties om het te vereenvoudigen? Suggesties voor de stroommeting?

(kleine weerstand ergens en dan met een opamp *100 doen of zo?) Is het voldoende om de stroom in de GND te kunnen meten? (Ik denk het niet. Je kan ook zonder de voeding te gebruiken de cellen balanceren...)

Ontladen. Het zou gaaf zijn als we ook de batterijen onder echte belasting kunnen testen. Ik heb LIPOs die 120A aankunnen. Da's 1400W. Ooops. De belastingsweerstand, alsmede de spoel zullen dan wel duur zijn. Dat maar even voor later laten wachten....

hints? Tips? Suggesties? Wie doet er mee?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Goed.... Ik heb eens goed nagedacht. Als ik hem terugstuur, kost het me $27. Voor $40 kan ik een nieuwe kopen. Dus behalve dan dat mijn gevoel voor rechtvaardigheid geschaad wordt, kan ik voor $13 (EUR 10) een stapel met onderdelen hier houden. Dat laatste heb ik voor gekozen....

http://prive.bitwizard.nl/dsc_4016_small.jpg

Kan iemand me verklaren waarom de zes 121 weerstanden rechts parallel steeds maar 25 ohm meten. Ik denk dat die weerstanden ieder 120 ohm zouden moeten zijn, dus als er zes parallel staan, dan gaat het om 20 ohm....

De 6pins connector in het midden die niet bestuckt is, is de programmeer connector voor de atmel ATmega32.

De zwarte van de batterij hangt niet aan de zwarte van de voeding. De zwarte van de voeding hangt niet aan de GND van de CPU.

Ik begin te vermoeden dat je rechts de bovenkant van "cel 2" aan de GND ziet hangen. Een 8S batterij loopt dus van -8.4 tot +25.2 t.o.v. de schakeling.

Pin4 van de programming connector (ik ben even vergeten welke pin van de CPU dat was) hangt niet aan 1 van de HEF chips of LM chips daarnaast.

De "interne" temperatuursensor is denk ik verpakt in de witte klodder op de meest linker powerFET.

De chinezen claimen 300mAh (sic!) ontlaadstroom voor het balanceer gedeelte. Met 20 ohm zou dat 200mA moeten zijn, met 25 ohm zelfs maar 160 mA. Ik ga uit van een verzadigingsspanning van 0.2V in de tor die dat aanstuurt. Anderzijds, het kan ook een fetje zijn. Die zijn (in SOT23) te krijgen tot onder de 50 mOhm, dus 10mV bij 200mA.

Ik heb de achterkant nog niet gefotografeerd. Ik wil die fotos dan wel eens over mekaar leggen, om te kijken of je dan de draden wat makkelijker kan volgen dan op zo'n enkel foto. (het ding in je handen hebben is ook niet alles. als je hem omdraait, zit je zo makkelijk een via te ver te kijken....

Update:
http://translate.googleusercontent.com/translate_c?hl=en&ie=UTF-8&…

Deze rus is een eigen lader aan het bouwen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/