Top 5 shops

als ik naar de top 5 shops kijk hier op CO, valt het me op dat de telling daarvoor eigenlijk een beetje vreemd is. Er wordt namelijk alleen rekening gehouden met de gemiddelde waardering in de reviews, zou het niet eerlijker zijn als ook rekening wordt gehouden met het aantal reviews? het lijkt mij eerlijker als een grote shop met veel goede reviews (zoals dickbest) een hogere plek krijgt dan een winkeltje met 2 reviews die dan wel allebei een zeer hoge score geven. wat vinden jullie?

Quidquid latine dictum sit, altum viditur

Is er een top 5 van beste shops? Was me nog nooit opgevallen.

"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford

als je naar de shops gaat zie je links de top 5

Quidquid latine dictum sit, altum viditur
maartenbakker

Golden Member

Een shop zonder waarderingen kan ook prima zijn. Pas als een shop slechte waarderingen heeft weet je dat hij lager in het klassement hoort te staan. Ik zou echter zo gauw niet weten hoe je dat kan oplossen, als je dat al zou willen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Jeroen

Moderator

Ik heb hier ook wel eens over nagedacht, maar je moet wel een eerlijk algoritme hebben, zodat niet per definitie de shop met de meeste reviews bovenaan komt te staan.

Ik denk dat ik hier wel wat mee kan: http://blog.linkibol.com/2010/05/07/how-to-build-a-popularity-algorith…
Iets voor de todo :).

Je kan dit met statistiek oplossen.

ik heb het even gelezen, jeuzes! ik dacht dat het meerekenen van het aantal reviews iets simpels was als een vermenigvuldiging...

Quidquid latine dictum sit, altum viditur

Op 14 augustus 2010 12:28:39 schreef Fire_IC:
Is er een top 5 van beste shops? Was me nog nooit opgevallen.

Uiteraard is die er niet.
Dick is goedkoop, en levert snel als hij niet geplaagd wordt door eindwerk-jochies. Maar Dick heeft niet alles in huis.
Voti, dan? Die heeft leuke spullen, die Dick niet heeft. En aan aantrekkelijke prijzen. Levert redelijk snel als hij niet van zijn verlof geniet ('t is ook maar een bijverdienste). Aanbod is wel beperkter.
Eens kijken... Display.nl misschien? Aanbod is groter, en meestal iets duurder. Alhoewel, voor een 4*20 LCD-module betaal je zowat het dubbele dan hetgeen Voti vraagt. Maar anderzijds heb ik er nog 12 stuks GAL16V8-10 weten te scoren aan een dumpprijs.

En zo kan je doorgaan... Wat de "beste" webshop is, hangt van de wensen v/d klant af. Daar kan je nooit een eenvormige statistiek omheen bouwen. Mogelijk kan je een lijst maken van de "te mijden" webshops aan de hand van negatieve beoordelingen. Dat lijkt me eenvoudiger en betrouwbaarder. Als je 10 reacties krijgt, en 8 daarvan zijn negatief, dan is er duidelijk wat mis ...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

wat is de beste shop?
tsja...

wat is de beste
- microcontroller?
- PIC prgrammer?
- programmeertaal?
- PCB design tool?
- PCB boer?

Wat dachten jullie van "wat is het beste onderwerp voor een zinloze flame war?"

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nog een groot nadeel van reviews op internet is dat mensen met een negatieve ervaring veel sneller de pen in klimmen dan mensen bij wie alles ging zoals het hoort. Mocht een winkel 4 jaar geleden een slechte werknemer hebben gehad, die er al lang niet meer is, dan blijf je vast zitten aan een paar slechte reviews, door een paar ontevreden klanten, terwijl de grote groep tevreden klanten niet meer van zich laat horen.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Ik vind een rangschikking van shops al niet evident. Kom ik bij een bepaalde shop en je hebt verkoper A, dan kan je alles vragen. Deze verkoper staat dan ook al meer dan 20 jaar (of is het al 30?) achter de balie van deze zaak. Heb je een andere verkoper is het een stuk minder.

Bestel ik voor het eerst bij een webshop en er zitten direct een aantal verkeerde of defecte onderdelen tussen, dan ben ik niet geneigd om daar nog snel te bestellen. Gebeurd dit na de 10de bestelling dan zal dit waarschijnlijk minder sporen nalaten.

Heb je niets dan negatieve reacties is het natuurlijk wat duidelijker.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 14 augustus 2010 22:48:57 schreef maartenbakker:
Ik zie hier geen flames.

Nee, misschien overdreef ik wat. Maar de meeste vragen naar "de beste ..." zijn zinloos zonder aan te geven wat de criteria zijn. Voor shops bv
- webshop / fysieke winkel
- laagste prijs voor 1 stuks
- laagste prijs voor 100+ stuks
- lage verzendkosten
- snelle levering
- breed assortiment
- spullen die nergens anders te krijgen zijn
- after-sales (of pre-sales) indersteuning
etc

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

De beste volgend de CO gebruikers is denk ik de volgende:

Aantal bestelling van CO gebruikers bij die shop in 3 maanden

maar dat vereist een intensieve samenwerking tussen CO en de shops. en beide zitten niet op dat werk te wachten.

Maar goed wat mij betreft kan de waardering gewoon weg. Heb liever open zoek opdracht tussen de shops. Welke in de beschrijving en commentaar zoekt.

Wat me van de week op viel is dat webshops inclusief verzend kosten vaak goedkoper zijn als de eboer hier om de hoek. ook bij enkele producten. Ik moest van de week 4 mini tact schakelaartjes hebben (met spoed). kosten 0,95 ct per stuk bij de eboer. Wilde ik er ook nog 2 elkotjes bij en een rolletje desoldeerlitze. 9,50. Voor dat geld kan ik het o.a bij bovengenoemde shops laten opsturen. De zo zal de klassieke eboer vanzelf wel snel verdwijnen.

[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op zondag 15 augustus 2010 11:07:37 (36%)

Tidak Ada

Golden Member

Op 15 augustus 2010 10:56:29 schreef Jan klaasen:
De beste volgend de CO gebruikers is denk ik de volgende:

Aantal bestelling van CO gebruikers bij die shop in 3 maanden[....]

Dat is dan hoogst waarschijnlijk het gevolg van een populair ontwerp op CO, waarin een component voorkomt dat door die shop (gunstig) aangeboden wordt.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Wat mij betreft, en net wat pros al zegt: een top 5 van beste webshops kun je niet maken: het is namelijk helemaal afhankelijk van wat je nodig hebt, en daar is het nu juist net afhankelijk van.

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

Op 15 augustus 2010 10:56:29 schreef Jan klaasen:
Aantal bestelling van CO gebruikers bij die shop in 3 maanden

volgens mij bepaal je zo eerder de grootste...

maar waarom het aantal bestellingen? waarom niet het aantal bestelregels, of het totale bestelbedrag?

en wat is trouwens een CO-er? ik vraag in mijn winkelwagen hoe de klant (voor het eerst) van VOTI heeft gehoord. Een redelijk aantal antwoord zo ongeveer "van elektuur, Circuitsonline en Jal". Is dat dan een CO-er??

Ik denk dat de feedback tekstjes veel nuttiger zijn dan een rating, vooral als ze niet alleen aangeven *dat* ze een shop goed/slecht vinden, maar ook *waarom*. Dan heb je er als hop ook iets aan :) en als klant kan je beslissen of die feedback voor jouw relevant is.

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

heb je gelijk in.

Persoonlijk hecht ik weinig waarde aan feedback. Het is maar net wat je verwacht van een winkel. Ik zou nooit review schrijven en ik bestel bij zo veel mogelijk verschillende winkels

Op 15 augustus 2010 10:43:20 schreef Wouter van Ooijen:
[...]

Nee, misschien overdreef ik wat. Maar de meeste vragen naar "de beste ..." zijn zinloos zonder aan te geven wat de criteria zijn. Voor shops bv
- webshop / fysieke winkel
- laagste prijs voor 1 stuks
- laagste prijs voor 100+ stuks
- lage verzendkosten
- snelle levering
- breed assortiment
- spullen die nergens anders te krijgen zijn
- after-sales (of pre-sales) indersteuning
etc

Mee eens.

Je kan zeggen dat Farnell het beste is voor bedrijven omdat ze uitermate snel levern. Maar ze zijn duur en hun zoekfunctionaliteit op de website is slechter dan Mouser en Digikey.

Digikey heeft heel veel, maar voor NL betaal je je scheel aan verzendskosten enz.

Zo kan je wel even doorgaan. Wat misschien handiger is om een populariteit op te delen in segmenten zoals levertijd, prijs (van producten en verzenden), assortiment enz. Maar als je dat wilt invoegen zou het shop systeem aanzienlijk moeten worden uitgebreid in termen van aantal gegevens enz. Ik denk dat dat niet veel nut heeft, het lijkt me dan nuttiger om zelf ervaringen op te bouwen met shops zoals Pros al liet merken dat hij die heeft :)

Jeroen

Moderator

Jullie hebben gelijk dat het lastig, zo niet onmogelijk is om een lijst van beste shops te maken, want iedereen heeft eigen favorieten en het hangt er inderdaad ook vanaf wat je nodig hebt. Toch is het denk ik wel interessant om op basis van een aantal criteria een score te bepalen.

Op 14 augustus 2010 22:00:11 schreef pros:
Mogelijk kan je een lijst maken van de "te mijden" webshops aan de hand van negatieve beoordelingen. Dat lijkt me eenvoudiger en betrouwbaarder. Als je 10 reacties krijgt, en 8 daarvan zijn negatief, dan is er duidelijk wat mis ...

Dat kan, maar ik denk dat de winkels daar niet zo blij mee zijn ;).

Op 14 augustus 2010 22:49:09 schreef Hagdos:
Nog een groot nadeel van reviews op internet is dat mensen met een negatieve ervaring veel sneller de pen in klimmen dan mensen bij wie alles ging zoals het hoort.

Dat is een mogelijk nadeel ja, een extra reden om altijd een beoordeling toe te voegen bij de shops waar je wat koopt (positief en negatief).

Op 15 augustus 2010 12:26:55 schreef hans1990:
Wat misschien handiger is om een populariteit op te delen in segmenten zoals levertijd, prijs (van producten en verzenden), assortiment enz.

Je kunt nu beoordelen op de criteria: service, prijzen, assortiment en kennis. Dat is wat je bedoelt toch?

toch lijkt mij een zoek functie handiger dan een beoordeling. Persoonlijk let ik nooit op de beoordeling. Er zijn nu eenmaal mensen die snel zeuren, of graag een voor een uur service (hoe sluit ik aan, en de pic doet het niet want dit dat schema) verwachten voor 10 euro aan onderdelen voor prijzen zoals bij dick of wouter.

tussen alle shops zoeken naar wie microcontrolers of juist leds verkoopt lijkt mij veel handiger

een waardering blijft toch totale willekeur van de gebruikers, en daardoor onbetrouwbaar vind ik

zelf meegemaakt:
bestelling bij een webshop. na 3 weken nog niks binnen => slechte shop
1 telefoontje en de dag erna lag het pakketje bij mij thuis => prima shop

tja.. geef je deze nu een goede of een slechte waardering? ik zeg: je vergissen is menselijk, en als je het dan netjes oplost is er niks aan de hand, maar er zullen ook zat mensen zijn die het negatief inzien en dus een slechte waardering zullen geven

maartenbakker

Golden Member

Twee ervaringen met dezelfde shop bedoel je? Dan schrijf je toch gewoon 2 reviews met elk een andere beoordeling?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

dit was 1 bestelling, die zowel slecht als goed ervaren kan worden

het is dus maar net wat je opschrijft

Op 22 augustus 2010 19:45:48 schreef maartenbakker:
Twee ervaringen met dezelfde shop bedoel je? Dan schrijf je toch gewoon 2 reviews met elk een andere beoordeling?

Zoals ik het begrijp was het dezelfde bestelling. Maar ook ik zou zeggen: schrijf het gewoon beide op, dan kan een lezer zelf beslissen wat ie er mee moet. Hoe je de totale ervaring beoordeeld blijft persoonlijk.

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog